انتشار نخستین گزارش اداره‌ کل هنرهای نمایشی درباره تعطیلی فعالیت‌های نمایشی

تلاش برای حمایت از تئاتری‌ها در روزهای کرونا




«ایران»: تئاتری‌ها جزو هنرمندانی هستند که از شرایط این روزها و شیوع بیماری کرونا خسارت‌های زیادی دیدند. بسته شدن تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش و لغو تمام اجراها باعث شده بسیاری از این هنرمندان در تنگنا قرار بگیرند. هنرمندانی که به‌ گفته ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر بسیاری از آنها همیشه با مشکلات مالی مواجه بودند و حالا این مشکلات چند برابر شده است. اداره‌ کل هنرهای نمایشی از همان ابتدای شیوع کرونا اعلام کرد که شرایط تئاتری‌ها را بررسی می‌کند و درباره آنها گزارش می‌دهد و حالا نخستین گزارش این اداره در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا منتشر شده است.
در این گزارش تأکید شده که اداره‌ کل هنرهای نمایشی از روزهای آغازین سال ۹۹ ضمن پرداخت بخشی از مطالبات معوقه گروه‌های نمایشی و پیگیری پرداخت باقی‌مانده تعهدات در راستای سیاست‌های دولت برای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده در وضعیت پیش‌آمده تحت شیوع ویروس کرونا، با تعریف مأموریتی برای کارشناسان، ستادی را با هدف رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی تشکیل داده است. براساس آنچه در این گزارش آمده بخشی از حمایت‌های غیرمستقیم مانند ایجاد تسهیلات برای بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر در حال پیگیری است. ضمن اینکه به مصوبه هیأت دولت درباره امهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذار شده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی مربوط به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب شرایط و چارچوب واگذار، اشاره شده است. مصوبه‌ای که شامل حال مراکز فرهنگی و هنری هم می‌شود. در این گزارش آمده است: «این مصوبه بویژه برای انجمن‌ها و مؤسسات در استان‌ها و گروه‌های کمدی شبانه که غالباً فعالیت آنها در اماکن استیجاری از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها متمرکز است ایجاد ظرفیت می‌کند.»
در بخشی از این گزارش درباره گزارش ستادی که شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی را رصد می‌کند، آمده است: «ستاد مذکور در اداره‌ کل هنرهای نمایشی هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات تمامی اجراهای نمایشی اسفندماه ۹۸ در تهران و دیگر استان‌ها است. اطلاعات تمامی نمایش‌های اسفندماه ۹۸ شهر تهران که پروانه اجرای آنها از سوی اداره‌ کل هنرهای نمایشی صادر شده در این اداره‌ کل موجود است و به جهت حفظ سلامتی هنرمندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازی به مراجعات حضوری نیست.» درباره اجراهایی که قرار بود این روزها روی صحنه بروند هم در این گزارش مواردی را می‌خوانیم: «اطلاعات نمایش‌هایی که برای فروردین و اردیبهشت ۹۹ پروانه داشته‌اند یا مقرر بوده است بازبینی شوند در شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره‌ کل هنرهای نمایشی وجود دارد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
براساس گزارش اداره‌ کل هنرهای نمایشی، در استان‌ها هم اطلاعات مربوط به اجراهای اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ توسط ادارات‌‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با همکاری انجمن هنرهای نمایشی آنها جمع‌آوری و توسط کارشناس معین استان در درگاه‌های استانی سایت ایران‌تئاتر بارگذاری خواهد شد. لذا در این خصوص هم نیازی به مکاتبه با این اداره‌ کل یا مراجعه حضوری هنرمندان به ادارات‌ کل استان‌ها نیست و در صورت لزوم تبادل اطلاعات از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی قابل انجام خواهد بود. اطلاعات تماشاخانه‌های فعال در حال تجمیع و تطبیق با سوابق موجود در این اداره‌ کل است؛ تماشاخانه‌هایی که در طول سال بیش از ۵ اثر نمایشی در آنها اجرای عمومی شده باشد. برای این کار هم از نظرات نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی بهره‌گیری خواهد شد. با این شرایط که در این گزارش ذکر شده پس از تجمیع اطلاعات و ابلاغ مبلغ حمایتی از سوی دولت، میزان حمایت‌ها و شیوه انجام آن اعلام خواهد شد.
در گزارش اداره‌ کل هنرهای نمایشی به اولویت‌های رسیدگی هم اشاره شده است: «اولویت رسیدگی ستاد در مرحله اول، اجراهای اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ و وضعیت تماشاخانه‌ها خواهد بود. با توجه به وضعیت اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تدابیر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به دیگر مسائل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.» زمان بازگشایی سالن‌های تئاتر یکی از سؤالات مهم هنرمندان و تماشاگران تئاتر است. این گزارش به این موضوع هم پرداخته است: «با توجه به اینکه در روزهای اخیر در مورد شرایط بازگشایی سینماها مطالبی منتشر شده است به آگاهی می‌رساند در این مورد قیاس تئاتر با سینما، قیاس موجهی نیست. حضور گروه‌های نمایشی شامل بازیگران و همکاران پشت‌ صحنه، مسئولان فنی و اداری تماشاخانه‌ها و تماشاگران در قیاس با اکران فیلم در سینماها شرایط و دستورالعمل‌های بسیار متفاوتی را می‌طلبد. از این‌رو هرگونه تصمیم برای بازگشایی تماشاخانه‌ها با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها و البته وضعیت اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی خواهد بود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/15/541835/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها