خودمراقبتی در بهارستان



12 نفر از نمایندگان مجلس روز 14 خرداد به دعوت نماینده اهواز راهی این شهرستان شدند تا از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم خوزستان و بخصوص ماجرای آب منطقه غیزانیه آشنا شوند. این اقدام را باید به فال نیک گرفت و به حساب دغدغه‌های ملی نمایندگان مجلس یازدهم گذاشت که مشکلات و گرفتاری عیان بخشی از مردم حوزه انتخابیه دیگر را به مسائل حوزه انتخابیه خود اولویت داده و برای چاره‌اندیشی درست قبل از متوسل شدن به هر طرح یا نطق‌های نمادین اقدامی میدانی انجام داده تا از نزدیک و در دیدار با مسئولان مرتبط با جنس مشکلات آشنا شوند. انتظار می‌رود از دل چنین ابتکاراتی و مشورت و همفکری با مسئولان محلی طرح‌ها و تصمیم‌سازی‌های مناسبی نیز حاصل آید.
در این میان البته اظهار نظر نماینده سمنان در مجلس اما گویی آن ابتکار مناسب را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. عباس گلرو خطاب به استاندار خوزستان گفته است: «من اگر به جای استاندار خوزستان بودم، درِ اینجا را به روی دولت تخته می‌کردم و اجازه نمی‌دادم که منافع اینجا به جای دیگری برود.» این الگوی پیشنهادی مدیریتی را بدبینانه هم که نگاه نکنیم و آن را از سر دغدغه‌مندی نماینده محترم مجلس بدانیم، حتی از الگوهای مدیریتی فدرالی هم بسیار فاصله دارد و لذا چیزی از غیر کارشناسی بودن آن نمی‌کاهد و فارغ  از یادآوری مکانیسم‌های قانونگذاری و هزینه‌کرد‌های درآمدی کشور که اتفاقاً از کانال خود مجلس می‌گذرد، آنچه محل تأمل است، برجسته و پررنگ شدن این قبیل اظهار نظرها است بخصوص که اگر بخواهد خود را در قالب تهیه طرح برای قانونگذاری در کشور نشان دهد.
تردیدی در این نیست که یکی از ضعف‌های این سال‌های مجلس شورای اسلامی، ضعف بنیه کارشناسی آن بوده و اتفاقاً منتخبان جدید هم نسبت به رفع آن در مقام بیان اهتمام داشته‌اند. اگر چه هنوز زود است که چنین اظهار نظرهایی را به پای مجلس گذاشت اما به نظر می‌رسد هم مجموعه سیاسی حامی اکثریت مجلس و هم ژنرال‌ها و با تجربه‌های حاضر در بهارستان باید در برابر این قبیل پیشنهادها مراقبت و اظهارات  بیشتری داشته باشند. بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مجلس دهم سعید حجاریان در گفت‌وگویی با روزنامه ایران تأکید داشت که جریان تشکیلاتی  برندگان انتخابات در بیرون از بهارستان باید ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان خود در مجلس داشته باشند تا در تهیه طرح‌ها بنیه کارشناسی آنها تقویت شود. عباس سلیمی نمین از چهره‌های اصولگرا هم اخیراً نبود چنین ارتباطی را بین اصلاح‌طلبان و نمایندگان آنها در مجلس یکی از ضعف‌های مجلس دهم دانسته بود. حالا بر اساس همین توصیه و نقد ناصحانه به نظر می‌رسد مجلس تازه کار یازدهم نیز نیازمند مراقبت‌های بیرونی و درونی است تا به بهانه وجود برخی مشکلات غیر قابل انکار به وادی شعار و در نهایت طرح‌های پوپولیستی غیر عملیاتی نیفتد. در مجلس دهم تعداد 438 طرح از سوی نمایندگان تهیه شده بود که تنها حدود 70 مورد آنها تصویب و تبدیل به قانون شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/2/544776/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها