اخبــــار




رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
باید به سراغ ایجاد فضای ملی مجازی برویم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با ایجاد یک فضای ملی مجازی به مقابله با دشمنان بپردازیم.
به‌گزارش خبر آنلاین ،مرتضی آقاتهرانی در خصوص اولویت‌های کمیسیون فرهنگی در زمینه فضای مجازی  تصریح کرد: قرار شد برای بررسی این مسأله، کمیته‌ای را به‌عنوان زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی راه‌اندازی کنیم تا مصوبات آن طی یک ماه، قانونی شود.آقاتهرانی در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمین بیگانگان بازی می‌کنیم و اگر با اینستاگرام کار کرده باشید می‌بینید که وقتی اسم «قاسم سلیمانی» را به کار ببرید، بلافاصله حذف می‌شوید. با فیلتر کردن هم راه به جایی نمی‌بریم و باید به سراغ ایجاد «فضای ملی مجازی» برویم.

اتصال 65 میلیون کاربر به اینترنت همراه در دولت تدبیر و امید

سیاست مهم وزارت ارتباطات در رشد بازار اپراتورهای ارتباطی، تثبیت و کنترل قیمت‌ها و استراتژی توسعه بازار بوده است. به گفته وزیر ارتباطات در ابتدای دولت یازدهم حدود پنج میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند، این عدد در ابتدای دولت دوازدهم به ۳۶ میلیون نفر و اکنون به ۷۰ میلیون نفر ایرانی رسیده است. به‌گزارش ایرنا ،یک‌زمانی تنها ۳۰۰ هزار ایرانی به اینترنت نسل سوم موبایل متصل بودند، خیلی هم دور نیست، حدود ۶ سال قبل؛ اما الآن ۷۰ میلیون ایرانی به اینترنت نسل سوم و چهارم دسترسی دارند.
سال ۹۶ با آغاز به فعالیت دولت دوازدهم، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار ۴۱ درصد و تعداد مشترکین آن حدود ۳۳ میلیون نفر بود.ضریب نفود اینترنت پهن باند در آن سال به ۱۲ درصد هم نمی‌رسید و تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، ۹ میلیون نفر بود. تعداد مشترکین اینترنت پهن باند بیش از ۴۲ میلیون بود و ضریب نفوذ پهن باند به ۵۳ درصد می‌رسید.
با گذشت یک دوره تقریباً چهارساله و با توسعه زیرساخت‌ها تعداد مشترکین پهن باند سیار به نزدیک ۷۰ میلیون نفر رسید و ضریب نفوذی ۸۳ درصدی را رقم زد. در این مدت اما تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، با کاهش روبه‌رو شد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت به ۱۰ درصد رسید. چهار سال قبل تعداد پوشش جاده‌های اصلی - فرعی ریلی به ۷۰ درصد رسید، عددی که در سال ۸۵ طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور صفر درصد بود، اما طبق آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است، امروز تعداد مشترکین تلفن همراه نزدیک به ۱۱۹ میلیون نفر است و ضریب نفوذ آن در کشور عدد ۱۴۲ درصد را هم رد کرده است. امروز پوشش جاده‌های اصلی فرعی ریلی کشور به ۸۶ درصد رسیده است.

کرونا بار دیگر فروشگاه های اپل را تعطیل کرد

به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در امریکا، اپل ۱۴ فروشگاه خود در ایالت فلوریدا را پس از بازگشایی دوباره تعطیل کرده است.
به‌گزارش مهر، اپل اعلام کرد به طور موقت ۱۴ فروشگاه خود در ایالت فلوریدا امریکا را دوباره تعطیل می‌کند. دلیل این امر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا اعلام شده است.از زمان بازگشایی فروشگاه‌های اپل پس از تعطیلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، در کل ۳۲ فروشگاه دوباره تعطیل شده‌اند.
طبق اطلاعات موجود فروشگاه‌های اپل در فلوریدا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، تگزاس و آریزونا بدون اعلام تاریخ بازگشایی مجدد، دوباره تعطیل شده‌اند.سخنگوی اپل در بیانیه‌ای گفت؛ به‌دلیل شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در برخی از مناطق، ما به طور موقت فروشگاه‌ها در مناطق مذکور را تعطیل می‌کنیم.فروشگاه‌ها برای احتیاط تعطیل شده‌اند.همزمان ما به دقت شرایط را رصد می‌کنیم. اپل در ماه مارس فروشگاه‌های خرده فروشی خود را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرد، اما فروشگاه‌های این شرکت از ماه مه با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی فعالیت خود را دوباره آغاز کردند؛با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در برخی مناطق، اپل دوباره تصمیم به تعطیلی فروشگاه‌های خود گرفته است.

تجهیز تلگرام به تماس تصویری

به‌نظر می‌رسد که قابلیت تماس تصویری در آینده‌ای نزدیک به تلگرام اضافه خواهد شد.به‌گزارش ایسنا، تلگرام که بدون شک یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در جهان به شمار می‌رود  قابلیت و امکانات منحصر به فردی دارد که آن را از بسیاری از رقبای قدرتمند خود همچون واتس اپ و فیس‌بوک مسنجر متمایز می‌کند. تنها نقطه ضعفی که این اپلیکیشن نسبت به رقبای خود دارد، عدم امکان برقراری تماس تصویری است که حالا بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در وب سایت Gizchina به نظر می‌رسد که تلگرام قصد دارد در نسخه آزمایشی خود در سیستم عامل «آی او اس » تماس تصویری را اضافه کند. این بدان معناست که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک تلگرام قصد دارد این قابلیت را به نسخه رسمی و نهایی این اپلیکیشن نیز اضافه کند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن به برقراری ارتباط با اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود بپردازند.همچنین تعدادی از کاربران آیفون در توئیتر نیز مدعی شده اند که تماس تصویری به‌صورت آزمایشی در نسخه «بتا » تلگرام فعال‌سازی شده و با تغییر چند گزینه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند؛ در واقع کاربران آیفون برای دسترسی به این قابلیت باید نسخه تلگرام بتا ۶.۳ را از طریق TestFlight فروشگاه آنلاین اپ استور اپل دریافت کنند. گفته می‌شود در حال حاضر تنها امکان تماس  بین دو کاربر وجود دارد که هر دو نفر آنها باید این قابلیت را فعال کرده باشند.
از زمان شیوع گسترده کرونا که منجر به اعلام وضعیت اضطراری و قرنطینه از سوی دولت کشورهای مختلف شد استقبال کاربران در سراسر جهان از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که میزبان قابلیت‌های متعددی همچون برقراری تماس تصویری و صوتی بودن چند برابر شده است.

هشدار مایکروسافت به سازمان ها در خصوص حمله هکری

مایکروسافت به سازمان‌هایی که از سرورهای ایمیل «اکسچینج » استفاده می‌کنند هشدار داده که هرچه سریع‌تر وصله‌های امنیتی عرضه شده این شرکت را نصب کنند. به‌گزارش فارس ،مایکروسافت تصریح کرده که هکرها با شناسایی سرورهای ایمیل اکسچینج وصله نشده به آنها حمله کرده و اطلاعات حساس سازمان‌ها و شرکت‌ها را سرقت می‌کنند.در ماه آوریل گذشته  حملات زیادی به این نرم افزار منبع باز صورت گرفت و کاربرانی که وصله‌های به روزرسان مایکروسافت را نصب نکنند، ممکن است از این بابت دچار مشکل شوند.مایکروسافت در فوریه گذشته وصله‌ای موسوم به CVE-2020-0688 را برای به روز کردن اکسچینج سرور عرضه کرد، اما برخی کاربران از نصب آن خودداری کردند و هکرها با بررسی این وصله و شناسایی آسیب پذیری‌های برنامه مذکور حمله به آن را تشدید کرده‌اند. برآوردها حاکی است که بیش از 350 هزار سرور در جهان به همین علت آسیب پذیر هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/17/546568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها