آزادی بازداشت شدگان کتائب حزب‌الله پس از چند ساعت





زهره صفاری
خبرنگار
 کمتر از 24 ساعت پس از حمله شماری از نیروهای امنیتی عراق با حمایت امریکا به دفتر کتائب حزب‌الله در بغداد و دستگیری 13 نفر از اعضای این نیروها، منابع رسانه‌ای از آزادی این بازداشت شدگان خبر دادند. همزمان با دستگیری این افراد، رویترز در گزارشی ضد ایرانی مدعی شده بود یکی از سه فرمانده دستگیر شده، ایرانی بوده است. این ادعا از سوی مقامات عراقی رد شد.
به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری ملی «نینا» در عراق، «احمد الاسدی» سخنگوی فراکسیون الفتح در پارلمان عراق از آزادی افرادی که توسط نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق دستگیر شده بودند، همزمان با خروج نیروی ویژه حشد الشعبی از منطقه امنیتی سبز بغداد در ساعات آغازین بامداد دیروز (جمعه) خبر داد. پیش از این برخی منابع نیز مدعی شده بودند که قاضی تحقیق در پرونده این افراد، با آزادی آنها تا زمان تکمیل تحقیقات مخالفت کرده است.
گرچه اخبار و آمارهای ضد و نقیضی از جزییات دستگیری‌های حمله پنجشنبه به مقر تیپ 45 گردان‌های حزب‌الله در منطقه البوعثیه در جنوب شرق بغداد منتشر شده است، اما طبق اخبار رسمی عراق نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور با حمایت امریکایی‌ها به پایگاه وابسته به گروه حشدالشعبی حمله کرده و علاوه بر توقیف برخی ادوات جنگی، دست‌کم 16 نفر و حداکثر 23 نفر را دستگیر کرده‌اند. ساعتی بعد شمار این افراد به طور دقیق 13 نفر اعلام شد. در پی این حمله خبرگزاری امریکایی رویترز در گزارشی مدعی شد یکی از 3 فرمانده دستگیر شده ایرانی بوده است. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، ساعاتی بعد منبع  آگاهی از استخبارات عراق، دستگیری فرمانده ایرانی را رد کرد و پس از آن یکی از مقامات ارشد حشدالشعبی نیز تأکید کرد؛ هیچ یک از فرماندهان این پایگاه دستگیر نشده‌اند.
بنابر این گزارش، در پی این حمله نیروهای امنیتی عراق، شماری از شبه نظامیان کتائب وارد منطقه سبز بغداد شده و با تصرف یکی از ساختمان‌های سازمان مبارزه با تروریسم، خواستار آزادی بازداشت شدگان شده بودند. همزمان دولت عراق نیز برای کنترل منطقه سبز بغداد منع آمد و شد اعلام کرد. خبرگزاری «رویترز» در ادامه ادعاهای خود از وقایع پنجشنبه اعلام کرده بود، شبه نظامیان بازداشت شده تحویل نیروهای امنیتی امریکا شده‌اند اما به نوشته «الجزیره» این ادعا نیز از سوی سخنگوی این نهاد تکذیب شد. به باور تحلیلگران، از حدود یک سال پیش، تنش‌ها میان واشنگتن و تهران در خاک عراق تشدید شده و ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهندس از فرماندهان ارشد حشدالشعبی اوج این بحران بود.
راه سخت الکاظمی
نخست وزیر عراق پس از 6 ماه از استعفای «عادل عبدالمهدی» و به دنبال عقب‌نشینی دو نخست‌وزیر منتخب، با حمایت ایران و امریکا به قدرت رسید. اما اکنون با این حمله در مسیر دشواری قرار گرفته است. اگر هوشیاری طرفین دولت عراق و حشد الشعبی نبود، این حمله و ادعاهای پس از آن می‌توانست به تنشی جدی بین آنان منجر شود. روز پنجشنبه همچنین مصطفی الکاظمی در دیدار با روزنامه نگاران با اعلام اینکه عملیاتی را برای کنترل دولت بر گذرگاه‌های مرزهای عراق آغاز می‌کند، گفت: نباید اجازه دهیم مداخله‌های خارجی، تمامیت ارضی یا بافت اجتماعی عراق را تهدید کند. اجازه نخواهیم داد طرف‌های خارجی در عراق دست به ماجراجویی‌ بزنند. آینده عراق مهم‌تر از هر چیزی است. عراق کشور حاشیه‌ای نیست و ماجراجویی در خاک این کشور غیرقابل قبول است. وی سپس به معضل فساد در کشورش نیز اشاره کرد و گفت: بزودی اقداماتی را برای تغییر در نظام اداری اتخاذ خواهیم کرد. فساد خطرناک‌تر از تروریسم است؛ زیرا فساد به تروریست‌ها کمک می کند. ما کمپینی را برای پیگیری دلایل این فساد و پیگرد افراد فاسد راه‌اندازی خواهیم کرد. زمان حل چالش‌های اقتصادی فرا رسیده و اولویت‌های ما توزیع عادلانه منابع و ثروت‌ها و عدم پرداخت مالی به برخی مردم عراق به ضرر فقرا و نیازمندان است. در همین حال «نوری المالکی»، رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق نیز دستگیری نیروهای حشدالشعبی را محکوم کرد و گفت: «دولت دولت ماست و نیروهای مبارزه با تروریسم فرزندان ما هستند و نباید به حشدالشعبی و دیگر گروه‌های ملی تجاوز کنند.» وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری المعلومه خواستار خویشتنداری و حل مشکلات به دور از کینه و مداخلات خارجی شد.
«سجاد جیاد» تحلیلگر سیاسی نیز به «العربیه» گفت: «بازداشت نیروهای حشدالشعبی توجیه قانونی ندارد چراکه نه آنها تحت تعقیب قضایی بوده‌اند و نه شواهدی وجود دارد که آنها را مجرم کند. »
با تمام این تلاش‌ها، به باور تحلیلگران الکاظمی می‌داند بزرگترین معضل او در مسیر موفقیت، حفظ تعادل بین احزاب و گروه‌های مختلف در کشورش است. با وجودی که او با رایزنی‌های چند هفته‌ای تلاش زیادی برای توزیع عادلانه قدرت در میان احزاب اصلی عراق و راضی نگه داشتن آنها داشت اما آنچه مسلم است در بحران اقتصادی و شیوع کرونا، کسب رضایت توأمان مردم و احزاب به آسانی میسر نخواهد بود.اما با تمام اینها و تنش‌های شدید میان امریکا و ایران، بحران اقتصادی ناشی از کرونا و کاهش ارزش نفت، «الکاظمی» برای تضمین نخست وزیری طولانی باید مانند یک بندباز عمل کند تا با برقراری تعادل میان طیف‌های مختلف داخلی و خارجی، جایگاه خود را محکم سازد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/4/546601/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها