رهبران جهان: این نژادپرستی فاجعه‌بار است


مواضع رهبران جهان
جمعی از سیاستمداران جهان در واکنش به وقایع اخیر امریکا، سیاست‌های دونالد ترامپ در سرکوب معترضان و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان را به نقد کشیدند.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان با فاجعه بار خواندن آنچه در امریکا رخ داد، گفت: «قتل جورج فلوید بی‌نهایت وحشتناک بود و این نژادپرستی فاجعه بار است. جامعه امریکا بشدت دوقطبی و رفتارهای سیاسی در آن جنجال آفرین شده است. امیدوارم آنها بتوانند به سیاستی برسند تا بتوانند اتحاد را برقرار کنند. متأسفانه ما با این شرایط در کشور نیز روبه‌رو هستیم بنابراین بهتر است در خانه خودمان در چارچوب قوانین عمل کنیم و آرزو کنیم که مردم امریکا نیز به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز بروند.» «بوریس جانسون» نیز که در ابتدا واکنش منفعلی به اتفاقات اخیر نشان داده بود، در مقابل فشارهای پارلمان انگلیس مهر سکوت را شکست و گفت: «بدون شک سیاهپوست‌ها حق زندگی دارند و من مدافع اعتراضات مسالمت‌آمیز هستم. خشم مردم امریکا را درک می‌کنم. شوک ناشی از جنایت پلیس امریکا نه تنها در این کشور که در جهان و انگلیس بازتاب داشته اما امیدوارم این اعتراضات در چارچوب قانون ادامه یابد و تظاهرکنندگان فاصله اجتماعی را رعایت کنند.» به نوشته «پولتیکو»، واکنش «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا به شرایط امریکا و سیاست‌های دونالد ترامپ گرچه صریح و تند بود اما با حواشی همراه شد. چراکه سکوت 20 ثانیه‌ای این سیاستمدار جوان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره امریکا سبب شد بسیاری از تحلیلگران موضع او را در قبال امریکا محتاطانه بدانند. او به خبرنگاران گفت: «من این را به وضوح می‌گویم که آنچه رئیس جمهوری امریکا انجام داد، تنفرها را برانگیخت. این چنددستگی اشتباه بوده و تنها نژادپرستی را تقویت می‌کند. این شرایط زندگی انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد و کاملاً اشتباه است.»
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در سخنانی گفت: «ما نیز همانند شهروندان امریکا از کشته شدن جرج فلوید تکان خورده و هراسناک شده‌ایم؛ همه جوامع باید در برابر کاربرد زور بیش از اندازه، هوشیار و حساس باشند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/4/544785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها