شکستن آتش‌بس اجباری در نوار غزه




زهره صفاری
خبرنگار
توپخانه‌های ارتش رژیم صهیونیستی با شکستن آتش بس 40 روزه در نوار غزه، مواضع گروه مقاومت فلسطین را مورد حمله قرار دادند.
به گزارش «رویترز»، وزارت دفاع اسرائیل با پذیرش مسئولیت حمله راکتی به سه مقر مقاومت فلسطین در غزه، آن را پاسخی بر آتشبار موشکی این گروه مبارز در منطقه «اشکول» عنوان کرد. مقامات رژیم صهیونیستی در حالی بر این ادعا تأکید دارند که هیچ یک از آژیرهای هشدار در این منطقه به صدا درنیامده و مردم با پیامک‌های هشدار به پناهگاه‌ها رفته‌اند. اما با وجود این اظهارات، هیچ گروه فلسطینی تاکنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. طبق آخرین اطلاعات هیچ یک از این حملات تلفاتی نداشته و تنها خسارات مالی به بار آورده است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، در شرایطی که بحران کرونا شرایط ویژه‌ای را در مناطق اشغالی و نوار غزه به وجود آورده است، مقامات رژیم صهیونیستی و گروه مقاومت حماس از چندی قبل مذاکراتی را برای تبادل زندانیان کلید زده بودند اما تحولات سیاسی اخیر اسرائیل و اختلاف نظرهای داخلی در پذیرش شروط حماس این شرایط را بلاتکلیف نگه داشته است. «بنیامین نتانیاهو» که این روزها از یک سو به‌دلیل پرونده فساد و رشوه و از سوی دیگر در یک‌ قدمی از دست دادن قدرت با رأی دادگاه عالی اسرائیل، با بحران سختی روبه‌روست، برای موجه نشان دادن چهره خود درباره این تبادل به خانواده‌های اسرائیلی تعهد داده است. اما حماس برای جلوگیری از بدعهدی‌های گذشته اسرائیل از مقامات این رژیم خواست ابتدا بیش از هزار زندانی نوجوان، زنان و سالخوردگان و آن دسته از زندانیانی که پس از آزادی سال 2011 بار دیگر دستگیر شده‌اند، را آزاد کند تا تکلیف افسر ارتش دستگیر شده مشخص شود. همین امر نیز سبب بروز اختلافات و فشار مالی بیشتر اسرائیل بر ساکنان نوار غزه آن هم در شرایط اقتصادی نابسامان عصر کرونا شده است. گرچه برخی تحلیلگران اسرائیلی این تبادل را مقدمه‌ای بر آرامش منطقه و زمینه‌ای برای پیشتازی نتانیاهو در شعار برقراری امنیت می‌دانند اما دیگر سران اسرائیل با آن مخالف بوده و این فرصت را از نخست‌وزیر گرفته‌اند. در عین حال با توجه به اینکه «بنی گانتس» رهبر آبی و سفیدها نیز به این آرامش برای نیل به اهداف بزرگتر خود بی‌تمایل نیست، نتانیاهو امیدوار است با گذشت از سد دادگاه عالی و تشکیل دولت ائتلافی بتواند همپیمانانش را در این راه
همراه کند.
نتانیاهو ناامید نیست
پرونده تأیید صلاحیت نخست‌وزیری دوباره نتانیاهو پس‌از سه دوره انتخابات بی‌نتیجه در یک سال و همچنین تعیین تکلیف دولت ائتلافی از اواسط هفته روی میز قضات دادگاه عالی قرار گرفته است. موضوعی که به نوشته «هاآرتص» به نظر نمی‌رسد به عدم صلاحیت نخست‌وزیر ختم شود. چرا که به باور تحلیلگران قضات تنها به‌دنبال ایفای نقش قانونی خود هستند و ممکن است تنها شروطی را تعیین کنند که اختیارات طرفین کاهش یابد.
اما نتانیاهو که از هر فرصتی برای تاختن بر قضات استفاده کرده است مصرانه به‌دنبال گرفتن رأی اعتماد است چرا که او قصد دارد در 6 ماهه نخست دولت ائتلافی، طرح الحاق کرانه باختری را به اجرا درآورد و بر قدرت خود بیفزاید. در این شرایط ناظران بر این باورند اگر دولت ائتلافی تشکیل شود، بدون شک عصر نخست‌وزیری برای نتانیاهوی 70 ساله به پایان خواهد رسید. اما این به معنای کناره‌گیری او از قدرت نیست چرا که اگر بتواند با اختیاراتش از پرونده فساد و رشوه نیز تبرئه شود با قدرتی که به دست آورده، حرکت در مسیر ریاست رژیم صهیونیستی برای او دور از ذهن نیست. «آویگدور لیبرمن»، رهبر «حزب اسرائیل خانه ما» نیز رفتار نتانیاهو را در روزهای اخیر تبلیغاتی خوانده و معتقد است با این شرایط اسرائیل به دور چهارم انتخابات نخست‌وزیری نزدیک می‌شود. اما این دور برای او یک تفاوت بزرگ دارد چرا که با وجود داشتن 7 کرسی در کنست، نه تنها حاضر به ائتلاف با آبی و سفیدها نیست که می‌خواهد خودش وارد میدان رقابت شود: «نتانیاهو خوب می‌داند که با دردسرهای پیرامونش، برای رسیدن به اهداف خود نیاز به انتخابات دارد و از هر فرصتی حتی کرونا برای تبلیغات استفاده می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7341/3/542539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها