میراث فرهنگی خراسان رضوی: خانواده مشکاتیان خانه را به یک بسازوبفروش فروختند

ساز «گردشگری موسیقی» در نیشابور خاموش شد


زهرا کشوری
خبرنگار
صدای سنتور پرویز مشکاتیان در نیشابور خاموش شد. خانه پدری او در این شهر به تلی از خاک و خاکروبه تبدیل شد تا یک بار دیگر بخش مهمی از کتاب گردشگری ادبی- موسیقی ایران خط بخورد و قربانی بسازوبفروش‌ها شود. از پرویز مشکاتیان به «پدر سنتور» یاد می‌شود و خانه پدری او می‌توانست مقصد گردشگران علاقه‌مند به موسیقی ایران باشد تا آنها علاوه بر دیدار از شاعران بزرگ آرام گرفته در این شهر چون عطار و خیام نیشابوری ساعتی را هم در هوای خانه پدری او نفس بکشند. این تخریب واکنش «آوا مشکاتیان» دختر پرویز مشکاتیان را هم در پی داشت. اما «امیر ضیائیان» مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به «ایران» می‌گوید: «خانه سال گذشته توسط خانواده مشکاتیان فروخته شد و آنها می‌دانستند که خریدار یک بساز و بفروش است که قصد دارد خانه را بکوبد و بلندمرتبه‌سازی کند.» آن‌طور که امیر ضیائیان می‌گوید: «خانه مشکاتیان 30 اردیبهشت بهار امسال ثبت ملی می‌شود و ثبت ملی آن به مالک خانه اعلام می‌شود.» مالک در گفت‌و‌گو با رسانه‌های محلی خراسان رضوی اعلام کرده که از ثبت ملی خانه مشکاتیان خبر نداشته است. ضیائیان می‌گوید: «دو ماه پیش از ثبت در نامه‌ای به مالک به او اعلام شده اگر نسبت به ثبت ملی خانه شکایت دارد یک ماه فرصت دارد تا اعلام کند اما مالک هیچ اعتراضی نکرد.»
در نهایت قصه خانه مشکاتیان به آنجا می‌رسد که مالک، 90 درصد آن را تخریب می‌کند. به‌گفته او مدیر میراث فرهنگی شهر با کمک یگان حفاظت میراث فرهنگی حکم جلب مالک و راننده لودر را می‌گیرد. راننده لودر در بازداشتگاه است اما ضیائیان احتمال می‌دهد که مالک با قید وثیقه آزاد شده باشد.
ضیائیان ساخت مجدد خانه مشکاتیان مثل سابق را برنامه روی میز میراث فرهنگی استان می‌داند و می‌گوید: «به مالک اعلام شده است که نه اجازه فروش خانه را دارد نه دخل و تصرف در آن را.» خانه مشکاتیان قرار بود موزه شود. طرحی که به گفته ضیائیان از سوی میراث فرهنگی طراحی شد و شهرداری و شورای شهر قرار بود آن را اجرایی کنند.
«محمد اسماعیل اعتمادی» مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور به «ایران» می‌گوید: «منتظر رأی دستگاه قضایی هستیم تا هم خانه عین به عین ساخته شود و هم طبق قانون مجازات اسلامی ماده 558 تا 569، متخلف به یک تا 10 سال حبس محکوم شود.» میزان محکومیت بستگی به رأی قاضی دادگاه دارد. اعتمادی اعتقاد دارد که حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد. براساس اطلاعات رسیده به روزنامه ایران خانواده مشکاتیان ابتدا با شهرداری به توافق می‌رسند تا خانه را به قیمت یک میلیارد و 300 هزار تومان در اختیار این نهاد قرار بدهند اما با توجه به رسم تهاتری شهرداری به توافق نمی‌رسند و نهایت خانه به قیمت یک میلیارد و 900 میلیون تومان به مالک حال حاضر فروخته می‌شود. خانواده مشکاتیان یک‌بار هم در سال 93 با شهرداری وقت برای فروش خانه به توافق می‌رسد اما با عوض شدن شهردار همه چیز تا سال 97 مسکوت می‌ماند. محمد اسماعیل اعتمادی می‌گوید: «شهرداری در بودجه 99 دو میلیارد تومان برای تبدیل این خانه به موزه را مصوب کرد.» اما مالک پیشدستی کرد و روز جمعه 16 خرداد کلنگ را به جان خانه مشکاتیان انداخت تا ساز سنتور او برای همیشه در خیابانی در نیشابور خاموش شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7363/11/544845/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها