خیز لورانتوس برای نابودی جنگل‌های زاگرس


زهره افشار
خبرنگار
گیاه نیمه انگلی لورانتوس سال‌ها است که در جنگل‌های بلوط زاگرس جاخوش کرده و خیال نابودی این جنگل‌ها را در سر می‌پروراند.
هرچند این آفت هشدار جدی و کوتاه مدت برای جنگل‌های بلوط به‌شمار نمی‌رود ولی اگر جلوی گسترش گام‌به‌گام آن گرفته نشود، در دراز مدت می‌تواند عامل خطرناکی برای تخریب جنگل‌های بلوط باشد. همین دلنگرانی باعث شده تا مردم بومی و سازمان‌های مردم نهاد پای کار بیایند تا جلوی پیشروی آرام این آفت را بگیرند.
«فریبرز غیبی» رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال به «ایران »می‌گوید: گیاه نیمه انگلی لورانتوس به‌دنبال تغییر اقلیم و افزایش دخالت‌های انسان در عرصه‌های جنگلی زاگرس ظاهر شده است. وی با اشاره به اینکه لورانتوس سال‌های سال است در این جنگل‌ها جولان می‌دهد، می‌افزاید: این آفت همزیستی یکطرفه‌ای را با درختان دارد و با چسبیدن به درختان بلوط و ارژن هر آنچه را لازم داشته باشند از میزبان خود می‌گیرند. این آفت به‌ساقه و تنه درختان می‌پیچند و در دراز مدت موجب خشک شدن تدریجی ساقه و شاخه‌هایی می‌شود که بالاتر از خودش قرار گرفته است.
به‌گفته وی این آفت پس‌از تکثیر بذر خود را به‌صورت فنری تا سه متر نیز پرتاب می‌کند و همین عاملی برای گسترش این آفت است. از سوی دیگر پرندگان با خوردن بذر این گیاه آن را از طریق مدفوع خود به نقاط دیگر جنگل انتقال می‌دهند. غیبی تأکید می‌کند: هر چند این آفت هشداری جدی به‌شمار نمی‌رود ولی اگر آن را رها کنیم در دراز مدت می‌تواند تخریب‌های جدی را به جنگل‌های زاگرس بزند. برای مبارزه با این آفت نیاز به هیچ روش شیمیایی نیست و خوشبختانه می‌توان از طریق هرس کردن و سوزاندن بخش‌های آلوده درخت از شر این آفت خلاص شد. به‌گفته غیبی در حال حاضر استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان سطح آلودگی به این آفت را دارد.
هر منطقه‌ای که بکر بوده و دخالت انسانی در اکوسیستم آن صورت نگرفته، عاری از آفت است‌. در همین حال «رضا احمدی» مدیر کل منابع طبیعی ایلام هم می‌گوید: «این آفت پس از جنگ تحمیلی در مناطق مختلف جنگل‌های ایلام دیده شد. در حال حاضر حدود 100 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی در محدوده ایلام هم آلوده است.» وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم و سازمان‌های مردم نهاد در کنترل این آفت نقش بزرگی داشته‌اند، تصریح می‌کند: امسال نیز همیاران طبیعت به کمک ما آمده‌اند و قرار است 50 هزار هکتار از اراضی آلوده با کمک آنها پاکسازی شوند.
به همیاران ادوات لازم از جمله اره، تبر و داس داده می‌شود.» دولت نیز قرار است پاکسازی 19 هزار هکتار از اراضی آلوده به گیاه نیمه انگلی لورانتوس را انجام دهد. وی می‌گوید: از سوی دیگر این آفت خاصیت دارویی هم دارد و به‌عنوان موبر استفاده می‌شود و در تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/11/545490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها