کشف دومین گورستان اشکانی در اصفهان



ایران زمین/ کشف دومین گورخمره درتنها تپه تاریخی شهر اصفهان، فرضیه وجود گورستان اشکانی در شرق این تپه را ثابت کرد، حالا تپه اشرف بعد از سیلک کاشان در گستره این استان گورخمره‌هایی پیدا شده است که با توجه به دستاوردهای کوتاه مدت گمانه زنی‌ها، می‌تواند پرده از تاریخ مبهم پیش از اسلام شهر اصفهان بردارد.
به‌گزارش ایرنا، هیأت باستان شناسی تپه اشرف در حال ایجاد گمانه‌های بعدی بودند که در یکی از این گمانه‌ها به‌ گورخمره دوم رسیدند. این گورخمره‌ها فرضیه وجود گورستان دوره اشکانی را در اصفهان می‌تواند به اثبات برساند. سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف معتقد است که این گورستان می‌تواند وسعت زیادی داشته باشد. علیرضا جعفری‌زند در این خصوص گفت: در اولین کشف تدفین گورخمره تصور ما بر این بود که باید به بقیه گورخمره‌ها دست پیدا کنیم تا اینکه روز گذشته توانستیم یکی دیگر از این گورخمره‌ها را شناسایی کنیم. این باستان شناس یقین دارد که در ادامه کاوش‌ها با نمونه‌هایی دیگر از این نوع تدفین مواجه خواهند شد. در واقع کشف دومین گورخمره در محدوده شرق تپه اشرف به هیأت باستان شناسی تپه اشرف ثابت کرد که آنها به احتمال با یک گورستان اشکانی روبه رو هستند.
به‌گفته جعفری زند این گورستان حاوی شواهد و مستندات مهمی از تاریخ پیش از اسلام اصفهان است که در پرده‌ای از ابهام قرار داشته و حالا این گورستان می‌تواند روشنایی بخش بر نقاط تاریک تاریخ اصفهان باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/11/545489/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها