معاون حقوقی وزیر خارجه اعلام کرد

آمادگی ایران برای تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی




معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه تحقیقات از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی تمام شده است، گفت: ایران برای برخورد با مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی صلاحیت انحصاری دارد. محسن بهاروند در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و اوکراین درخصوص سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراینی با بیان اینکه تحقیقات سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط هواپیمای اوکراینی تقریباً تمام شده است، تصریح کرد: تحقیقات پایان یافته و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد و ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. البته یک مرحله از تحقیقات فنی باقی مانده و آن، خوانش جعبه سیاه هواپیماست که انجام نشده اما هر روز و هر ثانیه آمادگی خوانش آن را داریم. معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینکه براساس بررسی‌ها، نه ایران و نه اوکراین توان خوانش جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارند، خاطرنشان کرد: هرچند تحقیقات تقریباً پایان یافته و آنچه در جعبه سیاه قرار دارد، ممکن است کمک مؤثری به روند بررسی‌ها نکند ولی حاضر هستیم جعبه سیاه را به کشور یا شرکت ثالثی بدهیم تا خوانش جعبه سیاه را انجام دهد.
بهاروند به برخی اقدامات غیرحرفه‌ای و سیاسی برخی از کشورها در ماجرای هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و ابراز داشت: ما قبلاً اطلاعاتی را در اختیار برخی کشورها قرار می‌دادیم اما پس از مدتی این اطلاعات، بعضاً به صورت دستکاری‌ و تحریف شده، در اختیار عموم قرار می‌گرفت و سر از رسانه‌ها درمی‌آورد که موجب تشویق اذهان عمومی، انحراف در روند بررسی‌ها و سیاسی شدن موضوع می‌شد. این دیپلمات ارشد با تأکید بر اینکه ایران برای خوانش جعبه سیاه و توافق درباره پرداخت خسارات و رسیدگی کیفری آماده است، بیان کرد: باید این اطمینان را پیدا کنیم بررسی‌های انجام شده، تحقیقات صورت گرفته و محتوای مذاکرات و رایزنی به بیرون درز پیدا نکند. و باید اطمینان داشته باشیم که مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیگاگو با این موضوع برخورد شود. بهاروند با تأکید بر اینکه خواسته ایران برخورد غیرسیاسی و مبتنی بر حقوق بین‌المللی با موضوع است، یادآور شد: ایران چیزی فراتر از برخورد حقوقی و بررسی در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی نمی‌خواهد. وی انجام توافق درباره پرداخت خسارات براساس اصول و معیارها را ضروری دانست و عنوان کرد: ایران صلاحیت انحصاری در مورد برخورد کیفری با مقصران یا قصورکنندگان این موضوع را دارد و رسیدگی کیفری این مسأله هم در حال انجام است. این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در مجموع اگر در مورد این مسائل، توافق انجام شود مشکلی برای ارسال جعبه سیاه هم نخواهیم داشت و اگر معیار پرداخت خسارت هم مشخص شود، بلافاصله این کار انجام می‌شود.
 گقتنی است  پروازشماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف صبح 18 دی ماه سال گذشته به اشتباه در آسمان تهران هدف قرار گرفت که همه سرنشینان و مسافران آن جان باختند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7363/2/544815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها