اعمال محدودیت‌های تازه با اوج‌گیری کرونا

6 استان در وضعیت قرمز





گروه ایران زمین - 6 استان مرزی کشور شامل خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و همچنین ایرانشهر درسیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند. در این میان دو استان کردستان و آذربایجان غربی به‌صورت ناگهانی و دور از انتظار به سرعت از وضعیت سفید  درآمده و به وضع قرمز رسیدند. حالا در هر دو استان مسئولان تلاش دارند با تشدید محدودیت‌ها، سرعت شیوع کرونا را مهار کنند. گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل رشد کرونا در کردستان و آذربایجان غربی، عادی شدن فعالیت‌ها و عبور و مرور و برگزاری مراسم عروسی و عزا بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی است. این دلیل البته نه در این دو استان بلکه در همه مناطق کشور قابل رؤیت است.
اخطار به اصناف غیرضروری سنندج
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به شرایط بحرانی کرونا، کارشناسان مرکز بهداشت محیط سنندج ۴۰ مورد اخطار برای اصناف غیرضروری و فعال این شهر صادر و هفت واحد را پلمب کردند.  دکتر آرزو فلاحی از پلمب هفت مورد از اماکن شامل یک خانقاه، ۲باب مغازه خرمافروشی و چهار باب قلیان‌سرا در شهر سنندج خبر داد و افزود: با توجه به همه‌گیری کرونا و وضعیت قرمز در استان کردستان، چنانچه واحدی نسبت به اجرای این تصمیم کوتاهی کرده و اقدام به باز کردن و فعالیت کند، پلمب شده و علاوه بر این بر سر در مغازه، پلاکارد نصب و متخلف جریمه می‌شود. از سوی دیگر یاسین شریعتی رئیس مجمع جوانان کردستان از وزیر کشور درخواست کرد: قرنطینه سنندج در جلسه روز شنبه هیأت دولت مصوب شود.
به‌ گزارش ایسنا، جلال شریعتی رئیس شورای شهر سنندج هم در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری خواستار قرنطینه شهر سنندج شد.
ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم و عروسی در ماکو
فرماندار ماکو در آذربایجان غربی هم گفت: هرگونه برگزاری مراسم ترحیم یا عروسی و غیره در ماکو ممنوع است.حسن عباسی گفت: با توجه به روند افزایشی آمار مبتلایان به کروناویروس در سطح ماکو، هیچ‌گونه دستوری مبنی بر بازگشایی تالارها و      قلیان‌سراها اتخاذ نشده و برابر آخرین مصوبات کمیته استانی همچنان تعطیل هستند.  از سوی دیگر در اکثر ادارات دولتی در استان آذربایجان غربی استفاده از ماسک و دستکش اجباری شده است.
 احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی در خوزستان
آمار بالای ابتلا به کرونا در هفته‌های گذشته، خوزستان را همچنان در ردیف استان‌های قرمز قرار داده و همین موضوع باعث شده احتمال بازگشت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این استان پررنگ شود. «رضا نجاتی»، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان در این زمینه به «ایران» گفت :  با توجه به وضعیت کرونا در استان احتمال بازگشت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها وجود دارد. فعلاً منتظر اعلام نظر دانشگاه علوم پزشکی و ستاد ملی کرونا در خصوص مناطق قرمز و چگونگی اعمال محدودیت‌ها هستیم و بزودی اخبار آن اطلاع‌رسانی می‌شود. سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان با اشاره به اینکه آمار مبتلایان روند ثابتی را در استان طی می‌کند، افزود: درست است که میزان مرگ و میر و بستری در استان کاهش داشته و بخشی از روند رو به رشد مبتلایان مربوط به افزایش بیماریابی است اما بخش مهمتر مربوط به چگونگی رفتار مردم است. آنها باید بدانند همچنان در شرایط قرمز هستیم و لازم است موارد بهداشتی بیشتر رعایت شود.
«فرهاد ابول نژادیان» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز تصمیم‌گیری در خصوص اعمال محدودیت‌ها در استان خوزستان را منوط به تصمیم دولت دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط کلی و وضعیت معیشتی مردم درباره اعمال محدودیت‌ها، دولت تصمیم می‌گیرد. وی ادامه داد: اگر قرار بر قرنطینه باشد باید حداقل ۲برابر دوره کمون بیماری یعنی ۲دوره ۱۴ روزه طبق استاندارد یا حداقل یک دوره قرنطینه اعمال شود. در این دوره ۱۴ روزه باید همه فعالیت‌ها همزمان تعطیل شوند نه اینکه فقط ادارات را ببندیم و بازارچه‌های محلی ما باز باشند. ابول نژادیان با اشاره به اینکه شرایط در بازارهای اهواز از جمله «عبدالحمید» یا «کیان» بسیار متفاوت است، افزود: در ایام عید فطر کل بازارهای اهواز را تعطیل کردیم اما بازارچه‌های محلی را نتوانستیم به خاطر مسائل مختلف ببندیم. مشکل ما در خصوص شیوع کرونا در اهواز بیشتر مربوط به حاشیه شهرهاست. مردم مناطق حاشیه‌ای به‌خاطر شرایط معیشتی نمی‌توانند در منزل بمانند.
محدودیت‌های کرونایی در کیش
در پی قرار گرفتن استان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی، در جزیره کیش محدودیت‌های تازه کرونایی اعمال می‌شود.
 بر اساس مصوبه تازه شورای سلامت جزیره کیش دستگاه‌های اجرایی از ارائه خدمات به ارباب رجوع بدون ماسک منع شدند. بر اساس اعلام سخنگوی این شورا، برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، مجامع و گردهمایی‌ها و برگزاری مراسم‌های عقد و عروسی ، جشن تولد و عزاداری و کنسرت‌ها به علت شرایط ویژه منطقه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. همچنین افراد دارای بیماری کووید۱۹ بدون احتساب مرخصی استحقاقی می‌بایست ۲۱ روز در قرنطینه به سر ببرند.
افزایش روزانه بیماران کرونا در سیستان و بلوچستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: احتمالاً تا ١۵ روز آینده روند افزایش آمار روزانه بیماران کرونا مثبت استان همچنان ادامه خواهد داشت و روزانه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر مبتلای جدید خواهیم داشت.
دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: با افزایش تعداد بیماران در چند روز اخیر ١۵ درصد بیماران کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است.  وی ادامه داد: بیمارستان‌ها در حال کسب آمادگی لازم برای پذیرش دور جدید بیماران دارای علائم کرونا مثبت استان هستند.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به خروج استان از وضعیت زرد امکان برگزاری ایمن نماز جمعه نیز وجود ندارد. از سوی دیگر رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هفت غرفه در «دکه بازار» این شهر به‌دلیل رعایت نکردن هشدارهای بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پلمب شدند.  به‌گزارش ایرنا، مهدی صدرایی نسب اظهارداشت: پایش مستمر مکان‌های تجمعی بویژه «دکه بازار» توسط کارشناسان واحد سلامت محیط و کار پس‌از بازگشایی صنوف هر روز صورت می‌گیرد به‌طوری که با افرادی که هشدارهای بهداشتی را رعایت نکنند برخورد می‌شود. وی اظهارداشت: متأسفانه با گذشت پنج روز از بازگشایی دکه بازارها در ایرانشهر برخی از شهروندان موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که این امر باعث افزایش مبتلایان به ویروس کرونا شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/6/545819/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها