عکس‌های ارزان از عکاسان برتر 99




مجید سعیدی
سرپرست گالری هنر طهران
کرونا وضعیت پیچیده‌ای است که باعث شده مردم و جامعه هنری در یک شوک بزرگ قرار بگیرند، ما به‌عنوان جامعه هنری در این شرایط هنوز خودمان را پیدا نکردیم و نمی‌دانیم قرار است در ‌آینده چه اتفاقی بیفتد. با این حال تمام تلاشمان را کردیم تا نمایشگاه گروهی عکاسی «۹۹» را برگزار کنیم.
قرار بود 9 اسفند ماه سال گذشته افتتاح این نمایشگاه را در گالری هنر طهران داشته باشیم. ولی برنامه‌ریزی ما مصادف شد با شروع اپیدمی کرونا. با خود فکر کردیم که مشخص نیست که کی این ویروس از بین می‌رود، بنابراین خیلی تلاش کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این نمایشگاه را افتتاح کنیم تا حال و هوای بخش فرهنگ و هنر کشور تغییر کند و مسرت بخش شود.
این نمایشگاه مجموعه خوب و نفیسی از کارهای عکاسان برتر کشورمان است که جمعه 30 خرداد به کیوریتوری فریدون‌فر بازگشایی شد. ما 99 عکاس خوب در کشورمان انتخاب کردیم که بخشی در قید حیات نیستند. در این نمایشگاه تمام تلاشمان را کردیم تا عکاسان و هنرمندان خوبمان حضور داشته باشند اما متأسفانه نتوانستیم با بعضی از هنرمندان خوب تماس بگیریم تا اثری در نمایشگاه داشته باشند. البته فضای کوچک گالری ما بیشتر از این هم اجازه نمی‌داد که ما بیشتر از این کار داشته باشیم. کانسپت گالری هنر طهران در حقیقت جای کارهای ارزان است. که مردم با این شرایط سخت اقتصادی که دارند، امکان خرید آثار هنری را داشته باشند. حتی افرادی که توان اقتصادی متوسط در جامعه دارند هم بتوانند اثر هنری بخرند. ما از تمام هنرمندان عزیزمان درخواست کردیم آنها هم جواب مثبت دادند و اجازه دادند کارهایشان با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی را به فروش و نمایش بگذارند. روز اول فروش‌مان فوق‌العاده بود. حدود 50 نسخه از کارها فروش رفت. با وضعیتی که کرونا ایجاد کرد این فروش بسیار خوب بود.
 برگزاری نمایشگاه آنلاین با اینکه این روزها همه چیز در حال آنلاین شدن است، دشواری‌های خاص خودش را دارد چرا که مردم هنوز دوست دارند تابلوها را به‌صورت زنده بر دیوار گالری ببینند. چرا که چهره به چهره شدن و دیدن آثار روی دیوار گالری نشاطی برای افراد می‌آورد. به همین دلیل ما سعی کردیم با رعایت کامل پروتکل بهداشتی نمایشگاه را برگزار کنیم. تلاش کردیم گروه‌های 20 نفره وارد گالری شوند. بیشتر از این تعداد اجازه ورود نمی‌دادیم و مابقی افرادی که برای دیدن آثار می‌آیند به کافه‌ای که در زیر گالری است هدایت می‌شوند تا گالری خالی شود. به تمام بازدیدکنندگان ماسک داده می‌شود. کفش‌ها و دست‌هایشان ضدعفونی و دمای بدن آنها اندازه گرفته می‌شود.
 تمام سعی خود را کردیم تا بیننده‌ها لذت دیدن تصاویر و آثار را از نزدیک داشته باشند و این برای مخاطبان خیلی هیجان انگیز بود چرا که برخی اولین باری بود که بعد از یک قرنطینه طولانی به نمایشگاه آمده بودند. من قبل از افتتاحیه دریادداشتی محترمانه از دوستان هنرمند و مردم خواسته بودم که به نمایشگاه نیایند چون این نمایشگاه تا یک ماه روی دیوار است و درهای نمایشگاه دائم باز است و می‌توانند اختصاصی بیایند و کارهای ما را ببینند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/20/546356/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها