‌به نام تاریخ




18 خرداد
هشتادمین روز از سال 99 پر از تولد چهره‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان است. از سینمایی‌ها تا اهالی موسیقی و ادبیات.
تولدها
سعید نفیسی: امروز صد‌وبیست و پنجمین سالروز تولد نویسنده، شاعر و مترجم برجسته ایران است. سعید نفیسی از بنیان‌گذاران مکتب نثر دانشگاهی بود و او را معمار نثر جدید معاصر ایران می‌دانند. کتابخانه شخصی او گنجینه‌ای از آثار نظم و نثر فارسی بود و خودش کتاب‌هایی مانند «نیمه راه بهشت»، «ستارگان سیاه» و «ماه نخشب» را نوشت و آثاری از پوشکین، بالزاک و ماکسیم گورکی را به فارسی ترجمه کرد. سعید نفیسی آنقدر به زبان فارسی علاقه داشت که اگر یکی از دانشجویانش از کلمات زبان‌های دیگر در حرف‌هایش استفاده می‌کرد عصبانی می‌شد.
رضا قلی خان هدایت: ادیب، محقق، شاعر، تذکره نویس و البته رئیس دارالفنون هم امروز متولد شده است. او سال 1179 شمسی در تهران به دنیا آمد و کتاب‌هایی چون تاریخ روضة الصفای ناصری، فرهنگ انجمن آرای ناصری و سفارتنامه خوارزم به نامش ثبت شده است.
امروز تولد دو بازیگر از دو نسل را هم داریم. جهانگیر الماسی که امروز 65 ساله می‌شود و صابر ابر که امروز 36 سالگی اش را جشن می‌گیرد.
پیروز ارجمند موسیقی شناس، آهنگساز و نوازنده نی، سه تار و تنبک و دف هم امروز 50 ساله می‌شود.
کلاوس پیمان: میان چهره‌های فرهنگی و هنری خارجی، کارگردان مشهور تئاتر هم امروز تولدش را جشن می‌گیرد؛ این کارگردان آلمانی که لقب «پیتربروک آلمان» را هم به او داده‌اند. او در سال 1386 در جریان بیست وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» را روی صحنه برد و با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد.
اورهان پاموک: نویسنده ترکیه‌ای و محبوب برنده جایزه نوبل ادبیات امروز 67 ساله می‌شود. او سال 2006 به‌عنوان اولین نویسنده ترکیه‌ای نوبل را برد و کتاب‌هایی چون زندگی نو، قلعه سفید، موزه معصومیت، نام من سرخ و استانبول: شهر و خاطره‌ها به نامش ثبت شده است.
امروز سالروز تولد لوئیجی کومنچینی کارگردان ایتالیایی است که از استادان ژانر کمدی ایتالیایی بود. فیلم‌های کازانووا و زن یکشنبه از آثار مشهور اوست.
درگذشت‌ها
غلامحسین نقشینه: 18 خرداد سال 75 بازیگری که با نقش دایی جان ناپلئون شناخته می‌شود درگذشت. غلامحسین نقشینه از بازیگران قدیمی سینما و تئاتر ایران بود که پس از پیروزی انقلاب هم در فیلم‌هایی چون ناخدا خورشید، افسون و ای ایران بازی کرد اما همچنان «دایی جان ناپلئون» بیشتر از تمام نقش‌هایش در ذهن مخاطبان زنده است. نقشینه هنگام مرگ 88 سال داشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7363/16/544874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها