از رئیس جمهوری به اعضای دولت

دستوراتی برای بهبود فضای کسب و کار و مدیریت کرونا



گروه سیاسی/ هفته گذشته نیز به سیاق ماه‌های شیوع کرونا، برنامه رئیس‌جمهوری به دریافت گزارش‌های وزرا، گفت‌و‌گو با آنان در حوزه‌های مسئولیت‌شان و ارائه دستورکار برای هر حوزه گذشت. محور این دستورات و گفت‌و‌گوها هم اتخاذ تدابیری ناظر بر مدیریت کرونا و بهبود وضعیت اقتصادی است.
از جمله این وزرا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که با‌ وجود انتشار شایعه استعفای او، گزارشی از آخرین وضع بیماری کرونا با تمرکز بر شرایط استان‌های قرمز به رئیس جمهوری ارائه کرد که منجر به دستور رئیس جمهوری مبنی بر آماده ساختن تمهیدات سیاستی لازم برای اجرا در این مناطق شد. او در گفت‌و‌گو با لعیا جنیدی، معاون حقوقی خود نیز خواستار تمرکز این نهاد بر تهیه لوایح بنیادین و نیز مقررات جدید برای بهبود محیط کسب و کار، با تأکید بر کسب و کارهای مجازی شد که می‌تواند موتور حرکت اقتصاد و جهش تولید باشد.
آماده شدن برنامه برای مناطق قرمز کرونایی
به‌گزارش ایرنا، چهارشنبه گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت گزارش آخرین وضع بیماری کرونا در کشور با تمرکز بر شرایط استان‌های قرمز را به رئیس جمهوری ارائه کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در پاسخ به این گزارش وزیر بهداشت، ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان این وزارتخانه، بویژه تدبیر وزیر بهداشت برای استقرار معاونان خود در استان‌های قرمز از جمله کرمانشاه، خوزستان، کردستان و بوشهر برای همکاری با ستادهای استانی مقابله با کرونا، خواستار آن شد که به فوریت با همکاری سایر کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در استان‌های مذکور آماده شود تا چنانچه نیاز به ایجاد محدودیت‌ها و وضع برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در استان‌های قرمز ضروری است، در جلسه روز شنبه (امروز) ستاد بررسی و تصویب شود.
ضرورت تهیه لوایح ناظر به تغییر شکل حکمرانی بویژه با توجه به مباحث مطروحه در جلسه اخیر دولت الکترونیک و نقش مؤثر آن در تحقق جهش تولید و در عین حال اثرات شیوع کرونا و تغییرات احتمالی عملکرد این ویروس و ضرورت تطبیق روابط اقتصادی و اجتماعی با آن، محورهای گفت‌و‌گوی چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری بود.
روحانی، تهیه لوایح بنیادین و نیز مقررات جدید برای بهبود محیط کسب و کار با تأکید بر کسب و کارهای مجازی را که می‌تواند موتور حرکت اقتصاد و جهش تولید باشد، در اولویت دانست و درعین حال، پیگیری لوایح مهم دولت بویژه لوایح مدیریت تعارض منافع و شفافیت، مسئولیت مؤسسات عمومی، نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی و نیز لوایح ناظر به حقوق مردم با همکاری معاونت پارلمانی را ضروری خواند. جنیدی هم در این گفت‌و‌گو شماری از لوایح مهم اقتصادی را که بر رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار مؤثر است، دراولویت اقدامات این معاونت عنوان کرد.
آماده خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران
همچنین در پی گزارش سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از خدمات این بنیاد به خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران بویژه در شرایط اقتصادی کنونی، رئیس جمهوری اظهار کرد: ضروری است برنامه‌ریزی‌ها در خدمت اهداف حمایتی بنیاد شهید از جامعه هدف، یعنی خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران باشد.
روحانی، بازدید و سرکشی از خانواده‌های این عزیزان را به‌عنوان گامی ضروری از سوی مسئولان بنیاد شهید، عنوان و بر تداوم این دیدارها و رساندن این پیام رسا به خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران مبنی بر اینکه دولت در کنار این عزیزان آماده خدمت‌رسانی است، تأکید کرد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به گزارش‌هایی در بحث برخی نابسامانی‌ها در گلزارهای شهدای سراسر کشور و تأکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع، تصریح ساخت که ضروری است بنیاد شهید با همکاری مجموعه‌های استانی، موضوع ساماندهی گلزارهای شهدا را به‌عنوان مأموریتی ویژه در دستور کار خود قرار دهد.
از برگزاری تجمع‌ها ممانعت شود
پنجشنبه گذشته نیز جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به ریاست روحانی برگزار شد تا هم آخرین شرایط کشور در این زمینه بررسی شود و هم تفاهم‌ها و بررسی‌های لازم برای تصمیم‌گیری در صحن ستاد ملی که امروز (شنبه) برگزار می‌شود، فراهم شود. روحانی در این جلسه، پس‌از شنیدن گزارش دستگاه‌های مربوطه، خواستار آن شد که از برگزاری تجمع‌ها که از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری ناشناخته است، ممانعت شود.
او همچنین بر ارائه هشدارهای لازم از سوی مسئولان کادر بهداشتی، درمانی و اجرایی، با شفافیت و دقت لازم به مردم تأکید کرد و گفت: مردم شریف، مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باید با هوشیاری و مراقبت لازم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در فضای سرپوشیده، این دستاورد بزرگ را که از مرحله به دست آمدن آن مهم‌تر و دشوارتر است، حفظ کنند. روحانی هرگونه اهمال و کوتاهی را موجب یک اتفاق ناگوار و زیان بزرگ‌تر در مسیر مقابله با کرونا خواند و افزود: در حال حاضر در برخی استان‌ها بتدریج به مرحله مهار این ویروس نزدیک می‌شویم، اما ممکن است در اثر رفتارهای ناشناخته این ویروس و عدم رعایت دستورالعمل‌ها به یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و ناخوشایند دچار شویم. رئیس جمهوری با اشاره به گزارش‌هایی که در مورد وضعیت قرمز شهرهای برخی استان‌ها مطرح است، بر ضرورت ارائه تعریف شاخص‌ها در زمینه قرمز قلمداد کردن وضعیت ایمنی شهرستان‌ها و استان‌ها تأکید و اظهارکرد: همه باید بدانند چه شهرهایی از کشور را با چه وضعیتی منطقه قرمز قلمداد می‌کنیم و در این مناطق چه محدودیت‌هایی در چه بازه زمانی و وسعت جغرافیایی اجرا خواهد شد. روحانی ادامه داد: بر این اساس باید محدودیت‌ها به‌صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استان اجرا شود و در عین حال این محدودیت‌ها صرفاً باید با هماهنگی و مجوز کمیته‌های تخصصی درمانی و اجتماعی - امنیتی و درمرکز اجرا شود.  او استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را در جلوگیری از انتقال ویروس کووید۱۹ بسیار مهم خواند و گفت: در کشورهایی که استفاده از ماسک را در اماکن سرپوشیده و تجمع‌ها را اجباری کرده‌اند، عامل موفقیت قابل توجهی در کنترل بیماری بوده و باید از این تجربه استفاده کرد. ضمن آنکه براساس اعلام و تشخیص مسئولان برگزاری تجمع‌ها، مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری شناخته شده که می‌بایست از این اقدام ممانعت شود.

برش
ضرورت خروج سازمان تأمین اجتماعی از بنگاهداری

رئیس جمهوری همچنین عصر چهارشنبه در پی‌گزارش مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص تسریع و برنامه‌ریزی برای موارد مهمی چون الکترونیکی کردن خدمات این سازمان در راستای تحقق دولت الکترونیک و ضرورت خروج این سازمان از بنگاهداری تأکید کرد.رئیس جمهوری ضمن تأکید بر ضرورت خروج سازمان تأمین اجتماعی از بنگاهداری، تأکید کرد منابع حاصل از عرضه سهام که در جهت خروج از بنگاهداری عرضه می‌شود، به‌عنوان ذخایر و سرمایه بین نسلی سازمان و متعلق به جامعه کارگری و بازنشستگان صیانت شود و منابع حاصله می‌بایست صرف خرید سهام در شرکت‌های برتر و سودآور با رعایت عدم بنگاهداری گردد. وی تأکید کرد که به‌هیچ وجه نباید روند پرداخت هزینه‌های درمان بیمه شدگان به مراکز درمانی به تعویق بیفتد و ضروری است که این حق بیمه‌ها بموقع پرداخت شود. رئیس‌جمهوری با تقدیر از تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت بدهی وزارت بهداشت، به بخشی از گزارش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره موضوع نسخه‌نویسی الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیک اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به مصوبه جلسه اخیر دولت الکترونیک و جهش تولید، نسخه‌نویسی الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیک باید تا شش ماه آینده عملیاتی شود و با توجه به این مصوبه، دفترچه‌های تأمین اجتماعی جمع‌آوری و نسخه الکترونیکی آن جایگزین گردد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/2/545882/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها