رئیس کل دادگستری استان همدان بیان کرد:

450 هزار ساعت خدمات اجتماعی مجموع مجازات محکومان همدانی




همدان – قدسیه عظیمی: مجازات‌های جایگزین در همدان باعث شد که تعدادی از زندانیان این شهر به جای حبس و بازداشت در 10 ماه گذشته، مشغول خدمات اجتماعی شوند.
به گزارش «ایران» محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: با محوریت حبس زدایی، رویکرد مجازات حبس محور را به مجازات‌های جایگزین حبس تغییر داده ایم، بنابراین در ۱۰ ماه گذشته، ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین شامل خدمات عمومی رایگان انجام شده است که علاوه بر کمک به جامعه، هزینه مالی کاهش یافته است.
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به یک نمونه از رأی صادره در مجازات‌های جایگزین گفت: یک قاضی در همدان در سه ماه گذشته ۳۹۱ فقره پرونده را بررسی کرده و ۶۳ فقره را که شامل جرایم زبانی و اخلاقی بوده  مجازات جایگزین حبس داده که با رأی این قاضی در مجموع ۹۳۵۰ ساعت مجازات جایگزین انجام شده است.
عدالتخواه با اشاره به جوان‌گرایی در بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: در ۱۰ماه گذشته ۷ رئیس دادگستری، ۶ دادستان و ۴ نفر از رؤسای دادگاه‌های بخش در استان همدان تغییرداده شده  یا جابه جا شدند.
وی با اشاره به تشکیل ستاد تألیف قلوب در استان همدان با هدف افزایش صلح و سازش و فرهنگ عفو و گذشت در جامعه اعلام کرد: دو کمیته مصلحین با ریاست رؤسای دادگستری‌ها و کمیته معتذرین با ریاست دادستان‌ها شکل گرفته که کمیته مصلحین برای رفع اختلاف و ایجاد صلح در جامعه با حضور معتمدین در محلات به پیگیری پرونده‌ها می‌پردازد. در کمیته معتذرین نیز با ایجاد شرایطی برای متهمان زمینه عذرخواهی از شاکیان فراهم می‌شود. عدالتخواه با بیان اینکه آمار پرونده‌های وارده در سال ۹۷، ۲۹۷ هزار فقره پرونده بود که در سال ۹۸ به تعداد ۳۰۷ هزار پرونده افزایش یافته است، گفت: در طول سه ماه سال۹۹ تعداد ۶۵ هزار فقره پرونده وارد سیستم شده است. وی اضافه کرد: در سال ۹۷ تعداد ۲۹۲ هزار پرونده ،مختومه و در سال ۹۸ تعداد ۳۱۴ هزار پرونده رسیدگی شده و ۹ هزار پرونده‌های معوقه نیز رسیدگی و تعیین تکلیف شد.
عدالتخواه ادامه داد: در سال ۹۹نیز تعداد ۶۵ هزار فقره پرونده وارده مختومه شده و در مجموع عملکرد دادگستری استان مثبت بوده است. به گفته او همدان بالاترین تعداد زندانیان را در غرب کشور دارد که بسیاری از آنان بی‌خطر هستند. او گفت:«مجموعه قضایی استان مجموعه‌ای پاک از نظر مقابله با مفاسد است و در مبارزه با فساد به هیچ فردی هیچگونه اغماضی نمی‌کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/11/546322/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها