هشدار ایران به تلاش‌های واشنگتن برای تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران

اقدام امریکا اشتباهی ویرانگر است




گروه سیاسی/ مقام‌های امریکایی  روند رایزنی پیرامون قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران را در نشست دو روز پیش شورای امنیت شدت بخشیدند. در شرایطی که محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسد، «کلی کرفت»، نماینده امریکا در سازمان ملل و «برایان هوک»، نماینده امریکا در امور ایران چهارشنبه پیش با هدف ممانعت از لغو این تحریم‌ها در نشست شورای امنیت حضور یافته و درخصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیحاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند. قطعنامه پیشنهادی امریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. مسئولان امریکایی تهدید کرده‌اند که در صورت شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از یکی از بندهای برجام برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل استفاده خواهد کرد.
برایان هوک در نشست اخیر با اشاره به اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از سال ۲۰۰۷ حفظ شده است ادعا کرد که شورای امنیت باید درخصوص نگرانی درباره انتقال سلاح توسط ایران متحد باشد. او همچنین ایران را به نقش داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد.
«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا نیز همزمان ابراز امیدواری کرد کشورهای دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند.  تلاش دولتمردان امریکایی برای تصویب این قطعنامه در حالی است که منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با «فارین‌ پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار است. یک دیپلمات غربی به این نشریه گفت که «این قطعنامه ممکن است حتی در کسب ۹ رأی لازم برای وادار کردن روسیه یا چین به استفاده از حق وتو هم ناکام بماند.» چین و روسیه پیش‌تر اینگونه موضعگیری کرده‌اند که امریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده و از هیچ حقی برای رجوع به مفاد برجام جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.
علاوه بر تلاش امریکا برای جلوگیری از اجرای تعهدات شرکای برجامی ایران، وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نام هشت شرکت که به‌ گفته این وزارتخانه با شرکت فولاد مبارکه در ارتباط هستند، به فهرست شرکت‌های تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری امریکاست، افزوده شده است. بین این شرکت‌ها که نامشان به فهرست شرکت‌های تحت تحریم اوفک اضافه شده است، نام چهار شرکت ایران از جمله شرکت «سنگ آهن مرکزی ایران» و چهار شرکت غیرایرانی ــ که در امارات، آلمان و هنگ‌کنگ به ثبت رسیده‌اند ــ دیده می‌شود.
گوترش: برای حفظ برجام باید اقدام ضروری انجام شود
«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به تحولاتی که در شرایط کنونی از سوی مقام‌های امریکا با هدف به بن بست کشاندن اجرای برجام صورت می گیرد، بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای برجام تأکید کرد. گوترش از برجام به عنوان گامی مهم در منع اشاعه هسته‌ای یاد کرد و گفت: «هنوز معتقدیم باید برای جلوگیری از نابودی برجام هر اقدامی انجام شود.»
مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به تشدید رایزنی‌های ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل، بر نبود اجماع در این شورا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرد. نماینده ایران در سازمان ملل کمی پس از رایزنی دو مقام امریکایی در شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، در نشستی مفاد قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱، مردود و اشتباهی ویرانگر برای شورای امنیت دانست. او همچنین تأکید کرد «مفاد پیش‌نویس قطعنامه امریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تضاد است و به همین ترتیب هم باید مردود دانسته شود».
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اما به امریکایی‌ها به ویژه برای توجه به پیامدهای این کار و استفاده از مکانیسم ماشه هشدار داد و گفت: «درباره مکانیسم ماشه مهم است که ایالات متحده متوجه عواقب این اقدام و پیامدهایی باشد که پس از خاتمه برجام خواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است». تخت روانچی با تأکید بر اینکه روسیه و چین به عنوان ۲ عضو برجام و دارای حق وتو در شورای امنیت حمایت خود را از برجام، اجرای کامل این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ بسیار صریح و روشن بیان کرده‌اند، متذکر شد: «اقدام امریکا در واقع برای قوانین بین‌المللی و همچنین همکاری‌های آتی با شورای امنیت پیامدهایی خواهد داشت».
وی تصریح کرد: «ایالات متحده باید این نکته را در نظر داشته باشد که پیامدهایی همچون چگونگی واکنش دیگر اعضای شورای امنیت با تصمیم آنها وجود خواهد داشت».
«میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» نیز در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد از ادعاهای مقام‌های امریکایی علیه ایران مبنی بر نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان.پی‌.تی»، انتقاد کرد. وی در این پیام کنایه‌آمیز خطاب به مقام‌های امریکایی نوشت: «برخی کارشناسان امریکایی با جدیت مدعی می‌شوند که ایران کاملاً تعهداتش در قبال ان.پی.تی را نقض کرده است. پس چرا باقی جهان از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام از این حقیقت هولناک اطلاعی ندارند؟ در حقیقت، نفرت، مشاور بدی برای کارشناسان است و تبلیغات منفی هیچ محدودیتی ندارد».



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/3/546592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها