‌به نام تاریخ




31 خرداد
آخرین روز بهار را با سالروز تولد تعداد زیادی از هنرمندان سپری می‌کنیم. چهره‌هایی که بعضی از آنها را به‌خوبی می‌شناسید و ممکن است با تعدادی از آنها چندان آشنا نباشید.
تولدها
کامران شیردل: مترجم، کارگردان و مستندساز ایرانی به‌عنوان یکی از افراد تأثیرگذار بر موج نوی سینمای ایران شناخته می‌شود. شیردل که سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد در ایتالیا تحصیل کرد و در زمان تحصیلش شاگرد بسیاری از هنرمندان و سینماگران مهم مانند میکل آنجلو آنتونیونی، فدریکو فلینی و اورسن ولز بود. پس از بازگشت به ایران ساخت مستندهایی چون بوم سیمین، ندامتگاه، تهران پایتخت ایران است را دنبال کرد و سال 1351 هم نخستین فیلم سینمایی اش را به‌نام «صبح روز چهارم» ساخت. در جشنواره فیلم لوکارنو چهار مستند از او در میان 87 فیلم برگزیده 105 سال تاریخ سینما به نمایش گذاشته شد.
هنگامه اخوان: اخوان که سال 1334 در فومن متولد شد یکی از خوانندگان مطرح موسیقی سنتی ایران است که بسیاری از شاگردان او اکنون از خوانندگان مطرح کشور هستند. اخوان با تشویق علی تجویدی شاگرد ادیب خوانساری شد و ردیف و تکنیک‌های آواز را آموخت. او موسیقی هم تدریس می‌کند. پرواز همای، سهیلا گلستانی و محمدشریف توکلی از شاگردان هنگامه اخوان هستند.
شهره لرستانی: بازیگر دوست داشتنی سینما که نقش‌های طنز او ماندگار شده سال 1345 متولد شد. او کارشناسی ارشد فیلمنامه‌نویسی سینما دارد و بازی در سینما را با فیلم «نیاز» آغاز کرد. فیلم‌های پناهنده، زیر درخت هلو، اخراجی‌ها، ایران برگر، لیلی با من است، هزارپا و سریال‌های آپارتمان، امام علی(ع)، هتل، مختارنامه، ساعت شنی و آوای فاخته از آثاری است که لرستانی در آنها بازی کرده است.
امیر جدیدی (1363): جدیدی حالا یکی از بازیگران مطرح و خوش آتیه سینمای ایران است. او بازیگری را سال 89 با بازی در فیلم «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی آغاز کرد و بعد از آن با فیلم‌های سیزده، پایان خدمت، رخ دیوانه، من، اژدها وارد می‌شود، هت تریک، عرق سرد، تنگه ابوقریب و روز صفر کارش را ادامه داد. جدیدی برای فیلم‌های سیزده و پایان خدمت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر گرفت و برای فیلم‌های عرق سرد و تنگه ابوقریب برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. او بازی در نمایش‌های روایت ناتمام یک فصل معلق، کالیگولا، آوازه خوان و شاه ماهی را هم در کارنامه‌اش دارد که برای شاه ماهی برنده تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره تئاتر فجر شد.
احمد مرادی حقیقی بازیگر، چت اتکینز گیتاریست و تهیه‌کننده موسیقی، لایونل ریچی خواننده امریکایی، جان گودمن بازیگر، رابرت رودریگرز کارگردان و شفالی چادهری بازیگر هم در این روز به دنیا آمده‌اند.
درگذشت‌ها
اندرو ساریس: ساریس نظریه پرداز و منتقد امریکایی بود که به‌عنوان بنیانگذار جامعه منتقدین امریکا شناخته می‌شود. نظریه او به‌ نام «نظریه مؤلف» که با الهام از نظریه پردازان موج نوی سینمای فرانسه بیان شده یکی از مطرح‌ترین نظریه‌های سینمایی جهان است. ساریس معتقد بود باید میان مؤلفین سینما و فیلمسازان مقلد تفاوت قائل شد و نشانه‌هایی هم برای شناسایی فیلمساز مؤلف مطرح کرده بود. او سال 2012 درگذشت.
چارلی چیس: کمدین و کارگردان امریکایی سال 1940 در چنین روزی درگذشت. او در فیلم‌هایی مانند برومو، ژولیت و پسران صحرا در کنار لورل و هاردی کمدین‌های مشهور بازی می‌کرد.
جولیان جیمز کاتن نویسنده انگلیسی هم سال 1927 در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/20/545876/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها