به نام تاریخ



25 خرداد
هشتاد و هفتمین روز از سال حسابی شلوغ است. پر از تولد هنرمندان ایرانی و خارجی و البته همراه درگذشت غم انگیز هنرمندانی که جایشان پر نمی‌شود.
تولدها
محمدرضا شریفی نیا: شریفی نیا از چهره‌های خاص سینما و تلویزیون ایران است. کسی که هم بازیگری کرده و هم طراح صحنه و عکاس و برنامه ریز بوده. بسیاری از بازیگران جوان هم توسط او معرفی شده‌اند. نقش ولید در سریال امام علی(ع) و بازی در فیلم‌هایی چون پری، آدم برفی، برج مینو و شیدا از شریفی نیا در ذهن‌ها مانده است.
ستاره اسکندری: بازی‌های بازیگر اهل تئاتر و سینما و تلویزیون همیشه مورد توجه و قابل قبول بوده است. شبانه، شبانه روز، قصه پریا، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند، آقا یوسف و سریال‌های داستان یک شهر، نرگس و مرگ تدریجی یک رؤیا از فیلم‌ها و سریال‌هایی هستند که اسکندری در آنها بازی کرد و البته او در تئاترهای مطرحی چون دندون طلا، رومئو و ژولیت، شازده احتجاب، شب هزارویکم و هم هوایی بازی کرد.
زیدالله طلوعی: این نوازنده تارو سه‌‌تار در سال 1325 درگرگان به دنیا آمده. او آموزش تار را نزد پدربزرگش، که با نواختن تار و سه‌تار آشنایی داشت آموخت. از دیگر استادان او می‌توان به حبیب‌الله صالحی، علی اکبر شهنازی، محمود کریمی، محمدرضا لطفی اشاره کرد. او عضو گروه شیدا بود و در تهیه مجموعه آلبوم‌های چاووش و بیداد به‌عنوان نوازنده تار همکاری داشته است.
احمد ظاهر: محبوب‌ترین خواننده تاریخ افغانستان در دوران هنری کوتاهش 33 آلبوم تولید کرد و بسیاری از ترانه‌هایش مانند یارت، مادر من، برایم گریه کن امشب و عجب صبری خدا دارد همچنان بین مردم افغانستان محبوب است. احمد ظاهر در همین روز هم درگذشت. البته در سال 1979 و در 33 سالگی. او در سقوط اتومبیل در دره سالنگ کشته شد، اما خیلی‌ها عامل مرگ او را ماجراهای دیگری می‌دانند که هنوز هم فاش نشده است.
هریت بیچر استو:  در 21 سالگی همراه خانواده‌اش به اوهایو رفت و در این دوران از نزدیک ظلمی را که سیاهپوستان تحمل می‌کردند، می‌دید. همین تجربه‌ها باعث شد او «کلبه عموتام» را بنویسد و 9 سال پس از این کتاب و بعد از جنگ داخلی امریکا قانون برده‌داری در این کشور لغو شد. آبراهام لینکلن درباره او گفته است: «این زن کوچک جنگی بزرگ را آغاز کرد.»
ضمن اینکه امروز تولد محمدرضا جعفری بهنام صدابردار، محمد جواد‌زاده خوشنویس و سولماز همت‌زاده بازیگر و کارگردان جوان تئاتر است.
درگذشت‌ها
حسن کسایی: سال 1391 یکی از مشهورترین نوازندگان نی و سه تار ایران درگذشت. حسن کسایی از کودکی به ساز نی علاقه داشت و در همان دوران این ساز را در حضور مهدی نوایی یاد گرفت. تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و ابوالحسن صبا از دیگر استادان او بودند. کسایی از سال 1335 تا 1357 در برنامه موسیقی «گل ها» حضور داشت و اجرا می‌کرد.
خورخه لوئیس بورخس: نویسنده و شاعر مشهور اسپانیایی که با داستان‌هایی چون کتابخانه بابل، نامه‌های پرتب و تاب، حافظه شکسپیر و معمای شکسپیر شناخته می‌شود سال 1986 در چنین روزی درگذشت. شهرت او به‌دلیل نوشتن داستان‌های کوتاه است که بسیاری از آنها به فارسی هم ترجمه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/20/545533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها