بریده جریده


تهیه و تنظیم: حسن مجیدی

فوت شاه مخلوع

تلگراف ممتازالسلطنه از پاریس
اعلیحضرت محمد‌علی میرزا در سان رمو (یکی از بلاد ایطالیا) به مرض دیابت فوت نموده و اعلیحضرت شهریاری پس‌از استماع این خبر فوراً از پاریس به طرف ایطالیا حرکت نمودند.
تلگراف رویتر ۷ آوریل
سان رمو - محمد‌علی میرزا شاه مخلوع ایران و پدر پادشاه فعلى شب گذشته به مرض قلبی در ویلا سان میشل محل اقامت خود دار فانی را بدرود گفت. جسد ایشان را به‌ طهران خواهند برد انتظار می‌رود امروز شاه
 [احمد شاه] از پاریس وارد اینجا شود.
محمدعلی میرزا در تاریخ 14 ربیع الثانی ۱۲۸۹ در تبریز متولد شده در ذیقعده ۱۳۱۳ به مقام ولایتعهدی نایل و در ذیحجه 1324 تاجگذاری و به مقام سلطنت رسید و در جمادی الثانی 1327 از سلطنت خلع و به موجب پروتکلی که بین دولت ایران و روسیه بسته شد از ایران خارج و در سنه ۱۳۲۹ مجدداً از راه استرآباد به ایران آمده و مراجعت نمود. تا قبل از انقلاب اروپا در ادسا توقف داشته و در سال 1914 به اسلامبول عزیمت کرده و اخیراً هم در سان رمو متوقف بوده و روز یکشنبه ۱6 فروردین 1304 در سن پنجاه و پنج سالگی دارفانی را وداع نمود.
روزنامه کوشش - چهارشنبه 19 فروردین 1304

تغییر اسامی ماه‌ها

مجلس شورای ملی در آخرین روزهای سال 1303 طرح تبدیل نام برج‌های عربی به‌نام‌های فارسی و حذف نام سال‌ها در دوره دوازده حیوانی در تقویم رسمی کشور را به پیشنهاد نمایندگان دوره پنجم در دستور کار خود قرار داد و در جلسه 148 روز سه‌شنبه یازدهم فروردین 1304 طرح تبدیل تقویم به هجری شمسی از تصویب مجلس گذشت.
«طرح قانونی جمعی از نمایندگان راجع به تغییر اسامی ماه‌ها مطرح گردید
‌ماده اول - مجلس شورای ملی تصویب می‌نماید که از نوروز ۱۳۰۴ تاریخ رسمی سالانه مملکت به ترتیب ذیل معمول گردد و دولت مکلف ‌است که در تمام دوایر دولتی اجرا نماید:
‌الف - مبدأ تاریخ: سال هجرت حضرت خاتم‌النبیین محمد‌بن‌ عبدالله صلوات‌الله علیه از مکه معظمه به مدینه طیبه/ ب - آغاز سال: روز اول بهار/ ج - سال: کماکان شمسی حقیقی/ د - اسامی و عده ایام ماه‌ها:
۱- فروردین ۳۱ روز / ۲- اردیبهشت ۳۱ روز/ ۳- خرداد ۳۱ روز/ ۴- تیر ۳۱ روز/ ۵- امرداد ۳۱ روز/ ۶- شهریور ۳۱ روز/ ۷- مهر ۳۰ روز/ ۸- آبان ۳۰ روز/ ۹- آذر ۳۰ روز/ ۱۰- دی ۳۰ روز/ ۱۱- بهمن ۳۰ روز/ ۱۲- اسفند ۲۹ روز.
تبصره - در سنین کبیسه اسفند ۳۰ روز خواهد بود...»
‌ماده دوم - ترتیب سال ‌شماری ختاوایغور که در تقویم‌های سابق معمول بوده از تاریخ تصویب این قانون منسوخ خواهد بود
روزنامه کوشش- چهارشنبه19 فروردین 1304

تصویب قانون الغای القاب و مناصب مخصوص نظام و القاب کشوری

خواندن نام افراد همراه با القاب، در ایران تاریخ مشخصی ندارد. بر اساس اسناد موجود، اعطای القاب به‌صورت رسمی و غیر رسمی در دوران قاجاریه به اوج خود رسید. در اواخر این حکومت از 10 میلیون جمعیت کشور، نزدیک به سه هزار لقب در کنار نام افراد قرارداشت. با برقراری حکومت پهلوی قانون الغای القاب و مناصب مخصوص نظام و القاب کشوری در روز 15 اردیبهشت ماه 1304 از تصویب مجلس گذشت:
قانون الغای القاب و مناصب مخصوص نظام و القاب کشوری
‌ماده اول: مجلس شورای ملی القاب و مناصب مخصوص نظام را به شرح ذیل ملغی می‌دارد: ‌سپهسالاری - سپهداری - سرداری - سپهبدی و امیری مطلق و مضاف - امیر نویانی - امیر تومانی - امیر پنجی و سایر القابی که مرکب از مضاف و یا‌مضاف‌الیه سپاه - لشگر - جنگ - سالار و نظام هستند.
‌ماده دوم: اعطای القاب مذکوره در ماده 1 از این تاریخ ممنوع است.
‌ماده سوم: کلیه القاب کشوری پس از سه ماه از تاریخ تصویب این قانون الغاء خواهد بود. ‌این قانون که مشتمل بر سه ماده است در جلسه پانزدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و چهار [هجری]شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌رئیس مجلس شورای ملی - حسین پیرنیا
روزنامه کوشش - 15 اردیبهشت ماه 1304

پرواز از پاریس به طهران
به وسیله اولین هواپیمای ایرانی

اگر چند روز دیگر در آسمان لاجوردی ایران عقاب بلند پروازی توجه شما را به طرف خود جلب کرد آن را به نظر بیگانه ننگرید.
این شاهین تیزچنگ که از مسافت 5 هزار کیلومتر به طرف ایران پرواز نموده طیاره جنگی جدید الابتیاع قشون ما است که خوشبختانه این دفعه پرواز آن به وسیله یک نفر صاحب منصب هواپیمای ایرانی اداره می‌شود.
این صاحب منصب هواپیما سرهنگ احمدخان نخجوان از صاحب منصبان اولین هیأت اعزامیه به فرانسه است که امروز پس از سه سال تحصیل در هواپیمایی با مهارت و تهور شایان تقدیری بزرگ‌ترین پروازها را که در خور عزم و اقدام هواپیمایان معروف و مجرب دنیا است یعنی پرواز از پاریس به طهران را به فاصله کمی پس از خروج از مدرسه هواپیمایی بر عهده همت گرفته و برای خدمتگزاری به وطن به طرف ایران پرواز می‌کند.
... هواپیمایی قشون ایران می‌رود به دست افراد ایرانی اداره شده و ایرانی هم سرنوشت قوای هوایی خویشتن را خود به دست گیرد.
کماندان «دانیو» صاحب منصب هواپیمایی معروف دولت فرانسه نیز برای تکمیل مراتب و داد با چند طیاره فرانسوی رفیق هواپیمای ایرانی خود را مشایعت خواهد نمود. بدین وسیله ورود طیاره جنگی مذکور را در این دو روزه به عموم هموطنان بشارت می‌دهیم.
روزنامه قانون - یکشنبه 26 مهر 1304

فوت ناگهانی

روز شنبه شاهزاده ایرج میرزا جلال الممالک که از ادبای معروف و از مشاهیر بودند به مرض سکته دارفانی را وداع گفته به رحمت ایزدی پیوستند. جنازه آن مرحوم روز گذشته با احترامات زیاد به شمیران حرکت داده در سر مقبره مرحوم ظهیر الدوله دفن نمودند.
 روزنامه کوشش – دوشنبه 24 اسفند 1304










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/16/545852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها