اعتراض در خیابان - جنگ در کاخ سفید





ندا آکیش و زهره صفاری
خبرنگار


اتحادیه آزادی‌های مدنی مردم امریکا و دیگر گروه‌های حقوق مدنی این کشور از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، ویلیام بار، دادستان کل امریکا و دیگر مقامات فدرال این کشور شکایت کردند. این شکایت در واکنش به حمله دوشنبه قبل نیروهای امنیتی امریکا به یک تظاهرات صلح‌آمیز در نزدیکی کاخ سفید صورت گرفت. در آن روز نیروهای امنیتی با حمله به معترضان فضا را برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که می‌خواست مقابل یک کلیسای تاریخی عکس تبلیغاتی بگیرد، باز کردند.
به‌گزارش گاردین، روز دوشنبه در واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید تظاهرات آرامی برپا بود که ناگهان و به دستور ویلیام بار پلیس ضدشورش با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به جان معترضان افتاد و آنها را متفرق کرد تا ترامپ بتواند در فضایی باز به‌سمت کلیسای تاریخی سنت جان که کلیسای مختص رؤسای جمهور است، برود و مقابل کلیسا یک کتاب مقدس را در دست بگیرد و با گرفتن عکس تبلیغاتی؛ حامیان اوانجلیس خود را خرسند کند. ترامپ در جریان این نمایش تبلیغاتی خود را «رئیس جمهوری نظم و قانون» توصیف کرد؛ توصیفی که در تضاد کامل با عملکرد روزهای اخیر او و به طور ویژه عملکرد روز دوشنبه او بود. آنهم در شرایطی که هنوز با گذشت بیش از 10 روز از مرگ جورج فلوید، خشم عمومی در سراسر امریکا فروکش نکرده است.
ترامپ پیش از رفتن به کلیسا نیز در رز گاردن در سخنانی گفته بود: «من هزاران هزار نیروی سرتاپا مسلح نظامی و انتظامی را اعزام می‌کنم تا با اغتشاش و غارت، تخریب گسترده و حمله به دیگران مقابله کنند.»
رئیس جمهوری امریکا در همین روز همچنین در یک کنفرانس ویدئویی که گفته می‌شود از زیرزمین کاخ سفید بود، خطاب به فرمانداران ایالت ها گفت: »شما باید مسلط شوید، شما باید مردم را دستگیر و محاکمه کنید.»
خشم از خشونت دیکتاتوری
خشونت نیروهای امنیتی واشنگتن در آن روز بیش از پیش احساسات حامیان حقوق مدنی امریکا و مردم این کشور را جریحه دار کرد و باعث شد، اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا در کلمبیا، کمیته وکلای واشنگتن در زمینه حقوق مدنی و امور شهری، کمیته وکلای حقوق مدنی و چند گروه فعال مدنی دیگر از ترامپ، ویلیام بار و دیگر مقامات فدرال شکایت و آنها را متهم کنند که از اختیارات خود سوء‌استفاده کرده و به شکل غیرقانونی دست به خشونت زده‌اند.
اسکات میشلمن، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی مردم امریکا در این باره گفت: حمله جنایتکارانه، گستاخانه، غیرقانونی و بی‌شرمانه رئیس جمهوری به معترضان تنها به این خاطر که با دیدگاه‌های آنها موافق نیست، بنیاد قانون اساسی کشور ما را متزلزل می‌کند. وقتی بالاترین افسر مسئول اجرای قانون کشور خودش به تاکتیک‌های دیکتاتورمآبانه متوسل می‌شود همه ما را از داشتن حق آزادی بیان دلسرد می‌کند. بن ویزنر، رئیس بخش آزادی بیان اتحادیه آزادی‌های مدنی هم گفت: ما در نظر داریم این شکایت را در تمام ایالت‌های امریکا به جریان بیندازیم.
این در حالی است که ترامپ و حامیان او ادعا می‌کنند که به تظاهرات میدان لافایته در مقابل کاخ سفید و کلیسای سنت جان با گاز اشک آور حمله نکرده‌اند. کاخ سفید همچنین استفاده از گلوله‌های پلاستیکی در این تظاهرات را تکذیب کرده است. جالب آنکه ترامپ نه تنها مسئولیت سرکوب یک تظاهرات مسالمت‌آمیز را برعهده نمی‌گیرد، بلکه روز پنجشنبه بخشی از نامه «جان دوود»، وکیل سابق خود و دادستان بازنشسته خطاب به جیمز متیس، وزیر دفاع سابق را در توئیتر به اشتراک گذاشت که در آن معترضان روز دوشنبه را «تروریست» خطاب کرده بود. ویلیام بارهم در دفاع از خود گفت که با دیگر مقامات مسئول اجرای قانون صبح روز دوشنبه دیدار داشته و پس‌از مشورت با آنها تصمیم گرفته تدابیر امنیتی در اطراف کاخ سفید را بیشتر کند تا بتواند از مقامات فدرال حفاظت کند. او همچنین از اقدام ترامپ در گرفتن عکس تبلیغاتی در شرایط حساس کنونی امریکا دفاع کرد و گفت: این یک اقدام سیاسی نیست بلکه یک اقدام کاملاً متداول است. این در حالی است که حتی ارتش امریکا هم به سرکوب معترضان در روز دوشنبه واکنش نشان داد و با اینکه مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در مراسم تبلیغاتی روز دوشنبه ترامپ مقابل کلیسای تاریخی حضور داشت درصدد مبرا کردن خود و ارتش از سرکوب معترضان برآمد و گفت، او خبر نداشته که رئیس جمهوری می‌خواهد مقابل کلیسا عکس تبلیغاتی بگیرد. این در حالی است که دیروز جمعه رسانه‌ها اعلام کردند، در 10 روز ناآرامی‌های امریکا بیش از 10 هزار نفر از معترضان در سراسر این کشور دستگیر شده‌اند.
همه‌گیری نژادپرستی
گزارش این دستگیری‌ها روز پنجشنبه در حالی در رسانه‌ها منتشر شد که خانواده جورج فلوید در حال برگزاری مراسم خاکسپاری برای این مرد 46 ساله در دانشگاه مینیاپولیس بود؛ مردی که به گفته اعضای خانواده فلوید و بسیاری از ناظران، تحلیلگران و سیاسیون امریکا «قربانی اپیدمی نژادپرستی و تبعیض» شد. در این مراسم شارپتون، بنیانگذار رنگین پوست شبکه واکنش ملی، یک سازمان حقوق بشری، حضور داشت و سخنرانی کرد و گفت: «حکایت جورج فلوید حکایت مردمان سیاهپوست است. چون از 401 سال قبل تاکنون دلیلی که ما هرگز نتوانستیم آن چیزی که می‌خواهیم بشویم این بوده که شما زانویتان را روی گلوی ما گذاشته‌اید. آنچه برای فلوید رخ داد هر روز در این کشور رخ می‌دهد، در بخش بهداشت، در بخش درمان در بخش آموزش در تمام حوزه‌های زندگی امریکایی. حالا زمان آن رسیده است که به‌نام جورج مقابل این موضوع بایستیم و بگوییم زانویتان را از گلوی ما بردارید.»
4 افسر پلیس مسئول مرگ جورج فلوید که پس از جنجالی شدن ویدئوی جان دادن جورج در شبکه‌های اجتماعی و تحت فشار افکار عمومی پیشتر اخراج شده بودند، اگر فشار افکار عمومی نبود شاید حتی محاکمه هم نمی‌شدند. آنها ابتدا برای قتل درجه 3 (قتل غیر عمد) مجرم شناخته شدند اما روز پنجشنبه دادگاه تجدید نظر درک شاوین، مأمور بازداشت‌کننده جورج فلوید را متهم به قتل درجه دو (شبه عمد) و سه افسر دیگر را متهم به همدستی در جریان قتل کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/4/544783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها