نیمی از تیم های لیگ برتری بازیکنی داشته‌اند که چند ماه خانه نشین شده است

استقلال صدرنشین جدول رباط صلیبی




محمد محمدی سدهی
خبرنگار
هر ساله در لیگ برتر فوتبال ایران مصدومیت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آن رباط صلیبی است. لیگ برتر ایران با تعطیلی حدود 3 ماهه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه شد اما با تصمیم مسئولان سازمان لیگ تمرینات تیم‌ها پس از تست بازیکنان و اعضای تیم آغاز شد و تیم‌ها برنامه‌های دیگری همچون برگزاری مسابقات دوستانه برای خود در نظر گرفتند اما فشار تمرینات و برگزاری مسابقات دوستانه باعث مصدومیت بازیکنان شد. در تیم‌ها معمولاً مصدومیت‌هایی مثل پارگی عضله یا کشیدگی، آسیب‌های مچ و ساق پا و... اتفاق می‌افتد اما بدون شک سنگین‌ترین نوع مصدومیت، پارگی رباط‌صلیبی است.
موضوع در استقلال کمی نگران‌کننده است و این تیم در میانه فصل یکی از بازیکنان تأثیرگذار خود را به‌دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داد. داریوش شجاعیان، هافبک استقلال در هفته هفتم و در جریان بازی تیمش مقابل سایپا از ناحیه رباط صلیبی دچار صدمه شدید شد اما تعطیلی لیگ باعث شد تا برخی دیگر از بازیکنان استقلال هم با پارگی رباط صلیبی مواجه شوند. 2روز پیش و در جریان دیدار استقلال برابر رایکا، مرتضی تبریزی مصدوم شد که گمانه زنی‌هایی در خصوص پارگی رباط صلیبی مهاجم استقلال شده بود که پزشک استقلال این موضوع را تأیید کرد. یکی دیگر از مصدومان استقلال میلاد زکی‌پور است که دکتر کاوه ستوده درباره مصدومیت زکی‌پور گفت: «زکی‌پور دچار ضرب خوردگی از ناحیه ساق پا و کمی التهاب در عضله ساق پا شده است که بعد از چند جلسه فیزیوتراپی به تمرینات در روزهای پیش روی اضافه می‌شود.» رضا آذری یکی از جدیدترین مصدومان استقلال است که به علت پارگی رباط صلیبی مدت‌ها از حضور در مستطیل سبز محروم خواهد بود. فرشید اسماعیلی، فرشید باقری، دیاباته، سیاوش یزدانی و عارف غلامی نیز بازیکنانی بودند که در این فصل به‌دلیل مصدومیت چندین هفته از مسابقات را از دست دادند. فشار تمرینات و کیفیت بد زمین‌های تمرین تیم‌ها از جمله دلایل اصلی پارگی رباط صلیبی بازیکنان است. بعد از مصدومیت رضا آذری و مرتضی تبریزی در کمتر از یک هفته که در دو بازی دوستانه استقلال اتفاق افتاد بخشی از انتقاد به علی ربانی مربی بدنساز استقلال برمی‌گشت و عده‌ای اعتقاد داشتند تمرین‌های این مربی باعث بروز چنین اتفاقی شده است. اما فرهاد مجیدی روز گذشته با حمایت از علی ربانی او را فنی‌ترین مربی که تاکنون با وی کار کرده خواند تا به این شکل نشان بدهد انتقادهایی را که در این باره وجود دارد باور ندارد.
البته پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نبوده و محمد انصاری که چند ماه قبل از بند مصدومیت رباط صلیبی رهایی پیدا کرده بود بازهم دچار این مصدومیت سنگین شد و رباط صلیبی زانوی پای چپش دچار پارگی شد. قرار است اوایل تیرماه عمل جراحی روی پای انصاری انجام شود اما طبق گفته مسئولان پرسپولیس او حدود ۶ ماه دور از میادین خواهد بود و احتمالاً نیم‌فصل نخست لیگ بیستم را نیز از دست خواهد داد و توسط کادر فنی این تیم برای نیم‌فصل نخست لیگ بعدی از لیست خارج خواهد شد.
سال گذشته آمار پارگی رباط صلیبی در ایران بالاتر از یوفا بود
حدود 8 روز تا از سرگیری مسابقات لیگ برتر نوزدهم باقی مانده و در حالی که سرمربیان دغدغه آماده‌سازی تیم‌های شان را دارند، بعضاً با مشکل مصدومیت بازیکنان شان هم رو به رو می‌شوند. صحبت از بازیکنانی است که با مصدومیتی سنگین، باید حداقل چند ماه از میادین دور باشند. بازیکنانی که با پارگی رباط صلیبی، تیم شان در پست مورد نظر با چالش مواجه می‌شود.
زهره هراتیان، رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) در خصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» گفت: «این مصدومیت‌ها قابل پیش‌بینی بود به این دلیل هم سازمان لیگ زمان کافی برای آماده‌سازی تیم‌ها در نظر گرفت و همانند زمان آغاز فصل 21روز به تیم‌ها فرصت داد. علاوه بر این تعویق دیگری برای از سرگیری مسابقات در نظر گرفت تا تیم‌ها زمان کافی برای آماده‌سازی داشته باشند و با شرایط مناسب در مسابقات حاضر شوند.» او با اشاره به پروتکل‌های در نظر گرفته شده توسط فیفا برای از سرگیری مسابقات بعد از شیوع کرونا اظهار داشت: «فیفا قانون 5 تعویض را برای مسابقات در نظر گرفت و این به دلیل بالا رفتن تعداد مصدومیت‌ها در حین برگزاری مسابقات است. این تصمیم فیفا باعث می‌شود تا ریسک مصدومیت بازیکنان پایین بیاید و از طرف دیگر سازمان لیگ تمهیدات دیگری در زمان برگزاری مسابقات برای کاهش آسیب دیدگی بازیکنان در نظر گرفت.»
رئیس ایفمارک افزود: «همیشه آمار مصدومیت‌های بد همچون پارگی رباط صلیبی لیگ ایران یک مقداری بالاتر از سایر لیگ هاست و این موضوع برمی گردد به شیوه تمرینات و نوع زمین تمرین البته علاوه بر این ورزشکاران ما هم به صورت حرفه‌ای با این مسأله رفتار نمی‌کنند. مثلاً رونالدو خودش به صورت حرفه‌ای برای رفع مصدومیتش برنامه دارد. یعنی این فرهنگ حرفه‌ای بودن در بازیکنان ما وجود ندارد، به همین دلیل آمار مصدومیت در لیگ‌مان همیشه نسبت به لیگ‌های دیگر بیشتر است.»
هراتیان بیان داشت: «مصدومیت‌ها صرفاً به تعطیلی مسابقات ارتباط  ندارد و قطعاً عوامل دیگری در این مصدومیت‌ها تأثیرگذار است. مهمترین موضوع تعهد بازیکن است، هیچ کدام از بازیکنان حرفه‌ای دنیا منتظر نمی‌مانند تا مربیان‌شان برای رفع مصدومیت‌ها به آنها برنامه بدهند و همیشه خودشان سطح بالای آمادگی جسمی شان را حفظ می‌کنند. یک بازیکن حرفه‌ای شغل‌اش همین است و در 3 ماه تعطیلی مسابقات استراحت نمی‌کند. علاوه بر این برخی از بازیکنان لیگ ما حتی با اضافه وزن هم مواجه هستند البته برخی از مربیان تیم‌ها درصد چربی بازیکنان را چک می‌کردند و برای بازیکنان برنامه‌های غذایی خاصی داشتند. بازیکنان ما خودشان را در دوران قرنطینه رها کردند و برنامه‌ای نداشتند.»
او با اشاره به آمار پارگی رباط صلیبی در لیگ ایران گفت: «سال گذشته آمار پارگی رباط صلیبی در ایران بالاتر از آمار یوفا بود. وقفه‌ای که در برگزاری مسابقات پیش‌آمد قطعاً باعث بالا رفتن درصد آسیب دیدگی بازیکنان می‌شود. فیفا می‌گوید قطعاً باید نحوه برگزاری تمرینات متناسب با آغاز مسابقات باشد که باشگاه‌های ما زمان کافی برای آماده‌سازی خود داشتند و موضوع مصدومیت بازیکنان برمی گردد به خود باشگاه‌ها که چگونه بازیکنان شان را برای برگزاری مسابقات آماده می‌کنند.»

برش

حقیقت: مصدومیت‌ها در ایران تفاوت زیادی با سطح جهانی ندارد
پزشک تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است بازگشت بازیکنان به تمرینات پس از تعطیلی طولانی مدت به دلیل شیوع کرونا، آنها را آسیب‌پذیرتر کرده است. علیرضا حقیقت درباره پارگی رباط صلیبی بازیکنان فوتبال که اخیراً بیشتر شده، به خبرنگار «ایران» گفت: «این اتفاق علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. درباره بازیکنان دیگر نمی‌توانم نظر بدهم ولی درباره محمد انصاری شدت ضربه وارد شده به زانوی چپش در تمرین، به حدی بود که اگر برای زانوی راستش هم ضربه وارد می‌شد و زانوی او سالم هم بود، این مصدومیت پیش می‌آمد. به هر حال دوری از میادین هم بی‌تأثیر نیست. بازیکنان بعد از 70 روز به تمرین برگشته‌اند و این می‌تواند آنها را آسیب پذیرتر کند.» او به عواملی که به بازیکن مصدوم کمک می‌کند تا دوران دوری از فوتبال را زودتر و راحت‌تر پشت سربگذارد هم اشاره کرد: «تکنیک عمل و پزشک جراحی که عمل را انجام می‌دهد، خیلی تأثیرگذار است. ضمن اینکه فیزیوتراپی‌ها و نوع تمریناتی که بازیکن پشت سر می‌گذارد، می‌تواند به بازگشت او کمک کند. در باشگاه پرسپولیس، بازیکنان بهترین جراحی‌ها و بازتوانی بعد از عمل را داشته‌اند.» حقیقت تأکید کرد میانگین پارگی رباط صلیبی بین فوتبالیست‌های لیگ ایران با سایر لیگ‌های آسیایی و حتی اروپایی، اختلاف زیادی ندارد: «شاید آمار چنین مصدومیتی در ایران کمی بیشتر باشد ولی خیلی تفاوتی ندارد. در لیگ‌های اروپایی و تیم‌های مطرح هم چنین مصدومیت‌هایی وجود دارد. به هر حال فوتبال است و این آسیب دیدگی‌ها را هم در کنار خود دارد.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/18/545862/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها