‌به نام تاریخ





4 تیر
نود و هفتمین روز از سال 99 مصادف است با سالگرد برگزاری نخستین کنگره نویسندگان و ادیبان ایران. این کنگره سال 1325 در چنین روزی برگزار و تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری ایران شد. کنگره‌ای که انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی با شرکت 78 نویسنده، شاعر و محقق ایرانی آن را برگزار کرد. محمدتقی بهار رئیس این کنگره بود و شاعران و نویسندگان مشهوری چون جلال آل احمد، صادق چوبک، علی اکبر دهخدا، نیما یوشیج و م. به آذین در آن شرکت کردند.
تولدها
منوچهر والی زاده: صاحب صدای دوست داشتنی و به یادماندنی رادیو و دوبله سال 1319 در چنین روزی به دنیا آمد. منوچهر والی‌زاده هم گوینده و صداپیشه است هم بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون و البته بازیگر نمایش‌های رادیویی. او در جوانی با منصور متین یکی از هنرمندان دوبله آشنا شد و با او در استودیوی شاهین فیلم کارش را آغاز کرد. به‌دلیل کیفیت کارش به استاد علی کسمایی معرفی شد و چند سال کارآموز او بود و بعد از آن در دوبله بسیاری از فیلم‌های مشهور حضور پیدا کرد و سال 56 هم برای اولین بار در یک فیلم بازی کرد. صدای والی‌زاده را در بسیاری از فیلم‌ها و به جای بسیاری از بازیگران مشهور شنیده اید. به جای رابرت دنیرو در پدرخوانده 2، کیانو ریوز در ماتریکس، مایکل اسکافیلد در فرار از زندان و بسیاری از نقش‌های تام کروز. یکی از به یادماندنی‌ترین کارهای او صحبت به جای شخصیت لوک در کارتون دوست داشتنی لوک خوش شانس بود.
هدیه تهرانی: بازیگر خاص سینمای ایران امروز 48 ساله می‌شود. او بازیگری را با بازی در فیلم «سلطان» مسعود کیمیایی آغاز کرد هرچند که پیش از آن برای «روز واقعه» و «بودن یا نبودن» انتخاب شده بود اما بازیگران دیگری جایگزینش شده بودند. «شوکران» و «غریبانه» او را به یکی از ستارگان سینمای ایران تبدیل کرد. چهره سرد او و بازی روانش از او ستاره‌ای متفاوت از دیگر بازیگران زن ایران ساخته است. هدیه تهرانی عکاسی هم می‌کند و سال 88 نمایشگاهی از عکس‌هایش برگزار کرد و در اولین دوره جشنواره ملی عکاسی ماسار و ششمین دوره جشنواره فیلم سبز ایران داور بود. او برای بازی در فیلم‌های «قرمز» و «چهارشنبه سوری» برنده سیمرغ بلورین شد و بارها به‌عنوان بهترین بازیگر زن در جشن‌های خانه سینما، جشن حافظ و چند جشنواره خارجی مانند مانهایم-هایدلبرگ و پیونگ یانگ برگزیده شد. او نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ هم دریافت کرده است.
رضا فیض نوروزی: فیض نوروزی بازیگر متفاوتی است. چه در نقش‌های طنز و چه در نقش‌های جدی. او که سال 1330 به دنیا آمد فوق لیسانس بازیگری از دانشگاه آریزونای امریکا گرفت و پس از بازی در دو نمایش در امریکا در سال 1376 به ایران بازگشت. اولین بازی او در ایران در سریال کاکتوس بود که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. فیلم‌های «مومیایی 3»، «مربای شیرین»، «عشق فیلم» و سریال‌های «گوهر کمال»، «کژدم 33»، «رویای ناتمام»، «روز رفتن» و «مرد هزار چهره» در کارنامه هنری فیض نوروزی ثبت شده‌اند.
اسدالله شعبانی متولد چهارم تیرماه ۱۳۳۷ نویسنده و شاعر مطرح شعر کودک و نوجوان در ایران پس‌از انقلاب است. او از کارشناسان کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوان است که دارای گواهینامه هنری  درجه یک از سوی ریاست جمهوری در دوره حسن روحانی است و سابقه عضویت در شورای کتاب کودک و دفتر تألیف کتاب‌های درسی را هم دارد. در کارنامه هنری او کتاب‌های متعددی برای این گروه سنی دیده می‌شود که جوایز متعددی هم کسب کرده است.
     پوریا پورسرخ بازیگر، میلاد اکبرنژاد نویسنده و کارگردان تئاتر، احسان ذبیحی فرد نوازنده کمانچه و آهنگساز، اکبر نیکان‌پور نقاش، مصطفی عابدینی خوشنویس، ارنستو ساباتو نویسنده آرژانتینی و راون گودوین بازیگر امریکایی هم امروز تولدشان را جشن می‌گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/20/546359/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها