انتقاد دبیر شورای نگهبان از مصوبه انتخاباتی مجلس



دبیر شورای نگهبان از مصوبه مجلس دهم درباره اصلاح قانون انتخابات انتقاد کرد. نمایندگان اخیراً طرحی را مصوب کرده‌اند که براساس آن نامزدها می‌توانند علیه گزارش‌های نادرست علیه آنها که منجر به رد صلاحیتشان شود شکایت کنند. همچنین احرازعدم التزام عملی به اسلام باید در دادگاه صالح به اثبات برسد و مستندات برای رد صلاحیت‌ها صرفاً باید از کانال مراجع 4 گانه باشد. به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی در جلسه این شورا ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) در ادامه نطق پیش از دستور خود به ماجرای طرح اخیر مجلس دهم موسوم به اصلاح قانون انتخابات که از سوی عده‌ای از نمایندگان طراحی شده اشاره کرد و گفت: در حالی که ما مدت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روز‌های پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن هم با این کیفیت افتاده است.
وی تأکید کرد: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیرنه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.آیت‌الله جنتی با تأکید براینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات را امری ضروی و واجب می‌داند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.
منتخب تفرش و آشتیان از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام وضعیت منتخب تفرش گفت: آنچه که برای ما روشن شد بعد از بررسی‌های مفصلی که اعضای شورای نگهبان داشتند و استعلام از دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت، معلوم شد که آن مؤسسه‌ای که گواهی تحصلی را صادر کرده است دارای مجوز رسمی نیست و طبیعتاً مدرک صادر شده از سوی آن مؤسسه هم فاقد اعتبار است.به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی افزود: امروز (چهارشنبه) گزارشی از سوی برخی از اعضای محترم شورای نگهبان مطرح شد و نهایتاً رأی شورای نگهبان این بود که منتخب تفرش و آشتیان از راهیابی به مجلس یازدهم باز می‌ماند.سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه با بیان اینکه مراتب به صورت مکتوب به وزارت کشور اعلام خواهد شد، تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط می‌توانند موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کنند که آیا جعلی (در مدرک تحصیلی سینا کمالخوانی) صورت گرفته است یا نه، اما آنچه برای ما مسجل شد این بود که مدرک تحصیلی ایشان (منتخب تفرش) فاقد اعتبار رسمی است. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه برخی مدعی هستند که تعداد دیگری از منتخبان مجلس یازدهم دارای مدرک تحصیلی جعلی هستند، پاسخ شما به این ادعاها چیست؟ گفت: طبعاً هر مرجعی که در صلاحیتش باشد می‌تواند طبق اختیاراتش اقدام کند، اما آنچه برای ما گزارش شده بود فقط درباره مدرک تحصیلی منتخب تفرش بود که غیر از این، گزارش رسمی و مستندی برای ما ارسال نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7341/12/542627/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها