‌به نام تاریخ




7 تیر
100 روز از سال 99 گذشت و امروز هم بهانه‌ای است برای یاد کردن از هنرمندان و اهالی فرهنگ ایران و جهان.
تولدها
سهراب شهیدثالث: کارگردان متفاوت و خاص سینمای ایران سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین چهره‌های موج نوی سینمای ایران بود که فیلم «طبیعت بی‌جان» را ساخت و نامش ماندگار شد. شهیدثالث در اتریش رشته سینما را می‌خواند که به‌دلیل بیماری سل تحصیلش ناتمام ماند. در میانه درمان به پاریس رفت و سینما را در مدرسه کنسرواتوار مستقل سینمای فرانسه ادامه داد. سال 1347 به ایران بازگشت و مستندسازی را با ساخت مستندهایی درباره رقص‌های محلی اقوام ایران آغاز کرد. «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی‌جان» را در سال‌های 52 و 53 ساخت که به‌دلیل نگاه واقع گرایانه مورد توجه قرار گرفت و برای «طبیعت بی‌جان» برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شد. ساخت مستندهایی درباره زندگی کارگران با مخالفت‌های رژیم طاغوت مواجه شد و شهیدثالث مجبور شد ایران را ترک کند. در آلمان چندین مستند و فیلم‌هایی چون «در غربت»، «زمان بلوغ»، «یک زندگی، چخوف» را ساخت اما اقامتش در این کشور با مشکل مواجه شد و مجبور شد به چکسلواکی آن زمان و بعد به امریکا برود و دیگر هم فیلم نساخت. شهیدثالث سال 77 درگذشت.
جواد بطحایی: امروز سالروز تولد یکی از نوازندگان به‌نام سنتور است. بطحایی سال 1336 در خانواده‌ای هنرمند متولد شد. پدرش نوازنده تار بود و او پس از اینکه تئوری و سلفژ را از غلامحسین ظهیرالدینی یاد گرفت وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان از استادان او بودند و در حضور آنها سنتور و نی را ادامه داد. بطحایی از سال 1372 همراه محمدرضا شجریان کنسرت‌هایی را در شهرها و کشورهای مختلف اجرا کرد و از سال 80 هم گروه خودش را با نام «نوای دل» تشکیل داد. سالار عقیلی، علیرضا قربانی، فاضل جمشیدی و مجتبی عسگری خوانندگانی هستند که بطحایی با آنها همکاری کرده است.
الناز شاکردوست: بازیگر جوان سینمای ایران که با فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برد امروز 36 ساله می‌شود. شاکردوست با بازی در فیلم «گل یخ» به کارگردانی کیومرث پوراحمد وارد سینما شد و سال‌ها به‌عنوان بازیگر فیلم‌های تجاری شناخته می‌شد اما بازی او در «شبی که ماه کامل شد» متفاوت بود و مورد توجه قرار گرفت. «اتوبوس شب»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «خفگی»، «قاعده بازی» و «چند می‌گیری گریه کنی؟» از دیگر کارهای اوست.
   سالروز تولد فرشید نوابی بازیگر و نوازنده گیتار، مرتضی بامداد فلاحتی نوازنده تنبک و سه تار، پویان آزاده نوازنده پیانو، حمید ابراهیمی بازیگر، فرشته ساری شاعر، محمدرضا کلهر نویسنده، محمدحسین مهدوی شاعر، زینب میرطاووسی نویسنده، محمدمهدی روحانی مشهدی گرافیست، علی جهاندار خواننده و متئو لوئیس بازیگر بریتانیایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
باد اسپنسر: کمدین ایتالیایی و مشهور سال 2016 در چنین روزی درگذشت. حتماً او را با بازی در فیلم‌های وسترن اسپاگتی همراه ترنس هیل به یاد می‌آورید که بارها فیلم‌های او از تلویزیون ایران پخش شده است. او که قهرمان ورزش‌های شنا، کاراته، واترپلو و بازیکن فوتبال امریکایی بود از 38 سالگی بازیگر شد و در طول فعالیتش با ترنس هیل 18 فیلم سینمایی مشترک کار کردند. «پاگنده به هنگ کنگ می‌رود»، «کلانتر و گمشده فضایی»، «دو میسیونر»، «من و اسب آبی» و «دلیلی برای زندگی، دلیلی برای مرگ» از فیلم‌های باداسپنسر است. او که در ایران به «پاگنده» شهرت دارد سال 2005 وارد دنیای سیاست شد و به‌عنوان مشاور حزب فورزا در لاتزیوی ایتالیا کارش را آغاز کرد. اسپنسر در 86 سالگی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/20/546584/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها