فرضیه‌های مبهم در ناآرامی‌های شبه جزیره کره




زهره صفاری / پذیرش استعفای وزیر اتحاد کره جنوبی که پس‌از 14 ماه تلاش بی‌نتیجه برای برگزاری جلسه هماهنگی دو کره، با افزایش تنش‌ها چند روز قبل درخواست استعفا کرده بود، بحران جدید شبه جزیره کره را بیش از پیش پیچیده ساخت.
به‌گزارش «گاردین»، رئیس جمهوری کره‌جنوبی در حالی استعفای «کیم یئون چول» را پذیرفت که بخوبی می‌داند این اتفاق ضربه کاری بر اعتبار او وارد و جایگاهش را در میان ساکنان جنوبی شبه جزیره متزلزل خواهد کرد.
 در سوی مقابل گرچه کره‌شمالی تهدیدات و اقدامات خود علیه کره‌جنوبی را به بهانه ارسال شب نامه‌ها از مرزهای جنوبی از چند روز قبل با انفجار ساختمان هماهنگی دو کره و پس‌از آن اعزام نظامیان به مرزهای پاکسازی شده و غیرنظامی و همچنین ایجاد پست‌های دیده بانی مرزی کلید زد اما به نوشته «فوربس»، به باور تحلیلگران این رفتارها واکنشی بر خشم این کشور در بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌های امریکایی و شیوع کووید19 است. همچنین «اسکات اسنیدر»، تحلیلگر روابط خارجی در کره‌جنوبی معتقد است: «گمانه زنی‌ها بر آن است که «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره‌شمالی نیاز به ریختن خون‌هایی دارد تا بتواند جایگاه رهبری کره‌شمالی را در غیاب برادر برای خود تثبیت کند.» برخی ناظران نیز بر این باورند که کره‌شمالی با ایجاد یک شوک خشن به جنوبی‌ها در پی جلب نظر امریکا است و به نوعی با تظاهر به اعلان یک جنگ برای رهایی از بحران، قماری ترسناک راه انداخته است. این در شرایطی است که با توجه به تجهیزات نظامی و اتمی کره شمالی، هرگونه تزلزلی در توافق‌های دو کره، امنیت کره جنوبی را بیش از شمالی‌ها به مخاطره خواهد انداخت. درهمین حال «جانگ کوم چول»، مدیراجرایی دپارتمان همکاری دو کره نیزبه «تایمز» گفته است: «سئول مسئول تنش‌های اخیر است چراکه آنها نتوانستند فعالیت فعالان سیاسی را طبق تعهدات کنترل کنند.» اما از دیگر سو برخی ناظران پیونگ یانگ را هم بی‌تقصیرنمی دانند. «آنکیت پاندا» نویسنده کتاب «اون و بمب» معتقد است: «پیونگ یانگ با بحران‌سازی در تلاش برای اثبات روند اشتباه روابط دو کره است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/4/545889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها