رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عظیم ملی وزارت نفت اعلام کرد

شروع عملیات دور زدن تنگه هرمز




گروه اقتصاد/ رئیس‌جمهوری افتتاح طرح‌های عظیم ملی در ایران اسلامی را پیامی بسیار محکم به امریکایی‌ها، مخالفان و تحریم‌کنندگان ملت بزرگ ایران دانست و تأکید کرد: دشمنان بدانند تلاش‌های آنان بی‌نتیجه و راه به‌جایی نخواهد برد و ما بدون حتی یک دقیقه توقف، به پیشبرد طرح‌ها و اهداف مهم ملی خود ادامه می‌دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری رسمی از دو طرح و آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک، گفت که طبق قول وزیر نفت، 17 طرح مهم در صنعت پتروشیمی تا پایان سال افتتاح می‌شود که با افتتاح این طرح‌ها، توان تولید پتروشیمی کشور با افزایش دو برابری ارزش آن، به 25 میلیارد دلار می‌رسد.رئیس‌جمهوری با تأکید براینکه بزودی مرحله سوم جهش در صنعت پتروشیمی نیز اجرایی می‌شود، اظهارداشت: بخش خصوصی ضروری است که در بخش پایین دستی طرح‌های بزرگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند تا شاهد تحول بزرگ دراین صنعت باشیم.
روحانی همچنین با بیان اینکه جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل خواهد شد، اظهارداشت: اینکه قادریم از استان بوشهر تا استان هرمزگان، طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک را اجرا کنیم نشانگر توانمندی ملت ایران، محققان و صنعتگران ایرانی است.
رئیس‌جمهوری اجرا و ساخت لوله‌های مسیر یکهزار کیلومتری این طرح عظیم را دستاورد بزرگ تولیدگران ایرانی دانست و افزود: متخصصان شرکت‌های ایرانی در پی تحریم‌های دشمنان، طرح تولید ورق لوله و لوله‌های خط انتقال نفت به جاسک را برعهده گرفته و با موفقیت آن را به اتمام رساندند.
روحانی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این طرح تا اسفند امسال، روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران از جاسک صادر شود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آبادانی سواحل مکران برای ما مهم و جزو توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است، گفت: امروز همچنین روز اعتماد خریداران نفت ما است و در تاریخ انرژی کشور ماندگار است.
وی با اشاره به این نکته که از دولت یازدهم به فکر طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک بودیم که از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است، افزود: همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و ما نتوانیم این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم چون قرار بود یک کارخانه لوله‌سازی برای نفت و گاز ترش توسط یک شرکت خارجی در ایران ایجاد شود و تولید کنیم، به‌خاطر تحریم سال 97، این طرح متوقف شد. وقتی که متوقف شد، دچار تردید شدیم که آیا این کار را با صنعت داخلی می‌توانیم انجام دهیم یا نه؟
روحانی با اشاره به اینکه طرح ورق این لوله و خود این لوله توسط شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده و این بسیار مهم است، اضافه کرد: امروز همه شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و کار خود را متوقف کردند، تحریم‌کنندگان، امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، بخوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند.
رئیس‌جمهوری گفت: نیازمند هزار کیلومتر لوله هستیم و از این هزار کیلومتر لوله یک چیزی حدود نیمی از آن 404 کیلومتر آماده، تولید و بتدریج تحویل شده و لوله‌گذاری شروع شده است.
تحریم یک فرصت بود
روحانی دراین مراسم گفت: 5 پمپاژ داریم، پمپ‌ها هم در ایران توسط صنعت داخلی ساخته می‌شود یعنی این طرح عظیم و بزرگ که قاعدتاً همه بخش‌هایش را می‌بایست با کمک خارجی‌ها ایجاد می‌کردیم، به برکت تحریم که تحریم‌ با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور ما دارد، یک نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌ها است و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را با دست کارگران، فناوران و محققان خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم.          ادامه در صفحه 10


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/7/546531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها