سخنگوی جمعیت هلال احمر:

امکان ورود کمک های نقدی خارجی ها به هلال احمر وجود ندارد‌




مهسا قوی قلب
خبرنگار
پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، کمک‌های غیر‌نقدی زیادی از سایر کشورها به ایران ارسال شد، این در حالی است که هنوز برای ورود بخش اعظمی از کمک‌های نقدی به کشور، راهی پیدا نشده و مشکل انتقال ارز به کشور همچنان حل نشده باقی مانده است.
سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره میزان کمک‌های نقدی و غیر نقدی از سایر کشورها به ایران می‌گوید: در مجموع 144 مورد کمک‌های نقدی و غیرنقدی از 21 کشور دنیا به ایران شده است. کمک‌های غیرنقدی بیشتر در قالب ارسال تجهیزاتی مانند دستگاه تنفس، کیت تنفس، ماسک جراحی و ماسک ان-95 و انواع ماسک‌های دیگر، محافظ صورت، دستگاه ونتیلاتور، عینک، کاور و لباس‌های ایزوله و مواردی از این دست بودند.
محمد نصیری در ادامه اضافه می‌کند: از بنیاد خیریه‌ای از پاکستان از طریق کنسولگری ایران در پاکستان بنا بود که رقمی معادل حدود 200 هزار دلار به ایران اهدا شود اما وجه اهدایی به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم در اسفندماه 1398 تحویل کنسولگری ایران در کراچی شده و از آنجا برای کنسولگری ایران در استانبول ارسال شد و در آنجا ترمومتر و تجهیزات پزشکی خریداری و برای جمعیت ارسال گردید. در خرداد ماه سال‌جاری نیز 992هزار و 977 دلار از دولت ژاپن از طریق فدراسیون بین‌المللی مقرر شد که کمک شود. در این خصوص، 650 هزار دلار اقلام حفاظتی خریداری شده و ارسال به ایران توسط فدراسیون انجام می‌شود و بقیه مبالغ هم به‌صورت اقلام خریداری و به کشور فرستاده می‌شوند.
او در ادامه توضیح می‌دهد: یک انجمن بین‌المللی چینی هم 150 هزار دلار به ایران کمک نقدی اهدا کرده، اما متأسفانه کانال مالی مورد نظر برای ورود این هدیه به کشور پیدا نشده است. فدراسیون بین‌المللی نیز در جهت انتشار استمداد جهانی مبلغ 150 میلیون فرانک سوئیس برای جمعیت‌های ملی درگیر در دنیا اختصاص داده است و سهم جمعیت هم از این مبلغ بزودی اعلام می‌شود. البته مبلغ 467 هزار و 210 هزار یورو از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به‌صورت کمک نقدی با هماهنگی‌های زیاد به حساب ارزی جمعیت واریز شد. سخنگوی جمعیت هلال احمر در زمینه کمک‌های غیرنقدی نیز توضیح می‌دهد: در زمینه کمک‌های غیرنقدی، هلال احمر فقط وظیفه ترخیص را به عهده داشته و تمامی اقلام را برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است. وی افزود: این کمک‌ها از کشور‌هایی همچون انگلستان، چین، ژاپن، ترکیه، عمان، پاکستان، سوئیس، هنگ کنگ و ایرانیان مقیم امریکا بوده است. گفتنی است یک میلیون و 200 هزار یورو سازمان صلیب سرخ چین به ایران کمک کرده است و مرکز برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل نیز 4 میلیون دلار  به ایران کمک کرده است که به دلیل وجود تحریم‌ها  این مبالغ به صورت غیر نقدی به ایران داده شد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/5/546295/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها