تنبیه ارزی برای صادر‌کنندگان متخلف



تقریباً همه ارکان دولت برای برقراری تعادل در بازار ارز وارد صحنه شده‌اند. جدا از سخنان رئیس جمهوری درخصوص بازار ارز (گزارش این صفحه را بخوانید) رئیس‌کل بانک مرکزی هم شوک فعلی بازار ارز را کوتاه‌مدت دانست که به‌زودی مهار می‌شود.
به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی در تشریح دلایل گرانی قیمت دلار و وضعیت بازار ارز در پاسخ به این سؤال که آیا علت افزایش قیمت ارز افزایش نقدینگی است، اظهار داشت: سیاست پولی به‌نحوی است تا نقدینگی کنترل شود و بر همین اساس نیز بانک مرکزی تورم هدف 22درصدی را برای امسال اعلام کرده است و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال قبل رشد نقدینگی 31 درصد بوده است، تصریح کرد: میانگین رشد نقدینگی در بلندمدت 6 واحد درصد افزایش یافته که این میزان قطعاً نمی‌تواند دلیل التهاب بازار ارز باشد. همتی ضمن اشاره به اثرات شیوع کرونا و اختلال در صادرات و... گفت: به‌طور حتم اتفاقات ناشی از کرونا در 2 ماه اخیر و تضعیف ارزش افزوده فرآورده‌ها و نفت و... در التهابات نقش داشته است البته بعد از بازگشایی مرزها، ناترازی بین عرضه و تقاضا ایجاد شد. وی با بیان اینکه «شوک ناشی از قطعنامه‌ای که بناحق علیه کشورمان صادر شد، گذراست»، افزود: قیمت ارز از معاملات سامانه نیما مشخص می‌شود و در این سامانه نیز دلار زیر 16 هزار تومان قیمت خورده است و طی امروز 120 میلیون دلار و دیروز نیز بیش از 120 میلیون دلار در این سامانه عرضه شده است؛ این نوسانات کوتاه‌مدت است و به‌زودی مهار می‌شود. وی درباره میزان ارز صادراتی که به کشور بازگشته است، گفت: از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل، 45 میلیارد دلار برگشته ولی هنوز 27 میلیارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پایان تیر فرصت دارند ارزهای صادراتی را برگردانند.

خودداری ۱۰۰ تا ۲۰۰ صادرکننده بزرگ از بازگرداندن ارز
در همین حال مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه حدود ۲۷ و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است، گفت: ۲۲ میلیارد دلار از این رقم در واقع برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ صادرکننده بزرگ است که نمی‌خواهند ارزشان به چرخه اقتصادی باز گردد.
صمد کریمی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه حدود 27 و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است و این رقم می‌تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تأمین کند، افزود:​ از این رقم حدود 25 میلیارد دلار مربوط به سال 97 و دو و نیم میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست امسال و بیشتر آن مربوط به بخش خصوصی است. وی گفت: از 19 هزار و 176 صادر‌کننده 16 هزار و 435 نفر که حدود 86 درصد این بخش را تشکیل می‌دهند با تعهد صادراتی حدود 27 و نیم میلیارد یورو فقط پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور باز گردانده‌اند. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: کسانی که ارز حاصل از صادرات را کامل به روش‌های مصوب هیأت وزیران بازگردانده‌اند 14 درصد صادرکنندگان از جمله پتروشیمی‌ها، ​ فولادی‌ها و ایمیدرویی‌ها هستند که تا پایان سال 97، ​ 28 و نیم میلیارد یورو را به چرخه اقتصادی باز گردانده‌اند.
کریمی گفت: حدود 6.8 میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته مربوط به 250 صادر‌کننده از 16 هزار و 435 صادرکننده‌ای است که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند.وی افزود: یک سال است اطلاعات 250 صادرکننده متخلف را به نهاد‌های ذیربط داده‌ایم و بانک مرکزی ماهانه اطلاعات بازگشت ارز یا عکس آن را به سازمان امورمالیاتی، گمرک و اتاق بازرگانی اعلام می‌کند. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه آنهایی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند مشخص هستند، گفت: در بازار دوم، صادرکنندگان بزرگ و کوچک فعالند و تقاضا برای ارز در این بازار وجود دارد. کریمی افزود:​روزانه دربازار دوم به‌صورت حواله بیش از 120 میلیون دلار عرضه می‌شود.وی گفت:​ ارز چهار هزار و 200 تومانی برای کالا‌های اساسی است و نرخ سنا یا نیما نداریم بلکه شاخص حواله و اسکناس برای نرخ ارز مطرح است و در بازار دوم هیچگونه محدودیت قیمتی برای ارز وجود ندارد.

 سه اقدام تنبیهی گمرک درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات
اما در این میان هم رئیس کل گمرک از اقدامات این سازمان برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکنند خبر داد.سید مهدی میراشرفی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر پیگیری دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی برای بازگشت ارز ناشی از صادرات به کشور اظهارداشت: با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت و سازمان مالیاتی موضوع رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز راغب شوند. به گزارش فارس، رئیس کل گمرک در مورد اقداماتی که قرار است برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان انجام شود، اعلام کرد: در گام اول از تسهیلات ویژه گمرکی محروم خواهند شد، همچنین معافیت مالیاتی صادراتی آنها مراعا و منوط به رفع تعهد ارزی خواهد ‌ماند و در ادامه کالای آنها از مسیر سبز گمرکی به مسیر زرد و قرمز هدایت می‌شود.
معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: وزارت صمت نیز برای کارت‌های بازرگانی اشخاصی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند محدودیت اعمال خواهد کرد و اگر به نتیجه نرسد این کارت‌ها ابطال می‌شود و در صورتی که این روش‌ها جواب ندهد به مراجع ذیربط و قضایی معرفی خواهند شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/8/546312/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها