نتانیاهو در جاده سنگلاخ «الحاق»





زهره صفاری
خبرنگار
کمتر از یک هفته تا وعده «بنیامین نتانیاهو» برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن، فشارها و مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی موانع بزرگی را پیش روی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار داده است.
به گزارش «شینهوا»، شامگاه دوشنبه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز وارد عمل شد تا با صدور سه قطعنامه به سود فلسطین، موضع خود در قبال سیاست‌های «نتانیاهو» را نشان دهند.
در همین حال «صائب عریقات»، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز با اعلام موافقت 192 عضو مجمع عمومی سازمان ملل به «فرانس پرس» گفت: «ائتلاف بین‌المللی بزرگی شامل کشورهای عرب، آفریقایی و اروپایی مخالف طرح الحاق اراضی اشغالی فلسطین هستند.» به واقع فلسطینی‌ها نگران آن هستند نتانیاهو همان‌طور که وعده داده بود از ابتدای جولای طرح الحاق 30 درصد اراضی کرانه باختری را آغاز کند. آن هم در شرایطی که «عریقات» معتقد است تنها اسرائیل و شماری از سیاستمداران امریکا موافق این کار هستند و اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل(192 از 194)در موضع مخالف رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و جلسه امروز(چهارشنبه) کمیسیون امنیت سازمان ملل نیز در سطح وزرا با همین محور برگزار می‌شود. دبیر کمیته اجرایی ساف افزود: «مشکل بر سر زمان الحاق نیست بلکه ماهیت آن است که حاکمیت فلسطین را نابود خواهد کرد. این الحاق مغایر با قوانین بین‌المللی است و به صورت سیستماتیک فرآیند صلح را نابود خواهد کرد.»
بزرگ‌ترین اعتراض به طرح الحاق
در مخالفت‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، فلسطینی‌های خشمگین عصر دوشنبه در بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی خود از زمان اجرای طرح «معامله قرن» دونالد ترامپ، با وجود هشدارهای شیوع کرونا، این بار در کنار سفیر صلح سازمان ملل در امور خاورمیانه، نماینده اتحادیه اروپا و شماری از دیپلمات‌های خارجی(شامل انگلیس، چین، روسیه، ژاپن و اردن) در شهر «اریحا»، خشم خود را از زیاده خواهی‌های «نتانیاهو» فریاد زدند.
به گزارش «الجزیره»، فلسطینی‌ها با اعلام شعارهای «فلسطین فروشی نیست» و «فلسطین بدون دره اردن کشور نمی‌شود» امیدوارند با این نوع اعتراض جامعه بین‌المللی را تحت فشار قرار داده و به واکنش وادارند. به باور ناظران آنها می‌خواهند با اهرم دیپلمات‌های خارجی، اسرائیل را برای توقف برنامه‌اش تحت فشار قرار داده و یا تهدید به تحریم کنند، چراکه بواقع اجرای این طرح، رؤیای دور فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل را به نابودی خواهد کشاند. «دونالد ترامپ» نیز با اعلام «معامله قرن»، علاوه بر خلع سلاح تدریجی فلسطین و تصرف شرق بیت المقدس (پایتخت مورد نظر فلسطینی ها) به دنبال همین هدف بود. «نیکلای ملادنوف»، سفیر صلح سازمان ملل در جمع تظاهرکنندگان گفت: «اگر امریکا از طرح الحاق حمایت کند نه تنها صلح که حاکمیت فلسطین را نیز از بین خواهد برد. این طرح مغایر با قوانین بین‌المللی است و از فلسطینی‌ها می‌خواهیم با روش‌های صلح‌آمیز اعتراض خود را نشان دهند.»
«اسون کوهن فان برگسدورف»، نماینده اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: «این برنامه اسرائیل بدون دردسر نخواهد بود و اتحادیه اروپا که مخالف معامله قرن بود، مذاکرات در مسیر راهکار دو ملتی را دنبال می‌کند.»
به نوشته «فرانس پرس»، همزمان با این تجمع عظیم و هزاران نفری رهبران کاتولیک و پروتستان در بیت المقدس نیز در بیانیه‌هایی نگرانی خود را از طرح الحاق کرانه باختری اعلام کردند. کرانه باختری از سال 1967 تحت اشغال اسرائیل درآمد و از آن زمان علاوه بر 2.7 میلیون فلسطینی، 450 هزار اسرائیلی را نیز در خود جای داد.
اختلاف نظر امریکایی و اسرائیلی
اجرای طرح الحاق، بیش از جامعه بین‌المللی، اردن را نگران کرده به‌طوری که ملک عبدالله، پادشاه این کشور نیز با اولتیماتوم به نتانیاهو اعلام کرد در صورت اجرای این طرح، اردن در روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر خواهد کرد. پس از این اخطار نه تنها کشورهای عرب از اردن حمایت کردند که به نوشته «نیویورک تایمز» بنی گانتس، رئیس حزب آبی و سفیدهای رژیم صهیونیستی و در واقع ستون دوم دولت ائتلافی اسرائیل نیز از موضع موافق در اجرای الحاق عقب‌نشینی و ادامه این کار را منوط به موافقت پادشاه اردن اعلام کرد. همین امر نیز شکاف دو رهبر دولت را بیشتر کرد تا احتمال انحلال و حتی برگزاری انتخابات چهارم نیز قوت بگیرد. در واقع شمارش معکوس برای اجرای طرح الحاق در حالی آغاز شده است که مقامات امریکا و اسرائیل بر سر علت پافشاری نتانیاهو دچار اختلاف شده‌اند. برخی این اصرار را به معنای کشاندن فلسطین بر سر میز مذاکره می‌دانند و الحاق را تمام هدف طرح صلح می‌دانند. بواقع در شرایطی که در دفتر کاخ سفید همچنان اختلاف نظرهایی بر سر زمان اجرای طرح وجود دارد، به نوشته «ایسنا»، روزنامه اسرائیل الیوم اعلام کرده است اعضای برجسته جمهوریخواهان امریکایی در دو نامه به ترامپ و نتانیاهو از طرح الحاق حمایت کرده و خواستار اعمال حاکمیت رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری براساس مفاد معامله قرن ترامپ شدند. اما با وجود این اختلاف و حمایت‌ها، تحلیلگران «نیویورک تایمز» بر این باورند نتانیاهو و طرفدارانش، اجرای طرح الحاق در برهه فعلی را فرصت طلایی رژیم صهیونیستی می‌دانند چراکه در صورت پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، ممکن است طرح یکسویه الحاق بدون حمایت ترامپ زمین بخورد. «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز بر این امر صحه گذاشته و معتقد است: «اصرار نتانیاهو به این خاطر است که او نگران شکست ترامپ در ماه نوامبر و از دست دادن حامی اصلی‌اش در این راه است.» در عین حال «نتانیاهو» نمی‌تواند جامعه عرب را نادیده بگیرد، چراکه به خوبی می‌داند مخالفت اعراب با طرح الحاق می‌تواند روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای حوزه خلیج فارس(بحرین، عمان، قطر و امارات) را بدون هیچ جنگ مشهودی به بن‌بست برساند. «آرنوس گیلید»، از فرماندهان بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی همچون بسیاری از همتایان بازنشسته خود معتقد است: «اسرائیل در اتحاد با کشورهای عرب می‌تواند در برابر دشمنان منطقه ای‌اش قد علم کند اما با توجه به اینکه کشورهای عرب نیز مخالف این طرح هستند نتانیاهو حامی خود را از دست می‌دهد.» تحلیلگران معتقدند نتانیاهو می‌خواهد با اجرای طرح الحاق در آینده، اسرائیل را به کشوری دموکراتیک و مستقل تبدیل کند و با این روش فلسطین را محو کند. در این شرایط فلسطینی‌ها که دست به دامان جامعه بین‌المللی شده‌اند، امید زیادی به اردن دارند تا با اعمال فشارهایش مانع از این طرح موهوم شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/4/546363/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها