ایران در ایران




ثبت ۱۱ اثر از فارس در فهرست میراث ناملموس کشور

علی‌اصغر مونسان طی نامه‌ای خطاب به عنایت‌الله رحیمی، ثبت ۱۱ اثر دیگر مربوط به شهرستان‌های نی‌ریز، جهرم، شیراز، لار، نورآباد ممسنی، ارسنجان و عشایر در استان فارس را رسماً اعلام و ابلاغ کرد.
 در این نامه اعلام شده است که مراسم شنبه اول سال مربوط به نی‌ریز، مهارت تهیه حلوای مسقطی مربوط به لارستان، مهارت تهیه حلوای ارده مربوط به زرقان، مهارت تهیه حلوای سنتی میده مربوط به نورآباد ممسنی، شیوه نواختن موسیقی محلی جهرم با تار، مهارت ساخت کاشی هفت رنگ شیراز، مهارت تهیه حلوای سی‌ین مربوط به ارسنجان، مهارت خوس دوزی و خوس بافی، مهارت رنگرزی پشم مربوط به عشایر، مهارت دوخت رخ‌دوزی و کاربردهای آیینی آن و مهارت ساخت کومه مربوط به مناطق ییلاقی فارس، در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.
ثبت این آثار در راستای اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیأت‌وزیران، انجام شده است.

هیچ فردی بخاطر  آتش سوزی خائیز
بازداشت نشده است

یاسوج - در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه عاملان آتش‌سوزی کوه خائیز با اخذ وثیقه آزاد شدند عبدالله سعادتیان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه در خصوص نحوه آتش‌سوزی اظهار داشت: آتش‌سوزی از حوزه قضایی شهرستان بهبهان آغاز شد و وارد حوزه شهرستان کهگیلویه شد.
دادستان شهرستان کهگیلویه ادامه داد: بخش جنوبی کوه خائیز اگرچه در شهرستان بهبهان است اما اقدامات قضایی برای پیگیری تخلفات در حوزه منابع طبیعی را اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه قضایی بهبهان انجام می‌دهد.
وی در رابطه با دستگیری اعضای دو خانواده و آزادی آنها به قید وثیقه  اظهار داشت: با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم که آن مقام قضایی در جواب اظهار داشت، شایعه دستگیری دو خانواده در این زمینه صحت ندارد و با دستور قضایی به مرجع انتظامی، آن خانواده‌ها در مرجع انتظامی حاضر شدند و هرگونه درگیری بین خودشان را تکذیب کردند و هر موقع که منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل قانع‌کننده و مستنداتی در این رابطه داشته باشند اقدام می‌نماییم.

تامین آب شرب بابلکناری‌ها با تانکر

بخش بابلکنار در جنوب شهرستان بابل که میزبان رودخانه پر آب بابلرود است این روزها با کمبود آب شرب مواجه است تا آنجا که با تانکر به روستاهای بالادست آبرسانی می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، علی عابدی یکی از اهالی روستای شیردارکلا از بخش بابلکنار گفت: کمبود آب در شیردارکلا به ۱۸ ساعت در یک شبانه روز رسیده است. چند ساعت در زمان بامداد هم که آب وصل می‌شود، فشار آب بسیار ضعیف است تا آنجا که منبع ذخیره آب در منزل پر نمی‌شود. این فرد ساکن در شیردارکلا گفت: تمام امید اهالی روستا این است که با تکمیل تصفیه خانه بزرگ بابل و اختصاص آب تصفیه شده به بخش بابلکنار مشکل آب شرب حل شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: بر اساس جلسه‌های مختلفی که برگزار شد مقرر شد که بابلکناری‌ها از آب شرب تصفیه خانه بزرگ بابل بهره‌مند شوند اما ساکنان این بخش عجله نکنند و اجازه دهند که اتخاذ تصمیم در این امر به بعد از افتتاح تصفیه خانه بزرگ بابل موکول شود. ابراهیم یخکشی بیان کرد: بابلکناری‌ها در حال حاضر مشکل کمبود آب خود را از راههای دیگر تأمین کنند و اجازه دهند تا این طرح بزرگ به مرحله افتتاح برسد.

دمای هوا در بوشهر 50 درجه سانتیگراد

بوشهر- کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: از امروز تا روز جمعه دمای هوا در این استان روند افزایشی خواهد داشت و در برخی نقاط به آستانه ۵۰ درجه می‌رسد.
پیام مساعدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته دیر و جم با ۴۳ و ۲۴ درجه سانتیگراد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان دما را در استان بوشهر تجربه کردند.وی ادامه داد: از ظهر روز پنجشنبه تا جمعه با افزایش سرعت جریانات شمال غربی در سواحل شمالی و مرکزی استان، این مناطق از دریا مواج و متلاطم پیش‌بینی می‌شود.

مصرف برق در غرب مازندران به وضعیت قرمز رسید

نوشهر- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران با بیان اینکه میزان مصرف برق این منطقه در روزهای اخیر به‌خاطر افزایش دما و شرجی هوا بیشتر از حد مجاز بوده و به وضعیت قرمز رسید، به تمامی مشترکان هشدار داد که در صورت عدم رعایت مصرف بهینه، قطعی برق در منطقه شروع می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، کیوان فرح زاد افزود: به‌عنوان مثال روز یکشنبه هفته جاری میزان مصرف برق در غرب مازندران حدود ۵۸۳ مگاوات بوده در حالی که پیک واقعی کاهش بار در زمان اوج مصرف براساس سهمیه هفتگی توانیرو برای این منطقه حدود ۵۸۰ مگاوات است و این نشان می‌دهد مصرف برق از حد مجاز فراتر رفته و به مرز هشدار رسید.
وی با ابراز نگرانی از افزایش حدود ۱۰ درصدی مصرف برق همزمان با آغاز تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از مشترکان بخش‌های مختلف خواست تا به‌صورت جدی مدیریت مصرف را در دستور کار قرار داده و به سمت صرفه‌جویی پیش بروند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/6/546303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها