عبدالواحد موسوی لاری:

شورای عالی سیاستگذاری نیازمند تغییر در راهبردهاست




وزیر کشور دولت اصلاحات که با استعفایش از شورای عالی سیاســـــــــتگذاری اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر تغییر و تحول در این جریان سیاسی را به یکی از موضوعات مورد بحث در فضای رسانه‌ها تبدیل کرده است در گفت‌و‌گویی به بسط مواضع یاد شده در استعفانامه خود پرداخت.
به گزارش ایرنا، سیدعبدالواحد موسوی لاری با تأکید براینکه در ارزیابی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نباید از مدار انصاف خارج شد، تصریح کرد: شورا و احزاب اصلاح‌طلب باید بر اساس شرایط موجود کشور در تصمیم گیری‌ها، راهبردها و ساختارها تجدیدنظر کنند.
موسوی لاری اگرچه شرایط جسمی و مبتلا شدن به دیابت را به‌عنوان دلایل اولیه و شخصی استعفا مطرح کرد، اما گفت: من می‌خواستم و می‌خواهم که اصلاح‌طلبان شرایط جدید و ‌موقعیت حساس کشور را با دقت بیشتری مد نظر قرار دهند هرچند که در قوای سه گانه حضور کم رنگی داشته باشند.
عضو مجمع روحانیون مبارز شرایط جدید حاکم بر جامعه از جمله تغییرات ناشی از بحران کرونا، تحولات جهانی و نیز شکل‌گیری مجلس یازدهم با اهداف خاص و متفاوت را نیازمند توجه و چاره اندیشی نهادهای مدنی و احزاب اصلاح‌طلب دانست و ادامه داد: از سوی دیگر در ماه‌های پایانی امسال موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جدی خواهد بود و به‌دلیل همین شرایط خاص باید همه کنشگران سیاسی دقت نظر بیشتری داشته و متمرکزتر فعالیت کنند.
عضو مستعفی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با یادآوری اینکه بنیان این شورا از سال ۹۲ گذاشته شد و پس از هر دوره انتخابات اکثریت قریب به اتفاق معتقد بودند این جمع به‌عنوان یک نهاد اجماع ساز باید حفظ شود، گفت: همه این ترکیب را در ۹۴ و ۹۶ موفق و کارساز می‌دانستند و در شورای عالی هم تلاش شد کشور به سمتی نرود که همه قوا و نهادها و تریبون‌ها در اختیار یک جریان فکری باشد.
دفاع از عملکرد شعسا در انتخابات مجلس یازدهم
موسوی لاری با این عقیده که طرح شائبه‌هایی درباره قانونی بودن یا نبودن فعالیت شورای عالی سیاستگذاری از سوی رقبا در سال 98 نتیجه اذعان آنها به اهمیت و اثرگذاری این شورا در انسجام اصلاح‌طلبان بود از عملکرد این شورا در انتخابات مجلس یازدهم دفاع کرد و درباره ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: تأکیدی بر تداوم کار همین شورا و سازوکار ندارم؛ به این دلیل که ما پس از هر انتخاباتی درباره این شورا تجدید نظر می‌کردیم و اکنون هم احزاب می‌توانند تجدیدنظر کنند و تغییراتی ایجاد کنند تا ساختار جدی‌تر با الزامات بیشتر برای احزاب تشکیل شود، شخصیت‌ها وقت بیشتری اختصاص داده و فعالیت و ارتباط بیشتری با همکاران خود داشته باشند.
عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است با استعفای انجام شده، شورا ملغی شود، گفت: استعفای بنده با موجودیت شورا نسبتی ندارد؛ من یک نفر بودم و یک نفر دیگر می‌تواند جایگزین من شود. مهم اهتمام داشتن به کار جمعی است. معتقدم شورای عالی سیاستگذاری مانند همه دوره‌ها باید جلسه تشکیل دهد و با توجه به آنچه در انتخابات ۹۸ و آنچه برای انتخابات ۱۴۰۰ نیاز است و با توجه به شرایط امروز کشور، استراتژی خود را مشخص کند.
موسوی لاری خاطرنشان کرد: وقتی چنین جلسه‌ای تشکیل شود به این نتیجه خواهند رسید که در تصمیم گیری‌ها، راهبردها و ساختار باید تجدیدنظری انجام دهند یا نه ضرورت چنین تغییری امری عادی است و این امر عادی را نباید به مسأله و چالش تبدیل کرد.
او در ادامه با طرح دغدغه‌هایی درباره کارکرد احزاب و نهادهای مدنی، گفت: من در نامه استعفا بخشی از دیدگاه خود را درباره احزاب و نهادهای مدنی مطرح کردم و معتقدم احزاب هم می‌توانند هم حامی منتقد و راهنمای دولت‌ها باشند، هم می‌توانند راهکار ارائه کنند و هم می‌توانند نسبت به راهکارهای ارائه شده نقد و نظر و رد و تأیید داشته باشند.
انتقاد از نحوه فعالیت احزاب اصلاح‌طلب
وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه از نحوه فعالیت برخی از نمایندگان احزاب در «شعسا» انتقاد کرد و گفت: من همیشه این انتقاد را به احزاب و نمایندگان آنها داشتم و معتقد بودم که نمایندگان به‌عنوان شخصیت حقوقی در جلسات شورا حاضر می‌شوند و باید تشکل خود را نمایندگی کنند و بحث‌های مطرح شده در شورا را پیش از حضور، در شوراهای مرکزی احزاب خود مورد بررسی و توجه قرار دهند، پس از آمادگی کامل در جلسات حضور یابند تا با طرح دیدگاه‌های محکم به یک نظر مشخص در شورا برسیم.
وی افزود: احزاب چندان به این مسأله نمی‌پرداختند و فعال نبودند و این نشان می‌دهد که احزاب ما مسئولیت را به یک نماینده تنفیذ کرده بودند و این نمایندگان هم در جلسات شورا نظرات شخصی خود را مطرح می‌کردند و حتی همین نظرات در جلسات احزاب هم نوع دیگری ارائه می‌شد.
موسوی لاری گفت: احزاب ما فصلی و انتخاباتی شده‌اند و باید خود را ارتقا دهند تا بتوانند در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور نقش ایفا کنند. این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که فعالانه جلسات خود را تشکیل داده و مسائل مهم را مورد تحلیل و تجزیه قرار دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/3/541889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها