وزیر نیرو از بهره‌برداری ۲۵۰ پروژه آب و برق در سال ۹۹ و ایجاد اشتغال در این صنعت خبر داد

سهم 60 درصدی بخش خصوصی در پویش#الف-ب-ایران




گروه اقتصادی /  وزیر نیرو از سهم قابل توجه بخش خصوصی در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران خبر می‌دهد و می‌گوید که بیش از 60 درصد سرمایه‌گذاری انجام شده به‌منظور تکمیل پروژه‌های ساخت سد، ساخت نیروگاه و غیره در قالب پویش الف-ب-ایران از بخش خصوصی جذب شده است.
رضا اردکانیان در هشتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران طی سال‌جاری به‌طور همزمان از مرکز پایش صنعت برق و پروژه ارتقای 21 مگاواتی ظرفیت نیروگاه شاهرود بهره‌برداری کرد و در پاسخ به خبرگزاری فارس گفت: تاکنون 33هزار و 453میلیارد تومان پروژه ساخت سد، نیروگاه، شبکه‌های توزیع و سایر پروژه‌ها در قالب این پویش افتتاح شده است.
او از بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها بر پروژه‌های وزارت نیرو خبر داد و بیان کرد: این پروژه‌ها در شرایط تحریمی با قدرت به پیش می‌رود.  در حال حاضر پروژه‌های این وزارتخانه به ارزش 50هزار میلیارد تومان با کمک بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
اردکانیان ادامه داد: با اتکای به تجربه موفق پویش در نیم‌سال 98 با اتمام 227 پروژه با سرمایه بیش از 33 هزار میلیارد تومان، امسال را با ظرفیت بیشتر و ابعاد وسیع‌تری آغاز کردیم و تا پایان سال 99، 250 پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید. اگرچه شرایط تحریم است اما این، انگیزه ما را برای تلاش بیشتر و وفای به عهد مضاعف می‌کند.
افتتاح 19 پروژه بزرگ در 3 ماه
قرار است که پویش #هرهفته_الف_ب_ایران  که از نیمه دوم پارسال آغاز شد و با بهره‌برداری از 227 پروژه بزرگ صنعت آب و برق تا پایان سال ادامه داشت، در سال‌جاری نیز تداوم داشته باشد. وزیر نیرو می‌گوید که در چارچوب این پویش از ابتدای سال‌جاری تاکنون 19 پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بیش از 9 هزار میلیارد تومان به ثمر رسیده است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، اردکانیان با اشاره به دو بخش «ساخت و سازها» و «ساز و کارها» در پویش امسال، گفت:‌ ساخت و ساز به معنای آنچه که همواره انجام داده‌ایم و به آن تحت عنوان الف_ ب_ایران به‌صورت متمرکز اعم از احداث نیروگاه‌ها، ‌سدها، شبکه‌ها، تصفیه خانه‌ها و... می‌پردازیم، اما سازوکارها بخش مهم‌تری است که می‌تواند بستر سهل‌کننده ساخت‌وسازها باشد. وزیر نیرو با اشاره به افتتاح مرکز پایش صنعت برق در قالب یک پروژه سازوکاری و ارتقای راندمان یک واحد بخار نیروگاه شاهرود به‌عنوان یک پروژه ساخت و‌سازی گفت: در این نیروگاه به‌عنوان یکی از نقاط شروع این عرصه فعالیت، از امروز به مدد فناوری‌ که محصول کار فرزندان و مدیران باتجربه کشور است، شاهد افزایش بیش از2 درصدی راندمان این واحد از میزان موجود خواهیم بود.
کاهش نیم درصد تلفات شبکه معادل صرفه‌جویی سوخت یک سال تولید برق صادراتی کشور
وزیر نیرو با اشاره به کاهش نیم درصدی تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته گفت: این کاهش موجب صرفه‌جویی در میزانی از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها شد و معادل همه سوختی بود که در طول سال برای تولید برق صادراتی کشور استفاده کردیم؛ لذا این عرصه جدید در صنعت برق و در بخش آب هم که معطوف به افزایش بهره‌وری اعم از منابع مالی، فناوری‌های موجود و منابع انسانی است، مسیر جدیدی را برای توسعه پایدار کشور باز می‌کند. ما قطعاً این مسیر را با شدت ادامه می‌دهیم و این افزایش و ارتقای راندمان در نیروگاه شاهرود موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه در سوخت و ‌تولید برق بیشتر می‌شود.
با کمک مردم گرمای تابستان را پشت سر می‌گذاریم
وزیر نیرو ماحصل افزایش 21 مگاواتی راندمان نیروگاه شاهرود را برابر با تأمین نیاز 80 هزار نفر جمعیت در زمان خاموشی احتمالی برنامه‌ریزی شده عنوان کرد و گفت: اگر خاموشی برنامه‌ریزی شده بدهیم مانند این خواهد بود که یک شهر 80 هزار نفری از خاموشی نجات پیدا می‌کند؛ این قبیل کارها وسعت زیادی دارد و از این عرصه بیشتر خواهیم شنید.
او گفت: با کمک مردم، این تابستان را که گرمایش زودتر به ما رسیده و به نظر استمرار خواهد داشت، با اتخاذ روش‌های صحیح مصرف تبدیل به تابستانی همراه با آسایش خواهیم کرد.
وزیر نیرو با اشاره به تغییر ساعت کار ادارات تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که شرایط کرونا برای کشور رقم زده به اصطلاح تغییر ساعات کاری بوده که تا حدی نیز ما از آن بهره‌مند شده‌ایم، منتهی من با وزیر کشور در خصوص تغییر ساعات اداری صحبت داشتم و گویا امروز ایشان جلسه‌ای با استانداران خواهند داشت و قطعاً در مورد این مسأله صحبت خواهند کرد و اگر نیاز باشد در این موضوع تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.
به گفته اردکانیان، اگر قرار باشد این موضوع در یک استان بسته به شرایط دما و مسائل دیگر اعمال شود، در روزهای آتی نتیجه کار عنوان خواهد شد و این مسأله از سوی وزارت کشور اطلاع‌رسانی می‌شود.
تهاتر مطالبات بخش خصوصی با نفت
اردکانیان درباره وصول مطالبات از مسیر تهاتر با نفت نیز گفت: کارهای خوبی در این زمینه آغاز شده و اشتیاق فراوانی در بین طلبکاران وجود دارد که حداقل بخشی از طلب‌ خود را با استفاده از مکانیزم تهاتر نفت تسویه کنند.
او اظهار کرد: برای اجرای این کار ضوابط و شرایط وزارت نفت نیز مهم است و قطعاً آنچه را که مصلحت می‌دانند در چارچوب کلی سیاست‌های دولت مدنظر قرار خواهند داد.
وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه امسال بتوان از این سازوکار استفاده کرد، اظهار کرد: ممکن است این افراد شخصاً توان صادرات نداشته باشند، اما به لحاظ ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند از مجموعه‌هایی که دارای اهلیت این کار هستند استفاده کنند.
اردکانیان در عین حال با اشاره به نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری برای پروژه‌ها گفت: این اشتیاق و علاقه و تأکید بر واگذاری پروژه‌های بیشتر به بخش خصوصی فعال در این عرصه، در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی علامت دیگری است از اینکه صنعت برق و وزارت نیرو هر چند مبالغ هنگفتی بدهکار است، اما از خوش‌حساب‌ترین و مورد اعتمادترین بدهکاران به‌همکاران خود در بخش خصوصی است و این اشتیاق به مشارکت بیشتر در پروژه‌های بیشتر علامت پابرجایی، پایداری و وفای به عهد است.
وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش تمام همکاران ما این است که با برداشتن بارهای مالی از دوش سرمایه‌گذاران به آنها مجال بیشتری برای مشارکت داده شود، اظهار کرد: هر چند منتظر روشن شدن مکانیزم بازگشت سرمایه توسط دولت بودیم، خوشبختانه حال که شرایط برای بازپرداخت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت فراهم شده، به محض اخذ مصوبه از هیأت وزیران که در دستور کار است با استفاده از بند «و» تبصره یک، این پرداخت‌ها فعال می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/9/546314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها