‌به نام تاریخ




‌20 خرداد
هشتادودومین روز از سال 99 مصادف با سالروز تولد و سالگرد درگذشت بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در ایران و جهان است. چهره‌هایی که بعضی از آنها را می‌شناسید و با بعضی از آنها کمتر آشنا هستید.

‌تولدها
فخر‌الدین عراقی: در قرن هفتم هجری فخرالدین عراقی در چنین روزی متولد شد و بعدها به‌عنوان شاعر، عارف و یکی از نویسندگان صوفی معرفی شد. از او کتاب «لَمَعات» به جا مانده که تحت تأثیر آثار ابن عربی نوشته شده است. موضوع اصلی آن عشق است و عراقی در آن علاوه بر ابن‌عربی از آثار احمد غزالی هم تأثیر پذیرفته است. اشعار و غزلیات او هم مشهور است.
قاسم افشار: یکی از خوانندگان موج نوی موسیقی پاپ ایران، امروز 55 ساله می‌شود. قاسم افشار سال 76 و همزمان با خوانندگانی چون خشایار اعتمادی کارش را آغاز کرد و بسیاری از ترانه‌هایش مورد توجه مردم قرار گرفت. هرچند که این روزها کمتر از او خبری می‌شنویم.
جانی دپ: سوئینی تاد، جک اسپارو، ویلی وانکا، دنی براسکو و ادوارد دست قیچی نقش‌هایی است که جانی دپ را با آنها می‌شناسیم. بازیگری که امروز 57 سالگی اش را جشن می‌گیرد. جانی دپ یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوود بود هرچند که رفتارهای آنارشیستی اش گاهی به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آمد اما چند وقتی است به‌دلیل مشکلاتی که با «امبر هرد» همسرش داشت کم کار شده است. هرد او را متهم به خشونت خانگی کرده بود اما حالا مشخص شده که اوضاع کاملاً برعکس بوده است. او در موسیقی هم دستی دارد و حالا عضو گروه خواننده معروف راک «آلیس کوپر» است.
ناتالی پورتمن: بازیگر کودک فیلم «لئـون» حالا یکی از محبوب‌ترین بازیگران زن سینمای جهان است. او همچنان خوب بازی می‌کند و بازی اش در «قوی سیاه» برایش جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را همراه داشت. او که اسرائیلی- امریکایی است از منتقدان رفتارهای رژیم اشغالگر قدس است و حتی سال 2017 به‌دلیل خشونت این رژیم با فلسطینیان حاضر نشد جایزه «جنسیس» را در کشورش دریافت کند. پورتمن امروز 39 ساله شد.
امروز تولد غلامعلی علمشاهی یکی از تهیه‌کنندگان مشهور موسیقی و رئیس کانون ناشران خانه موسیقی و تولد پریسا تشکری طراح گرافیک و یکی از نمایشگاه گردان‌های ایران هم هست. کورتیزیو مالاپارته نمایشنامه نویس ایتالیایی هم سال 1898 در چنین روزی به دنیا آمد.

درگذشت‌ها
علی اصغر بهاری: سال 1374 در چنین روزی یکی از نوازندگان برجسته ساز کمانچه درگذشت. بهاری در دهه 60 با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و سیدمحمد موسوی عضو گروه استادان موسیقی ایران بود و نقش مهمی در روایت تصنیف‌ها و نغمه‌های فراموش شده موسیقی ایرانی داشت. بسیاری از تصنیف‌هایی که امروز هنوز هم می‌شنویم مدیون تلاش اوست. می‌گویند او حافظه‌ای بسیار قوی در موسیقی داشت.
چارلز دیکنز: دیوید کاپرفیلد، سرود کریسمس، الیور توییست و آرزوهای بزرگ را همه ما می‌شناسیم. نویسنده این رمان‌های بزرگ انگلیسی 150 سال پیش در چنین روزی در گذشت. دیکنز را بعد از شکسپیر تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی می‌دانند و جالب است بدانید که او از روزنامه نگاری کارش را شروع کرد و به نویسندگی رمان رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7365/16/545081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها