بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

اعلان از طرف بلدیه طهران

صورت نرخ اغذیه
و اشربه در طهران و شمیرانات

 رستوران و کافه درجه ۱
1- ناهار یا شام تمام: اول- سوپ و غیره. دوم-گوشت سس دار. سوم- پرنده. چهارم- میوه یا شیرینی. پنجم- قهوه، ناهار شش قران، شام هفت قران. توضیح آنکه تفاوت ناهار با شام این است که در شام پرنده داده می‌شود.
۲- پرسیون خوراک گوشتی: پرسی چهار قران با لوازمات آن.
پرسیون ماهی جات و پرنده جات و ششلیک با لوازماتش، پرسی پنج قران. غذای خصوصی که دستور می‌دهند جهت میهمانی‌های مخصوص با رعایت اطلاع قبلی تعیین نرخ خواهد شد.
3 - صبحانه: نان، کره، چاهی[چایی] بزرگ و مربا و دو عدد تخم مرغ، سه قران.
۴- قسمت بوفه: بستنی با شیرینی دو قران، چاهی بزرگ یک قران، قهوه بزرگ دو قران، قهوه کوچک ترکی یک قران، شیر قهوه دو قران، شربت‌آلات عموماً یک قران، لیموناد و سیفون یک قران، کاکائو بزرگ دو قران، پرس نان و کره سی شاهی، پرس ساندویچ دو قران، پرس ساندویچ ژابیقون چهار قران، شیر استکان بزرگ یک قران.
5- شیرینی پرسی دو قران، میوه پرسی سی شاهی.
6- کمپوت جات ظرفی یک قران در صورت فوق‌العاده.
 رستوران و کافه درجه دوم
1- شام: سوپ و دو خوراک گوشت، میوه با شیرینی و قهوه پنج قران، ناهار: چهار قران.
۲- پرسیون خوراک گوشتی: پرسی با تمام لوازمات سه قران- پرس پرنده‌جات با تمام لوازماتش چهار قران.
3- صبحانه: نان، کره، شکر، چاهی بزرگ و دوعدد تخم مرغ دو قران.
۴- قسمت بوفه: بستنی ظرفی یک قران، شربت‌آلات تنگی یک قران، قهوه بزرگ یک قران، قهوه کوچک ده شاهی، لیموناد پانزده شاهی، سیفون پانزده شاهی، شیر کاکائو یک قران، چاهی کوچک ده شاهی، نان و کره یک قران، شیرینی یک قران، میوه یک قران.
 رستوران و کافه متفرقه
 ۱- شام- ناهار: از قبیل چلوکباب، چلو خورش و خوراک‌های متفرقه، ظرفی دو قران.
۲- بستنی: ده شاهی، چاهی پنج شاهی، شربت‌آلات تنگی سه عباسی، لیموناد هفتصد دینار، شیر فنجانی ده شاهی، شیرینی ظرفی پانزده شاهی، شیر کاکائو پانزده شاهی. بلدیه طهران
مجله بلدیه - مرداد 1310

دستور برای
رانندگان اتوبوس‌های شهری

حمل جنازه ممنوع است

1- رانندگان اتوبوس قبل از شروع به‌کار بایستی دقت نمایند کلیه‌آلات و ادوات اتوبوس مخصوصاً رل و ترمزها سالم و بخوبی کار کند.
2- مسابقه اتوبوس‌ها در شهر به کلی قدغن می‌باشد.
۳ - سرعت سیر اتوبوس در شهر نبایستی از ساعتی ۲۰ کیلومتر تجاوز کند.
4- به غیر از نقاطی که برای توقف اتوبوس‌ها در شهر تعیین شده شوفرها حق ندارند در نقاط دیگر توقف نمایند.
5- در موقع حرکت درهای اتوبوس بایستی بسته باشد.
6- رانندگان اتوبوس در ایستگاه پس از آنکه اولین مسافر سوار شد موظفند بیش از ۱۰ دقیقه برای گرفتن مسافرین دیگر توقف ننمایند.
7- بعد از حرکت در توقفگاه‌های عرض راه فقط به اندازه پیاده یا سوار شدن مسافرین حق توقف خواهند داشت.
8- در مواقعی که جمعیت زیاد در ایستگاه متوقف است، مسافرین باید مطابق نمره ترتیب سوار شوند یعنی کسانی که جلوتر آمده و دارای نمرات کوچک‌تر هستند مقدم خواهند بود. (در هر ایستگاه نمرات مخصوص الصاق می‌شود که مسافر به محض ورود نمره اولی را برداشته و در موقع سوار شدن به بلیت فروش می‌دهد)
9- در موقع توقف بایستی در محل توقفگاه نزدیک به پیاده رو اتوبوس را نگاه دارند.
۱۰- شوفرها و بلیت فروش‌ها موظفند بیشتر از تعدادی که در ورقه ظرفیت تعیین و به اتومبیل نصب می‌باشد مسافر سوار نکنند.
11- اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های تاکسی باید هر ده روز یک مرتبه به معاینه برسند و اتوبوس‌هایی که فاقد ورقه معاینه امضاء شده متخصص فنی شعبه وسایط نقلیه می‌باشند از حرکت ممنوع خواهند بود.
12- داخل اتوبوس‌ها باید همیشه اوقات پاک و نظیف باشد.
۱۳- در ایستگاه شوفرها و شاگرد شوفرها موظفند داخل اتوبوس را تفتیش نموده هرگاه مسافرین شیئی را فراموش کرده باشند به آنها رد کنند. اگر در موقع پیاده شدن نتوانستند اشیاء را به صاحبانش مسترد دارند در ظرف ۱۲ ساعت به شعبه وسایط نقلیه تسلیم نمایند.
14- رانندگان اتوبوس حق ندارند بار و اشیایی که اسباب زحمت سایر مسافرین است حمل نمایند.
15- در اتوبوس حتی الامکان از کشیدن دخانیات خودداری شود.
16- حمل اشیای محترقه در اتوبوس‌ها به کلی ممنوع است.
۱۷- حمل جنازه در اتوبوس به کلی ممنوع است (مگر در اتومبیل‌های مخصوص این کار).
۱۸ - سوء ادب و خلاف نزاکت و خشونت از طرف شوفرها و بلیت فروشان نسبت به مسافرین اکیداً ممنوع است.
19- لباس شوفر‌های اتومبیل کرایه و اتوبوس‌ها و همچنین شاگرد شوفر‌ها و بلیت فروشان بایستی همیشه تمیز و نظیف و مطابق فرمی که اداره نظمیه تعیین کرده است باشد. نیم تنه یقه شکاری دو تکمه(دکمه) باکلاه پهلوی و تکمه(دکمه) مسوار با برنج باشد، بدون شیر و خورشید (اختیار رنگ لباس با آنها خواهد بود).
20- طول صندلی برای نشستن هر مسافر اقلاً 40سانتیمتر و عرض آن نبایستی از ۳۰ سانتیمتر کمتر باشد.
21- درهای اتوبوس باید همیشه سمت راست یا عقب واقع شوند.
22- اتاق اتوبوس‌هایی که خارج از کارخانه ساخته می‌شود باید وضعیت موتور و شاسی مناسب با اتاق باشد. ساختن اتاق بدون دستور و اجازه مخصوص اداره نظمیه اکیداً ممنوع است. (مطابق نظامات اداره نظمیه) طول اتومبیل از انتهای شاسی نبایستی از ۵۰ سانتیمتر و عرض آن از وسط چرخ‌ها  از ۲۵ سانتیمتر تجاوز نماید ولی قبل از شروع به‌کار باید شاسی و موتور را به شعبه وسایط نقلیه ارائه داده و تحصیل اجازه خواهد نمود.
۲۳- شوفرها و شاگرد شوفرها حق ندارند با صدای بلند مردم را به اتوبوس دعوت نمایند.
۲۴- تا زمان تعیین نرخ جدید قیمت کورس در شهر و شمیران و حضرت عبدالعظیم(ع) همان است که سابقاً تعیین شده.
 25- قیمت کورس تاکسی نیز در شهر و اطراف مطابق نرخ درشکه‌های عمومی بوده مگر در مسافت‌های طولانی که پیش‌بینی نشده باشد، کورس با رضایت طرفین تعیین می‌شود.
26- کلیه مقررات و دستورات رانندگان اتومبیل‌ها که در ۳۴ ماده تعیین و طبع شده شامل حال رانندگان اتوبوس نیز خواهد بود.
تبصره- توقف غیر از ایستگاه‌های مخصوص فقط در مورد اشخاص ناتوان، پیر مرد، مریض یا امر آژان مجاز خواهد بود.
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 1 اردیبهشت 1310
مجله پلیس- فروردین 1310

نمایش اولین فیلم ناطق در ایران

به مناسبت عمارت جدید سینما پالاس و نشان دادن اولین فیلم ناطق، دیشب دعوتی از رجال و شخصیت‌ها شده بود و از جمله آقای وزیر دربار پهلوی که در ساعت هشت و نیم بعداز ظهر حضور یافته و در لژ مجللی که در این سالن ساخته شده بود قرارگرفت. در همین ساعت سینما شروع شد. ابتدا چند پرده دورنما و اختراعات جدید واگون برقی، پرواز آئروپلان و هیدروپلان‌ها نشان داده شد و سپس فیلم درام شروع گردید.
سالن سینما پالاس در خیابان اسلامبول ملک آقای مرتضی قلی خان بختیاری و به اهتمام ایشان ساخته شده و نهایت زحمت برای ساختمان این عمارت مجلل به‌کار رفته و مخارج هنگفتی صرف آن شد ولی اشتباه بزرگی که در ساختمان این سالن لوکس شده این است که بجای اینکه این قبیل سالن‌های بزرگ که دوطبقه ساخته شده بیضی شکل باشد تا جمعیت تماشاچی در هر نقطه آن بنشینند سن و پرده را ببینند، آمده‌اند سالن را با اسلوب سابق مربع مستطیل ساخته‌اند در نتیجه به استثنای چند لژکه روبه‌رو واقع شده سایر لژها قابل استفاده تماشاچی نمی‌باشد علاوه بر این تصفیه کردن هوا در داخل سالن صحیح نیست و با وجودی که بیش از پنجاه دستگاه بادبزن الکتریک در سقف و کنار لژها نصب گردیده بود ابداً تأثیری در هوای گرم بدون منفذ سالن نداشت که درجه به 35 رسیده بود.
ساعت ۸ بعد از ظهر سالن موج می‌زد. بسیاری از اشخاص ایستاده بودند. مدعوین مرکب از رجال واعیان و صاحب منصبان نمایندگان مجلس، رؤسای ادارات تجار و نمایندگان سیاسی خارجی و عده زیادی از محترمین طبقات بودند.
فیلم ناطق به زبان انگلیسی بود و برای تماشاچیان مفهوم نداشت، خاصه اینکه خیلی تند صحبت می‌کردند. اگر از کسانی که دیشب فیلم ناطق را دیده بودند سؤال می‌کردند فیلم ناطق بهتر بود یا گنگ؟ جواب می‌دادند فیلم گنگ زیرا روی پرده سینماهای گنگ چند کلمه ترجمه منعکس می‌شد به زبان فرانسه یا انگلیسی یا فارسی یا یک نفر مطلب را تقریر و بیان می‌داشت لیکن فیلم ناطق دیشب حتى برای آنها که انگلیسی می‌دانستند بواسطه اینکه شمرده نبود قابل فهم نبود.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 19 مرداد 1310





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/16/546563/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها