گلباران منتخب تهران روی اولین زمین چمن ایران

نخستین ورزشکاری که پاداش گرفت





مهدی زارعی/ پس از گذشت دو سال از سفر تیم منتخب ایران به آذربایجان شوروی و انجام سه مسابقه دوستانه با باشگاه‌های آذربایجانی، هیأت فوتبال تهران از تیم منتخب فوتبال آذربایجان شوروی دعوت کرد تا برای چند بازی دوستانه به ایران سفر کند. این دعوت مورد قبول مقامات ورزشی شوروی قرار گرفت و تیم فوتبال آذربایجان با 19 بازیکن، دو همراه و یک ژوری (عضو هیأت منصفه. داور) از طریق بادکوبه راهی بندرپهلوی و تهران شد و در کرج از سوی دو تن از اعضای هیأت فوتبالیست‌های تهران و گروهی از ورزش‌دوستان و همچنین اسلاوسکی نایب اول سفارت و قنسول سفارت شوروی در تهران، مورد استقبال قرار گرفت.
نخستین بازی تیم فوتبال کلنی آذربایجان شوروی با تیم منتخب تهران در زمین فوتبال دروازه دولت انجام گرفت. چمن کاری این زمین قبل از ورود تیم آذربایجان تکمیل شده بود و به این ترتیب برای نخستین بار بازیکنان ایرانی در روی زمین چمن بازی کردند. این مسابقه با نتیجه (11-0) به سود میهمان خاتمه یافت. آذربایجان در بازی دوم هم (3-1) به برتری دست یافت. در روز دوشنبه هشتم آذرماه، سومین بازی دوستانه آذربایجان مقابل منتخب تهران با حضور عبدالحسین تیمورتاش(وزیر دربار)، سیدمحمد تدین (رئیس مجمع ترقی و ترویج فوتبال) و لوکالوسکی (شارژدافر سفارت شوروی) انجام گرفت که این مسابقه هم با 4 گل به سود منتخب آذربایجان به پایان رسید. پس از پایان این مسابقه، تیمورتاش وزیر دربار پس از سخنرانی مختصری درباره فواید ورزش، گلدان نقره‌ای را که قبلاً از طرف فوتبالیست‌های ایرانی تهیه شده بود، به تیم آذربایجان شوروی اهدا کرد و سپس نشان‌هایی را به دست خود، به سینه آنها سنجاق کرد. از سوی دیگر «شیخ سعیداُف» نماینده شورای عالی تربیت بدنی آذربایجان نیز بیرقی از طرف تیم میهمان به فوتبالیست‌های ایران تقدیم کرد و از میهمان نوازی آنها سپاسگزاری نمود.
سه مسابقه منتخب تهران و آذربایجان، تبعات زیادی برای فوتبال کشور داشت. بسیاری از بازیکنان زبده فوتبال تهران، به خاطر این نتایج برای همیشه فوتبال را کنار گذاشتند. از طرف دیگر ولیعهد (محمدرضا پهلوی) به‌عنوان جانشین تدین، رئیس مجمع ترقی و ترویج فوتبال شد. این تغییرات در حالی رخ داد که ناظران اذعان داشتند که اگر دروازه بان تیم منتخب تهران (خان خانان سرداری) درون دروازه عملکرد مناسبی نشان نداده بود، شکست‌های تهران سنگین‌تر نیز می‌شد. به همین خاطر تصویب شد که از 1500 تومان اعتبار دولت که برای مخارج لازمه فوتبالیست‌ها در اختیار وزارت معارف گذارده شده بود، 150 تومان پاداش به خان خانان سرداری داده شود.
مجله تهران مصور، ش 1، 1 آذر 1308، صص 8 و 9
همان، ش 2، 23آذر1308، ص 9



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/16/546337/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها