قاضی‌زاده‌هاشمی: بازگشت کفاشیان به فدراسیون جرم است




گروه ورزش/ سوژه مهم این روزهای فدراسیون فوتبال که در ماه‌های گذشته شاهد کلی اتفاق خاص و مورد بحث در آن بوده‌ایم، بازگشت علی کفاشیان است. در واقع فدراسیونِ بدون رئیس که با سرپرست اداره می‌شود، روزهای پر سروصدایی را سپری می‌کند. روزهایی که بحث اصلاح اساسنامه، ماجرای قرارداد مارک ویلموتس و صحبت‌های مهدی تاج درباره آن باعث شکل‌گیری ابهامات و حاشیه‌های زیادی شده است. در این بین، طاهری جعفری بازرس کل امور ورزش و جوانان سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به قرارداد سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی به سایت این سازمان گفت: «در نحوه انتخاب و انعقاد قرارداد آقای ویلموتس، ابهاماتی وجود دارد که با صدور ابلاغ بازرسی، موضوع به صورت خارج از نوبت در دست بررسی است. موضوع انتخاب این سرمربی در حالی که پیشنهادهای دیگری با مبالغ کمتر در شرایط مشابه وجود داشته، یکی از موضوعات مورد ابهام است که در حال بررسی و اخذ توضیحات مسئولان مربوطه در فدراسیون فوتبال هستیم.»
از ماجرای ویلموتس که عبور کنیم، موضوع بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال و احتمال سرپرستی او یکی از اتفاقاتی است که در چند روز اخیر واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. پس از اینکه خبر رسید تعدادی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون با ارسال نامه به کنفدراسیون فوتبال آسیا مخالفت خود با این اتفاق را علنی کرده‌اند، فدراسیون فوتبال با قرار دادن مطلبی روی خروجی سایت خود این موضوع را تکذیب کرد: «در هیأت رئیسه همواره ارتباط صمیمی میان اعضا برقرار بوده و هست و رابطه نزدیک میان همه اعضا با کفاشیان در آینده هم تداوم خواهد یافت و چنین شایعاتی خللی در مسیر فدراسیون فوتبال ایجاد نخواهد کرد.» به این ترتیب، فدراسیون بازگشت قریب‌الوقوع کفاشیان را تأیید کرد تا اتفاقات شکل تازه‌تری به خود بگیرد. در این میان، سیداحسان قاضی‌زاده ‌هاشمی نماینده مجلس در گفت‌وگو با رادیو تهران، درباره بازگشت احتمالی کفاشیان با وجود بازنشستگی چنین نظر داد: «به نظر می‌رسد جدایی مدیران بازنشسته در فدراسیون فوتبال به صورت معکوس انجام می‌شود ولی مجمع این فدراسیون، اردیبهشت امسال به پایان رسیده و دوره آن تمام شده است. این فدراسیون بر اساس نقشه راه فیفا، از نیمه اردیبهشت تا حداکثر نیمه مهرماه فرصت دارد که شرایط اصلاح اساسنامه، برگزاری مجمع و برگزاری انتخابات را مهیا کند. در این شرایط، بازگشت فردی که بازنشسته شده و کنار رفته، برخلاف قوانین فیفا بوده و امری صحیح و مطلوب نیست. این موضوع در تعارض با عرف و اخلاق اجتماعی و نوعی دهن‌کجی به افکار عمومی است.» او در واکنش به اینکه گفته می‌شود در مقطعی کفاشیان از عضویت در هیأت رئیسه استعفا داده بود، گفت: «این موضوع را پیگیری کرده بودیم. الان او ادعا می‌کند که استعفا نداده است. فارغ از استعفا یا عدم استعفا در آن مقطع کناره‌گیری کرد و بر همان اساس، جایگاه خود را در ا‌ی‌اف‌سی‌ از دست داد. اگر او سمتی در فوتبال ایران داشت، کرسی خودش را در آسیا حفظ می‌کرد. ما بازگشت او در شرایط فعلی را با توجه به بازنشسته بودنش، درست نمی‌دانیم. کفاشیان فردی بازنشسته است و براساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان فعالیت او در هر شکل و مجموعه نهاد عمومی غیردولتی، ممنوع است. دستگاه‌های نظارتی در این موضوع ورود می‌کنند. این امر طبق قانون، جرم کیفری است و هر یک از ایرانیان می‌توانند اعلام جرم کنند.» قاضی‌زاده‌ هاشمی درباره نقش وزارت ورزش در این موضوع هم صحبت کرد: «وزارت ورزش می‌گوید دخالت مستقیمی ندارد اما ما از مجموعه وزارت ورزش خواستیم در این موضوع تمام تلاش خود را بکند که هیأت رئیسه سریع‌تر مجمع را تشکیل دهد. وقتی وسط این اتفاقات جابجایی صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد قرار نیست اصلاحات انجام شود و وضعیت بلاتکلیفی فوتبال قرار است تا مدت‌های طولانی ادامه پیدا کند. متأسفانه هیأت رئیسه فعلی هم دغدغه‌ای برای برگزاری انتخابات ندارد و ملاک‌شان این است که یک عده خاص در فدراسیون باشند.»
اتفاقات در مجموعه فدراسیون فوتبال به یکی دو مورد محدود نمی‌شود. در روزهای گذشته مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف با علیرضا صالحی رئیس این کمیته دچار اختلاف شد و جلسات هم بدون حضور او برگزار می‌شود. در این شرایط دادرس درباره شایعه بازگشت کفاشیان به فدراسیون و اینکه او توسط کمیته اخلاق محروم شده بود، به رادیو جوان گفت: «در این پرونده من را بایکوت کردند ولی در حکم کفاشیان قید شده که پولی گرفته و باید آن را برگرداند. خدای ناکرده نمی‌خواهم حرفی بزنم که باعث ناراحتی شود ولی در مورد یک شرکت تایلندی این مسائل مطرح شد. فوتبال آنقدر جاذبه دارد که همه دوست دارند در آن باشند؛ حتی اگر یک مدیر از دوومیدانی بیاید. برای یکسری‌ها بدنامی بهتر از گمنامی است.»
در این شرایط، محمود اسلامیان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه آیا کفاشیان قصد بازگشت به فدراسیون فوتبال را دارد، گفت: «او حکمش تعدیل شده، نمی‌دانم چقدر تعدیل شده اما قبلاً 5 سال بود. بحث‌های حقوقی وجود دارد و باید حضوری با او صحبت کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/18/545517/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها