کشتی‌های صنعتی، خلیج فارس را از ذخایر دریایی خالی می‌کنند

صید ترال با جی‌پی‌اس خاموش


زهرا کشوری
خبرنگار
در تازه‌ترین اتفاق دو فروند کشتی صنعتی صید ترال در محدوده آب‌های چابهار و کنارک لنگر گرفتند تا بر خلاف قانون در محدوده ۱۲ مایلی ساحل اقدام به صید ترال کند. این محدوده متعلق به صید سنتی صیادان محلی است و کشتی‌‌های صنعتی حق ورود به آن را ندارند.‌ این کشتی‌ها برای صید ترال با کف‌روبی در بستر خلیج فارس، هم زایش گونه‌های دریایی را عقیم می‌کنند هم سفره صیادان را خالی. ذخایر سواحل خلیج فارس هم‌اکنون هم جوابگوی نیاز صیادان جنوبی نیست و آنها به اجبار به سواحل کشورهای دیگر می‌روند که یا در دام‌ پلیس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می افتند یا صید دزدان سومالی می شوند.
صیادان محلی می‌گویند هر کشتی صنعتی با هر بار ترال بین ۸ تا ۱۰ تن ماهی، میگو و هر جنبده دریایی را که سر راهش قرار داشته باشد صید می‌کند اما هر صیاد محلی در نهایت می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ کیلو ماهی را صید کند. کشتی‌های ترال مدت‌ها است که بستر خلیج فارس را خالی از سکنه دریایی می‌کنند. آژیر قرمز گونه‌های خلیج فارس مد‌ت‌ها است با این روش در سواحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به صدا در آمده اما اعتراض‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
این صید مرگ لاک‌پشت‌ها و شکار کوسه‌ها را هم در فهرست ممنوعه‌های خود دارد اما تاکنون محیط زیست نتوانسته است سدی پیش پای آنها بگذارد. «افشین‌عسگری» معاون دریایی محیط زیست هرمزگان به «ایران» می‌گوید: «محیط زیست با توجه به گستردگی دریا، تجهیزات و نیروی لازم را برای برخورد ندارد.» او برخورد در دریا را با متخلفان سخت عنوان می‌کند.
به گفته عسگری یگان حفاظت محیط زیست حتی به اندازه کافی بنزین ندارند که بخواهد متخلفان را تعقیب کند. البته حفاظت از دریا هم در حیطه وظایف آنها نیست. سازمان شیلات هم پاسخی به نامه‌های پر سؤال آنها نمی‌دهد. او می‌گوید: مصوبه موجود اجرا نمی‌شود. براساس این مصوبه کشتی‌ها باید در بالای ۲۰۰ متر ترال کنند اما رعایت نمی‌کنند. صاحبان این کشتی‌ها که به گفته محلی‌ها چینی و ایرانی هستند، مجوز شیلات دارند. معمولاً جی‌پی‌اس کشتی را خاموش می‌کنند تا در زمان تخلف و حضور در منطقه ممنوعه قابل ردیابی نباشند. این مسأله را عسگری هم‌ تأیید می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/6/545821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها