نقش شهروندان در پیشگیری از وقوع جرم




سرهنگ جلیل موقوفه‌ای
جانشین پلیس پیشگیری فاتب
جـــرم ســـــرقت را می‌توان به دو دسته مبتدی یا آماتور و حرفه‌ای تقسیم کرد. غالب سرقت‌های به وقوع پیوسته در تهران از نوع آماتور است و در بخش کوچکی از موارد، سرقت به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. این دسته جرایم و سرقت‌ها اغلب توسط افراد معتاد و بی‌خانمان‌ها صورت می‌گیرد تا هزینه موادمخدر خود را تأمین کنند.
مرتکبین سرقت‌های آماتور جوانانی هستند که برای سرگرمی و قدرت نمایی مرتکب جرم می‌شوند. سرقت لوازم خودرو و تلفن همراه در این زمینه بیشترین موارد را به خود اختصاص می‌دهد. در این موارد شاهد هستیم تعدادی از جوانان در پارک‌ها تجمع کرده و به‌عنوان مثال برای تأمین هزینه سفر تفریحی خود تصمیم به موبایل قاپی می‌گیرند که به واسطه بی‌تجربگی و ناآگاهی این جوانان منجر به سرقت‌های خشن می‌شود.اما برای پیشگیری و کاهش این سرقت‌ها شهروندان با هوشیاری می‌توانند مانع سرقت‌های آماتور در سطح شهر شوند. فرد معتاد یا بی‌خانمان زمانی که وسیله ارزشمندی در داخل خودرو مشاهده نکند از سرقت آن منصرف می‌شود یا وقتی افراد کم تجربه که برای تأمین مخارج تفریح خود به‌دنبال ارتکاب جرایم خرد هستند دریابند که شهروندان نکات ایمنی را رعایت می‌کنند از اقدام به سرقت پرهیز می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر هنگام حرکت در خیابان با تلفن همراه صحبت نکنیم یا اگر مجبور بودیم گوشی را با دستی نگه داریم که به سمت دیوار است خطر سرقت کمتر می‌شود.
رعایت برخی نکات ایمنی از سوی مردم می‌تواند به راحتی از وقوع جرم جلوگیری کند اما بی‌تردید عمده وظیفه مقابله با این گونه جرایم برعهده نیروهای انتظامی است و پلیس پیشگیری پایتخت با کنترل مستمر مجرمین در این راستا به فعالیت می‌پردازد تا در کنار هوشیاری مردم و رعایت نکات ایمنی از وقوع جرایم پیشگیری کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7339/12/542372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها