سران چین، آفریقای جنوبی و کرواسی در تماس تلفنی روحانی تأکید کردند

تقبیح تداوم تحریم در شرایط همه‌گیری کرونا




گروه سیاسی/ رایزنی‌های تلفنی رئیس جمهوری با سران کشورهای مختلف به رؤسای جمهوری چین، آفریقای جنوبی و کرواسی رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این گفت‌و‌گو‌ها ضمن تأکید بر توسعه همکاری‌ها درباره راه‌های مقابله با کرونا و همکاری‌ها در این زمینه هم رایزنی کرده است.
چنانکه رؤسای جمهور ایران و چین شامگاه دوشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با ابراز همدردی و همبستگی ملت‌ها و دولت‌های دو کشور در غم از دست دادن تعدادی از شهروندان به علت بیماری کرونا و آرزوی موفقیت برای مهار این بیماری، بر همکاری‌های بهداشتی تهران – پکن برای مقابله با کرونا و انتقال تجارب و دستاوردهای تحقیقاتی متخصصان دو کشور تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دو طرف در این مکالمه تلفنی روابط ایران و چین را راهبردی و ویژه خوانده و با امیدوار‌کننده خواندن مناسبات تجاری همه جانبه دو کشور، خواهان توسعه بیش از پیش روابط با عملیاتی شدن توافق‌های دوجانبه و اجرایی شدن پروژه‌های مشترک زیرساختی شدند. رؤسای جمهور ایران و چین در ادامه، همکاری بیشتر دو طرف در چارچوب طرح چندجانبه جاده ابریشم را خواستار شده و بر انجام پروژه‌های مشترک در قالب این طرح در غرب آسیا تأکید کردند. روحانی در این مکالمه تلفنی با تقدیر از مواضع دولت چین در برابر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا، گفت: امروز جهان در شرایطی قرار گرفته که همه نیازمند کمک به یکدیگر هستند نه آنکه برخی در رفتاری غیرانسانی به تحریم‌های غیرقانونی و ضد بشری خود ادامه دهند. امیدوارم با تلاش و مقابله کشورهایی چون چین با این تحریم‌ها، شاهد جهانی بدون تحریم باشیم. رئیس جمهوری چین نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تقبیح رفتار امریکا در تداوم تحریم‌ها و پافشاری بر فشار حداکثری علیه ایران، گفت: متأسفانه برخی کشورها به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی از این شرایط هستند و چین آماده اجرای مقررات بین‌المللی است. «شی جین پینگ» با قدردانی از کمک‌ها و همراهی‌های ایران در آغاز شیوع ویروس کرونا در چین و اعلام آمادگی برای تداوم کمک به ایران برای مهار ویروس کرونا، گفت: کاهش آمار مبتلایان و درگذشتگان و در عین حال افزایش بهبود یافتگان در ایران نشان دهنده آن است که برنامه‌های درمانی اتخاذ شده مثبت و اجرای آن دقیق بوده است.
 ضرورت همکاری‌های بهداشتی بین ایران و آفریقای جنوبی
رؤسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی هم دیروز در گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه روابط تجاری و اقتصادی، انتقال تجربیات و اطلاعات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و همکاری‌های بهداشتی و علمی دو کشور در این زمینه را ضروری خواندند. روحانی در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به اقدامات غیر قانونی و غیرانسانی امریکا علیه ملت ایران، گفت: در شرایطی که اپیدمی بیماری کرونا در جهان را شاهد هستیم و نگاه‌ها باید به سمت روابط با کشورها تغییر یابد، متأسفانه امریکا تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران را تشدید کرده و علاوه بر زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی، مقررات بهداشت جهانی را هم نقض کرده و حتی از مبادله کالا در زمینه بهداشتی و درمانی به ایران نیز جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، تأکید کرد: انتظار داریم که در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی بر مخالفت با یکجانبه‌گرایی امریکا و تحریم‌های غیر قانونی این کشور علیه ایران بیش از پیش تأکید کنید. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این تماس تلفنی تأکید کرد: ما کاملاً از اقدامات ناعالانه و غیرقانونی امریکا علیه ایران آگاه هستیم و به حمایت از ایران ادامه خواهیم داد.«سیریل رامافوسا» تأکید کرد: اکنون زمانی است که باید با یکدیگر علیه دشمن مشترک (ویروس کرونا) اقدام کنیم و الان زمان مناسبی نیست که با اعمال تحریم‌ها و افزایش فشار برای ملت‌ها مشکل ایجاد کنیم.
تأکید بر توسعه روابط تهران – زاگرب
رؤسای جمهور ایران و کرواسی روز دوشنبه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی بر توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌ها تأکید و بر ضرورت همکاری همه کشورها برای مقابله با ویروس کرونا که تقریباً همه کشورهای دنیا را درگیر کرده است، تأکید کردند. روحانی، با اشاره به رفتار غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرانسانی امریکا در خروج از برجام و وضع تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ملت ایران، گفت: تداوم این رفتار اقدامی ضد بشری است و ایران انتظار دارد کشورهای اروپایی با اینگونه رفتارها مقابله کرده و مواضع جدی اتخاذ کنند. «زوران میلانوویچ» رئیس جمهوری کرواسی هم اقدام امریکا در افزایش تحریم و فشار علیه ایران در این شرایط سخت را غیرانسانی و نادرست خواند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/2/541880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها