کرونا همه جا را تعطیل کرده جز «درایوین سینما»

«بدبخت» در صدر فروش



*‌وصال روحانی/  در روزگاری که کرونا بازارهای جهانی فیلم را در هم کوبیده و همه‌جا را به تعطیلی کشانده، برخی سینماهای عادی امریکای شمالی بلکه تعدادی از «درایوین سینما»‌های این منطقه و همچنین «VOD‌»‌ها و پلتفورم‌های دیجیتال اقدام به عرضه معدودی فیلم‌های تازه کرده‌اند و در همین پنجره بسته و محدود فیلمی، «بدبخت» پیشتاز جداول فروش این هفته شد. این فیلم که کاری از ژانر وحشت و مبتنی بر امور ماوراءالطبیعه به کارگردانی برادران پی‌یرس است، در 12 درایوین سینما و بازارهایی که نام بردیم، در سه روز پایانی هفته 65900 دلار فروخت و صدرنشین فروش در امریکا و کانادا شد. «تاریخچه دار و دسته‌کلی» که یک فیلم زندگینامه‌ای و تاریخ نگارانه و محصول مشترک بریتانیا و استرالیا است و دومین هفته اکران محدودش را سپری می‌کرد، با گیشه‌ای 13582 دلاری در دو درایوین سینما و با پول به دست آمده از برخی دانلودهای دیجیتال دومین فیلم جدول فروش امریکا و کانادا شد.
با یاری راسل کرو
این فیلمی است که جاستین کروزل بر اساس سناریویی از «شون گرفت» ساخته و دیگر مأخذ مبنای اصلی این کار، کتاب «تاریخچه واقعی دار و دسته‌کلی» است که آن را پیتر کاری نوشته است، جورج مک کی، اس‌دیویس و نکیکولاس هولت بازیگران اصلی این فیلم هستند اما راسل کروی معروف و نیوزیلندی و چارلی هانام تازه مطرح شده و امریکایی نیز جزو هنرپیشه‌های مکمل به حساب می‌آیند.
مقایسه نام بازیگران ودست‌اندرکاران این فیلم با هنرمندان حاضر در «The wretched» کفه ترازو را به سود فیلم کورزل سنگین می‌کند اما از حق نباید گذشت که جان پل هوارد، پایپر کوردا، زارا ماهلر و جیمیسون جونز بازیگران اصلی فیلم «بدبخت» هم در کار خود ناموفق نبوده‌اند. سومین فیلم جداول فروش این هفته امریکای‌شمالی کاری تحت عنوان «ناپدید شدن کلیفتون هیل» است که در سه روز پایانی هفته گذشته در دو درایوین سینما و بازارهای VOD به فروش 11698 دلاری نایل آمد و مجموع پولسازی‌اش طی 12 روز پخش را به 15 هزار دلار رساند. این در حالی است که مجموع پولسازی «تاریخچه واقعی دار و دسته کلی» به 28 هزار دلار بالغ می‌شود و این رقم طی اکرانی 13 روزه حاصل شده است.
این آمار حقیرانه
چهارمین فیلم جداول پرفروش‌های امریکا و کانادا فیلمی به‌نام «دیگر بره» است که در پنجمین هفته اکران خود فقط 1199 دلار آن هم در یک درایوین سینما و در پلتفورم‌های دیجیتال جمع‌آوری کرد و در پی 34 روز نمایش 6024 دلار شد.
در جدول فعلی بیشترین سابقه پخش را «ناپدید شدن کلیفتون هیل» دارد که دهمین هفته اکرانش را هم سپری کرد و با چنین توضیحی مشخص می‌شود در آمد 15 هزار دلاری‌اش طی این مدت طولانی رقمی فاجعه‌وار بوده که البته ترس گسترده مردم امریکا از بیماری «کووید19» و پرهیز آنها از رفتن به درایوین سینماهای محدودی که به پخش این آثار می‌پردازند سهم اصلی را در خلق اینگونه آمار ناچیز داشته است.
از تهران تا جهان
درایوین سینماها که نمونه‌هایی از آنها 50 سال پیش در ایران و بویژه تهران هم وجود داشت، محوطه‌های بزرگ و سرباز هستند که در آن پرده و نمایشگر بزرگ نصب شده اما در فضای وسیع مقابل آن صندلی‌هایی برای تماشاگران نصب نشده و به‌جای آن سرنشینان در اتومیبل می‌توانند در آن فضا به تماشای فیلم بنشینند.
نگاهی به فیلم‌های پیش‌رو
در چنین فضای محدود اما همچنان مثبتی، در هفته پیش‌رو و در واقع طی روزهای پنجشنبه و جمعه، سه فیلم تازه دیگر در درایوین سینماهای امریکای شمالی و قسمتی از اروپای غربی و بازارهای دیجیتالی به نمایش درمی‌آیند که «چگونه یک دختر را بسازیم»، «دختری از دره» و «کشتی فضایی کره زمین» نام و عنوان آنها است. در میان این سه فیلم بیشترین امید برای خروش و اقبال مردم به فیلم «چگونه یک دختر را بسازیم» ساخته کوکی گیه‌درو است که براساس کتاب رمانی با همین نام نوشته کاتیلین موران ساخته شده و بینی فلد اشتیاین، پدی کانسیدین و الفی الن بازیگران اصلی این کمدی نسبتاً تلخ هستند.
آرزوهای شیرین
با وجود این، سینمای جهان که به اکران‌های معمول کارش را از روز 20 فروردین به سبب تعطیل شدن تماشاخانه‌ها در سطح جهان پایان بخشید، امیدوار است با همین پخش‌های محدود از این دوران سخت عبور کند و از حدود 10 خرداد روال عادی‌اش را در امریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیای شرقی، اقیانوسیه و شمال آفریقا از سر گیرد و یک بار دیگر فرصت برای فصل گیشه‌های نجومی در فصل بهار و ابتدای تابستان را از دست ندهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7341/15/542585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها