اصلاحات در ساختار پلیس چند ایالت امریکا




ندا آکیش / پس از دو هفته ناآرامی در سراسر ایالات متحده امریکا به خاطر رفتار نژادپرستانه یک پلیس سفید پوست و کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست، دموکرات‌های کنگره اصلاحات در ساختار پلیس را در دستور کار خود قرار دادند و می خواهند مجموعه لایحه هایی را تحت عنوان بسته پیشنهادی برای مقابله با خشونت پلیس به رأی بگذارند. شورای محلی مینیاپولیس هم یکشنبه شب به‌وقت محلی با هدف آرام کردن معترضان به انحلال پلیس این شهر رأی داد. این در حالی است که دونالد ترامپ که در روزهای گذشته با استفاده از نیروهای گارد ملی درصدد سرکوب معترضان برآمده بود، در اقدامی در راستای منافع شخصی و انتخاباتی خود اعلام کرد، به نیروهای گارد ملی دستور داده است، به مقرهای خود بازگردند زیرا تظاهرات‌ها تا حد بسیار زیادی صلح‌آمیز شده است.
به‌گزارش فرانس 24، در پی بالا گرفتن مطالبه معترضان شهر مینیاپولیس برای انحلال اداره پلیس این شهر، شورای شهر این شهر یکشنبه شب به وقت محلی با اکثریت آرا به این انحلال رأی داد. لیزا بندر، رئیس شورای شهر مینیاپولیس درباره این رأی‌گیری به سی‌ان‌ان گفت: «ما پلیس مینیاپولیس را منحل کردیم و آن را از نو خواهیم ساخت تا در مدل جدید واقعاً تأمین‌کننده امنیت جامعه‌مان باشد.» جاکوب فری، شهردار مینیاپولیس اما از انحلال کامل اداره پلیس این شهر حمایت نمی‌کند بلکه طرفدار انجام اصلاحات گسترده در این اداره است. فری پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود، حامی «اصلاحات ساختاری برای تغییر ساختار نژادپرستانه سیستم پلیس» است اما مایل نیست اداره پلیس شهر کاملاً منحل شود. در برخی دیگر از ایالت ها و شهرهای امریکا هم در پی افزایش تقاضاهای مردمی برای اصلاح ساختار پلیس، طرح هایی در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان نمونه، شهردار نیویورک اعلام کرده است، بودجه نیروی پلیس این شهر را کاهش می دهد و مبلغ کاهش یافته را به خدمات اجتماعی اختصاص می‌دهد.
رویارویی ترامپ با چهره های جمهوریخواه
ترامپ هم که در دو هفته گذشته بشدت تحت فشار بوده و به‌خاطر مواضعی که علیه معترضان اتخاذ کرده محبوبیتش رو به افول است، روز یکشنبه در یک عقب نشینی آشکار و برای منافع انتخاباتی به‌گارد ملی حاضر در خیابان‌ها دستور داد، به مقرهای خود بازگردند. این اقدام دیرهنگام اما به‌نظر نمی‌رسد، تأثیری بر خشم عمومی مردم و ناامیدی سیاستمداران جمهوریخواه از رئیس جمهورشان داشته باشد زیرا کالین پاول، وزیر خارجه سابق امریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش روز یکشنبه اعلام کرد، با اینکه یک سیاستمدار جمهوریخواه است، در انتخابات 2020 به جو بایدن دموکرات رأی می‌دهد. او که در زمان همکاری با بوش لقب نخستین وزیر خارجه سیاهپوست امریکا را گرفته بود، در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترامپ را به دروغگویی و نقض قانون اساسی متهم کرد گفت: «ما یک قانون اساسی داریم، باید به آن احترام بگذاریم. رئیس جمهوری از قانون اساسی فاصله گرفته است. او همیشه دروغ می‌گوید.» پاول همچنین از سکوت حزب جمهوریخواه در برابر ترامپ ابراز تأسف کرد. ترامپ هم در واکنش به اظهارات پاول او را «مست» خطاب کرد و در توئیتر نوشت: «آیا کالین پاول نگفته بود که عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد؟ آنها [سلاح کشتار جمعی] نداشتند اما ما جنگ را آغاز کردیم. حالا او می‌خواهد به یک مست و خوابالوی دیگر رأی دهد.»
این جنگ لفظی ترامپ و پاول در حالی است که جمهوریخواهان دیگری هم هستند که از ترامپ ناامید شده‌اند و نگرانی‌های جدی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 دارند. سناتور میت رامنی جمهوریخواه روز یکشنبه در تظاهرات ضدنژادپرستی در واشنگتن دی‌سی شرکت کرد و پیشتر هم او و جورج بوش گفته بودند، در انتخابات 2020 از ترامپ حمایت نمی‌کنند. جان کلی، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید در دولت ترامپ هم به نیویورک تایمز گفته بود: «کاش گزینه‌های دیگری برای رأی دادن داشتیم.» فرانسیس رونی، سفیر سابق امریکا در واتیکان در دوره بوش و سیندی مک کین، بیوه سناتور مک کین هم گفته‌اند، به جو بایدن رأی خواهند داد.
برخلاف ترامپ، وضعیت جو بایدن در نظرسنجی‌ها نه تنها ارتقا یافته بلکه به وضعیت بسیار مطلوب رسیده است. بنا بر نتایج نظرسنجی روز یکشنبه ان بی‌سی نیوز و وال استریت ژورنال، محبوبیت بایدن به 49 درصد رسیده در حالی که محبوبیت ترامپ 42 درصد یعنی 7 پله پایین‌تر از بایدن است. این فاصله به خودی خود اهمیت دارد اما اهمیت آن زمانی دو چندان می‌شود که شرایط با رقابت‌های ریاست جمهوری 2016 هیلاری کلینتون و ترامپ مقایسه شود. در سال 2016 هیلاری در هیچ‌کدام از نظرسنجی‌ها به میانگین محبوبیت 50درصد یا نزدیک 50 درصد نرسید و میانگین محبوبیت او 42 درصد بود اما اکنون بایدن در شرایطی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود، محبوبیت او به 50 تا 51 درصد برسد بویژه اینکه در هفته گذشته در برخی از نظرسنجی‌های مبتنی بر مصاحبه زنده رقم 50 درصد هم برای بایدن ثبت شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7365/4/545010/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها