آثارحذف صفر از پول ملی



درواقع مهم‌ترین اثری که این طرح خواهد داشت، در بخش حسابداری است. هم اکنون در کشور دو واحد پولی غیررسمی و رسمی وجود دارد که در مبادلات روزانه و میان مردم واحد پول غیررسمی که همان تومان است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها در محاسبات رسمی و اداری و بانکی از ریال استفاده می‌شود.
هرچند پس از تغییر واحد پول ملی نیازمند یک اصلاح در تمام دفاتر حسابرسی و صورت‌های مالی کشور هستیم، اما این اقدام هیچ تأثیری روی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران مانند نرخ تورم و رشد اقتصاد نخواهد داشت. چه آنکه باعث تسهیل مراودات و محاسبات روزمره مردم و حتی دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.
 در شرایط فعلی سرانه چاپ اسکناس در ایران فاصله معناداری با سایر کشورها دارد که این موضوع به دلیل عدم تطابق و همخوانی واحد پول  ملی با شرایط روز اقتصاد ایران است. اما در صورتی که این واحد اصلاح شود و دوباره مسکوکات و اسکناس‌های خرد به چرخه مراودات بازگردد، به طور قطع سرانه تولید و امحای اسکناس که هزینه بالایی برای کشور دارد نیز به میزان زیادی کاهش
 می‌یابد.
یکی از آثار مثبتی که اصلاح پول ملی به همراه دارد، بازتعریف ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای جهانی است. در حال حاضر ارزش ریال در برابر ارزهایی مانند یورو و دلار بسیار ناچیز است که با حذف چهار صفر، این ارزش تا حد زیادی حداقل در حسابداری اصلاح می‌شود.
علاوه براین در تمام کشورهای دنیا واحد پول ملی و مسکوکات و اسکناس‌هایی که بر پایه آن تولید می‌شود با قیمت اقلام و کالاها تناسب دارد. این در شرایطی است که به دلیل عدم همخوانی واحد پول ملی شاهد قیمت‌های میلیونی و میلیاردی برخی از کالاها هستیم که از نظر روانی نیز تأثیر منفی بر جامعه دارد. اصلاح پول ملی و حذف صفر از آن موضوعی است که بارها و بارها در سایر کشورها اجرایی و تجربه شده است که در بسیاری از موارد نیز تجارب موفقی بوده است. بنابراین با لحاظ بسترهای لازم این طرح در ایران نیز می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته
 باشد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که اجرای این طرح ظرف یک بازه زمانی دو تا پنج ساله اجرایی خواهد شد و برهمین اساس آثار روانی آنی نیز در جامعه نخواهد داشت و بتدریج این تغییر رخ می‌دهد. گرچه در ابتدا ممکن است استفاده از واحد پول جدید برای مردم اندکی دشوار باشد اما به سرعت به آن عادت می‌کنند. درخصوص ارزش دارایی افراد و شرکت‌ها نیز تغییری اتفاق نمی‌افتد به همان میزان که ممکن است در ظاهر ارزش دارایی شخصی با واحد جدید کم به نظر برسد، به همان میزان قیمت کالا و خدمات نیز اصلاح می‌شود.
درمجموع حذف چهار صفر از پول ملی تنها در بخش حسابداری کشور تغییر ایجاد خواهد کرد و هیچ تأثیر معناداری در زندگی روزمره مردم ایجاد نخواهد کرد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7339/8/542358/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها