هوش مصنوعی به کمک حیات وحش آمد




میترا جلیلی/   امروزه گونه‌های جانوری و حیات وحش در سراسر جهان مورد توجه محققان محیط زیست قرار گرفته‌اند و تلاش می‌شود تا از گونه‌های درمعرض خطر محافظت شود. با توجه به غنای جنگل‌ها و حیات وحش مالزی و اندونزی، این مناطق نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنیاد حیات وحش و طبیعت اندونزی(WWF-Indonesia) در حال استفاده از الگوریتم‌ها و ماشین‌های یادگیری و هوش مصنوعی است تا حفاظت از اورانگوتان‌های این کشور را که جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند ، افزایش دهد.
جمعیت اورانگوتان هایBornean در 60 سال گذشته تا 50 درصد کاهش یافته است و این کاهش جمعیت در 20 سال اخیر سرعت بیشتری گرفته و به 55 درصد رسیده که برای اهالی محیط زیست بسیار نگران‌کننده است. کاهش جمعیت این جانوران با نحوه رفتار انسان‌ها ارتباطی مستقیم دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه، در وهله اول به نابودی زیستگاه و در مواردی نیز به علاقه انسان‌ها به شکار این حیوانات یا زنده‌گیری آنها مربوط می‌شود؛ از آنجا که اورانگوتان‌ها غالباً در جنگل و بر بالای درختان زندگی می‌کنند سرشماری آنها بسیار سخت بوده و احتمال خطا نیز بسیار بالاست. به همین دلیل هم محققان در تلاشی برای سرعت دادن به این سرشماری، از آمازون وب سرویس(AWS) استفاده می‌کنند تا با استفاده از سرویس‌های ماشین یادگیری و هوش مصنوعی، درک بهتری از تعداد اورانگوتان‌ها و سلامت آنها در جنگل‌های این منطقه داشته باشند. همکاری
بین WWF-Indonesia و AWS سطح حفاظت از محیط زیست این منطقه را بالاتر خواهد برد. همچنین با کمک این فناوری، محققان حوزه حیات وحش می‌توانند گستره وسیع تری از جنگل‌ها را با هزینه‌هایی کمتر مورد بررسی قرار دهند و به این ترتیب بسیار راحت‌تر از تنوع زیستی اندونزی محافظت کنند.پیش از این سازمان محیط زیست و همچنین WWF-Indonesia نیاز به همکاری تعداد زیادی داوطلب داشت تا روزانه به جنگل‌ها سر بزنند و با جنگل پیمایی‌های طولانی به‌دنبال پیدا کردن اورانگوتان‌ها، از آنها عکس بگیرند. آنها سپس تصاویر را روی کامپیوترهای محلی واقع در کمپ‌هایی که از قبل به همین منظور در جنگل‌ها ایجاد شده، دانلود می‌کردند و درنهایت این تصاویر به شهر ارسال می‌شد تا توسط تیم‌های حرفه‌ای WWF مورد بررسی قرار بگیرد. آنالیز مجموعه این مراحل هم برای تیم‌های تحقیقاتی کار آسانی نبود و تحلیل هزاران عکس، حداقل سه روز طول می‌کشید این درحالی است که حالا این زمان بسیار کمتر شده و تنها در 10 دقیقه هزاران تصویر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.امروزه برای عکسبرداری هم تعداد کمتری از افراد درگیر می‌شوند چرا که پهپادها می‌توانند به آسانی این کارها را انجام دهند.
درحال حاضر WWF-Indonesia تصاویر را از دوربین‌های دارای سنسور حرکتی کاشته شده روی درختان، دوربین‌های پهپادها و همچنین دوربین‌های تلفن همراه کارکنان دریافت می‌کند. این تصاویر به کمپ‌ها ارسال و از طریق فضای ابری در سرویس ذخیره آمازون (Amazon S3) ذخیره می‌شود تا بسرعت مورد تحلیل قرار بگیرد. همچنین دانشمندان حوزه دیتا و توسعه دهنده‌ها می‌توانند با استفاده از SageMaker آمازون، مدل‌های ماشین‌های یادگیری را بسرعت بسازند و در اختیار سایر محققان قرار دهند تا رفتار این گونه‌های در معرض خطر ارزیابی شود. علاوه بر کمتر شدن زمان تحقیق، این فناوری‌ها می‌توانند به افزایش دقت داده‌ها نیز کمک کنند تا براحتی سن، جنس، دوام جمعیت را هم مورد بررسی قرار داد. همچنین با کمک این فناوری می‌توان براحتی بیماری، بارداری یا مجروح و بیمار بودن این گونه‌های جانوری را تشخیص داد و به کمک آنها شتافت.
 




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/17/546566/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها