بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

مرگ مادر و نوزاد در نبود قابله

از بندر لنگه اطلاع می‌دهند که درمدت سه‌چهارماه قریب شصت نفر دختر جوان با اطفالشان در موقع وضع حمل هم آغوش مرگ شده عشرت و لذت زندگانی را به گور بردند. این واقعه فقط به‌واسطه نبودن قابله در این حدود می‌باشد. در اثر عدم تخصص و بی‌اطلاعی زن‌ها و بی‌دقتی و بالاخره نبودن وسایل کامل صحی دوشیزگان وطن دچار مصائب و مشقات سخت شده و از میوه زندگی ثمره بر نمی‌دارند. خیلی جای تأسف است که امور صحیه ما که در درجه‌ اول کارهای ضروری مملکت می‌باشد، با عدم توجه می‌گذرد و منحصر به بندر لنگه نیست. قسمت عمده شهر‌های مملکت ما هنوز فاقد وسایل صحیحه می‌باشد و باید تصدیق کرد آن شور، ولع و احساساتی که تا دو سال و یک‌سال قبل راجع به توسعه و پیشرفت مؤسسات صحی مملکت از طرف همه ابراز می‌گردید یک‌مرتبه خاموش شده و مسکوت مانده است. به‌عقیده ما توسعه امور صحی و تزئید اعتبار و بودجه این مؤسسه و اعزام اطباء صحی و قابله‌ها به ولایات یکی از قدم‌های بزرگ ‌اصلاحی دولت به شمار می‌آید. امیدواریم عطف توجه لازمی در این قسمت به‌عمل آید.
 روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 22 فروردین 1308

مرگ پدر چای ایران

فوت چایکار
بوشهر- حاج (محمدمیرزا) آقای کاشف‌السلطنه چایکار که 4شنبه گذشته از هندوستان و چین ژایون مراجعت نموده بودند امروز صبح ساعت 11 به‌سمت شیراز حرکت- در «کتل ملو» دالکی و کنار تخته، اتومبیل پرت و مشارالیه و یک نفر امنیه فوری فوت می‌نمایند. مسیو پرتیوا هم که همراه بوده مجروح گردیده است. جنازه‌ها حمل‌ و منتظر دستور فامیل آقای کاشف‌السلطنه هستند.  به‌ملاحظه پرت شدن اتومبیل آقای کاشف‌السلطنه که شب گذشته راپورت آن داده شده امروز صبح رئیس کمپانی زیگلر با معاون و یک‌نفر مکانیک و دکتر زمانی طبیب صحیه به‌کنار تخته حرکت کرده‌اند. برطبق اطلاع واصله مسیو پرتیوا و شوفر که یک‌نفر عرب بوده و مجروح شده‌اند به‌همراه دکتر به‌کازرون حمل و حالت آنها خطر ناک نیست. جنازه امنیه در کنار تخت دفن و برای حمل جنازه مرحوم کاشف‌السلطنه قرار است از شیراز اتومبیل بفرستند و نعش را حمل کنند. اتومبیل پرت شده متعلق به زیگلر بوده که برای فروش به طهران ‌فرستاده است.
روزنامه کوشش- سه شنبه-3اردیبهشت1308

آغاز احداث پمپ بنزین‌های تهران

در تعقیب اعلان سابق بلدیه طهران به اطلاع عامه می‌رساند:
1- برای هر تلمبه در نقاطی که از طرف بلدیه معین خواهد شد نصب شود ماهی بیست‌وپنج تومان حق الارض دریافت خواهد شد.
2- تعیین نقاطی که باید تلمبه بنزین نصب شود از طرف بلدیه بعمل خواهد آمد و در خارج از نقاطی که بلدیه معین می‌کند کسی حق نصب آن را نخواهد داشت.
٣ - در صورت یک ماه تأخیر تأدیه حق الارض تلمبه به منفعت بلدیه ضبط خواهد شد.
4- کسانی که مایل به نصب تلمبه هستند، باید به بلدیه درخواست نامه داده و جواز بگیرند و از یک ماه بعد از تاریخ جواز حق‌الارض از صاحب آن دریافت خواهد شد. بلدیه طهران
روزنامه شفق سرخ - جمعه 8 شهریور 1308

افتتاح رسمی محبس جدید قصر قاجار

امروز از طرف اداره محترم تشکیلات نظمیه مملکتی به‌مناسبت تشریف‌فرمایی اعلیحضرت همایونی و افتتاح رسمی محبس جدید قصر قاجار [زندان قصر] که ساختمان آن اخیراً به‌کلی خاتمه پذیرفته است دعوتی از آقایان وزراء، معاونین وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای ملی به عمل آمده بود.
دو ساعت بعداز ظهر آقایان مدعوین متدرجا در عمارت قصر قاجار حضور یافته در جایگاه مخصوصی که قبلاً تهیه گردیده بود قرار گرفتند.
اعلیحضرت همایونی در ساعت سه‌ بعدازظهر در عمارت قصر قاجار تشریف‌فرما گردیده و پس‌از اندکی توقف مشغول بازدید قسمت‌های مختلف محبس‌ها گردیدند.
در هر قسمت توضیحات کافی داده می‌شد؛ طرز ساختمان عمارت که از روی بهترین محابس مدنی دنیا بنا گردیده و از هر جهت موافق اصول حفظ الصحه وقواعد علمی ساختمان شده مورد توجه خاص اعلیحضرت همایونی واقع گردید.
محبس جدید قصر قاجار گنجایش 800 نفر محبوس را دارد و دارای باغ برای تفریح محبوسین، حمام، مریضخانه عمومی و مریضخانه مخصوص امراض مسریه و سایر لوازم دیگر می‌باشد.
محبس قصر قاجار دارای 102 اتاق برای محبوسین است که 96 اتاق آن 5 نفری و بقیه یک نفری است به‌علاوه در قسمت مریضخانه، 6 اتاق 6 نفری و 6 اتاق یک نفری برای محبوسین مریض‌ ساخته شده است. محبوسین محبس قصر قاجار هر یک به فراخور حال خود به عملیات یدی از قبیل قالی‌بافی و غیر گمارده خواهند شد و برای این‌منظور یک کار خانه بزرگی که دارای قسمت‌های متعدد است در آنجا ساخته شده است.
برای نسوان و برای اطفال نیز محابس مخصوصی در آتیه ساخته خواهد شد که نقشه آن مورد تصویب واقع گردیده است.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 11 آذر 1308

فوت احمد میرزا شاه مخلوع

احمد میرزا شاه مخلوع ایران که از یک سال قبل در پاریس مریض و اغلب در مریضخانه ‌ها مشغول معالجه بود، به موجب اخبار رویتر و بی‌سیم برلن [روز 9 اسفند 1308] فوت
نموده است.
روزنامه کوشش- یکشنبه 11 اسفند 1308





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/16/546338/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها