تبعات شکست پساکرونایی استقلال ۹ نفره مقابل فولاد خوزستان

مصدومیت، محرومیت و تهدید به کناره‌گیری





حامد جیرودی
خبرنگار
 دیدار افتتاحیه دوباره لیگ نوزدهم، پر اتفاق‌تر و پرحاشیه‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، برگزار شد. دیداری که 3 گل داشت و 3 اخراجی و کلی صحنه مهیج. گرچه در طول بازی شاهد اعتراض‌هایی بودیم که با وجود گذشت 3 روز همچنان ادامه دارد. فولاد و استقلال در شرایطی چهارشنبه شب در بازی معوقه هفته هفدهم در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز به مصاف هم رفتند که 117 روز از آخرین مسابقه لیگ برتر می‌گذشت. در این میان با اینکه هواداران به دلیل شیوع کرونا از حضور در استادیوم‌ها محروم هستند ولی اشتیاق آنها برای آغاز مجدد مسابقات فوتبال و تماشای تیم محبوب‌شان، انکار‌شدنی نیست و دیدار فولاد و استقلال بهترین بهانه بود تا پای جعبه جادویی بنشینند. در این دیدار که از همان ابتدا پروتکل‌های بهداشتی چندان رعایت نشد و فرهاد مجیدی و جواد نکونام یکدیگر را در آغوش گرفتند، آبی‌پوشان پایتخت بازی را بهتر آغاز کردند و دقیقه 12 توسط روزبه چشمی به گل رسیدند.  بعد از این گل، بازی شکل زیباتری هم به خود گرفت و تلاش فولادی‌ها برای جبران نتیجه در دقیقه 27 توسط موسی کولی‌بالی نتیجه داد. همه چیز خوب پیش می‌رفت و بازیکنان دو تیم بعد از ماه‌ها تعطیلی، عملکرد قابل قبولی داشتند اما در حالی که نیمه اول رو به پایان بود، سیدمهدی سیدعلی داور مسابقه در دقیقه 44 بازی را نگه داشت و به علی کریمی به خاطر ضربه‌ای که به محمد آبشک زد، کارت قرمز نشان داد. تصویربرداری نامطلوب بازی باعث شد فعل و انفعال رخ داده چندان واضح نباشد و برای میلیون‌ها هوادار که از طریق تلویزیون نظاره‌گر بازی بودند، ابهاماتی به وجود آید. در داخل زمین هم این تصمیم ناگهانی و بحث‌برانگیز، بازی را برای 5 دقیقه دچار وقفه و جنجال کرد. فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال که حسابی به این تصمیم معترض بود، نه تنها اعتراضی طولانی مدت به داور داشت بلکه وارد زمین شد و برای دقایقی تلاش دستیارانش برای خارج کردن او از زمین چمن هم نتیجه نداشت. این اعتراض‌ها منجر به اخراج او هم شد. دقیقه 65 اتفاق مهم بعدی باز هم به ضرر استقلال رخ داد. داور خطای عارف غلامی روی بازیکن حریف را اعلام کرد و یکبار دیگر اعتراض، به استقلال ضربه زد. غلامی که یک کارت زرد داشت، به داور معترض شد و سیدعلی این بار با نشان دادن کارت زرد دوم، او را اخراج کرد. با ۹ نفره شدن استقلال، سرخپوشان اهوازی حملات خود را افزایش دادند و دقیقه 80 مجتبی نجاریان، مدافع چپ این تیم که تنها
6 دقیقه از حضورش در زمین می‌گذشت، با شوتی محکم پیام‌آور شادی برای نکونام و یارانش شد. در واقع افتتاحیه دوباره لیگ نوزدهم به همان اندازه که حساس بود، جنجالی هم شد. استقلال که امیدوار بود با شکست فولاد ضمن صعود به رده دوم جدول فاصله‌اش با پرسپولیس صدرنشین را کم کند، با ۳۶ امتیاز در همان رده چهارم ماند. در مقابل فولاد هم 36 امتیازی شد اما با توجه به تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال در رده پنجم قرار گرفت.
9 نفره شدن استقلال بعد از ۱۵ سال
آخرین باری که استقلال در یک بازی بیش از یک بازیکنش اخراج شد، به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد. جایی که استقلال و ابومسلم در مشهد به مصاف هم رفتند. در آن بازی محمود فکری، فرزاد مجیدی و امیرحسین صادقی اخراج شدند تا استقلال ۸ نفره، آن بازی را 1-0 واگذار کند. حالا پس از ۱۵ سال، استقلال در یک بازی لیگ ایران، بیش از یک بازیکنش اخراج شد که باز هم به شکست این تیم منجر شد. 3 کارت قرمزی که سهم آبی‌پوشان پایتخت شد، باعث شد انتقادها علیه سیدعلی داور این بازی به اوج برسد. گرچه تعدادی از کارشناسان داوری درخصوص تصمیمات و عملکرد سیدعلی اظهار نظر کردند که به گفته برخی از آنها او در یکی، دو مورد  مرتکب اشتباه شده است. حیدر سلیمانی گفت: «داور در این بازی کارت زرد و قرمز زیادی داد و همه آن‌ها درست بود.» محمد فنایی هم تصمیمات سیدعلی را تأیید کرد. نوید مظفری تأکید کرده که کارت قرمز به کریمی و مجیدی درست بود ولی غلامی نباید اخراج می‌شد. نوذر رودنیل هم معتقد است که در صحنه اخراج کریمی، ابتدا خطای بازیکن فولاد بود و بعد خطای کریمی که اخراج مستقیمش سختگیرانه بود. سعید مظفری‌زاده هم گفت: «در مجموع تیم داوری قضاوت خوبی انجام دادند.» در این شرایط خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سیدعلی گزارش خود از صحنه‌های پیش آمده و مسائلی که میان او و استقلالی‌ها رد و بدل شده را به طور کامل تنظیم کرده و به کمیته انضباطی فرستاده است. بنابراین حتی ممکن است جریمه یا محرومیتی هم شامل استقلالی‌ها شود و باید دید تصمیم این کمیته درباره اتفاقات دیدار جنجالی چه خواهد بود.
مقصر باخت استقلال چه کسی بود؟
در هر حال بخشی از هواداران ناراحت و عصبانی استقلال از نتیجه و عملکرد داور، معتقدند سیدمهدی سیدعلی نقش اول ناکامی آنها در این دیدار است. بسیاری از هواداران استقلال در فضای مجازی انتقادات تندی از داور بازی داشتند اما پس از گذشت یک روز، نظرات تاحدودی تعدیل شد و آنها عملکرد کادر فنی و بازیکنان را هم قابل نقد دانستند. اشتراک نظری هم وجود دارد مبنی بر اینکه اعتراض‌های دامنه‌دار بازیکنان و مربیان موجب شده بود آنها تمرکز لازم را نداشته باشند و کنترل بازی را از دست بدهند. در شرایطی که بهتر بود مجیدی بازیکنان خود را به آرامش و پرهیز از درگیری دعوت کند، خود یک پای اصلی اعتراض و جدال با داور بود. فرهاد بیش از حد از کوره در رفت و کار به جایی کشید که وریا غفوری کاپیتان تیم، او را به سمت بیرون زمین هدایت کرد. جدا از سرمربی استقلال که اخراج شد، این موضوع روی بازیکنانش از جمله غلامی نیز تأثیر منفی گذاشت که باعث اخراج غیر فنی‌اش شد.
مصدومیت مطهری و درخواست دیاباته
باخت استقلال تبعات دیگری هم داشت. چرا که کاوه ستوده، پزشک استقلال در گفت‌وگو با رسانه رسمی این باشگاه اعلام کرد: «امیر ارسلان مطهری در جریان بازی با فولاد مصدوم شد و پس از گرفتن MRI  و معاینات مربوطه مشخص شد که وی دچار کشیدگی عضله در ناحیه همسترینگ است و به مدت 4 هفته نیاز به فیزیوتراپی و درمان دارد.» در این بین شیخ دیاباته به دلیل تولد فرزندش از کادر فنی استقلال خواسته چند روزی به او مرخصی بدهند تا به فرانسه برود که این درخواست با عصبانیت مجیدی مواجه شده و او با درخواست دیاباته مخالفت کرده است.

بــــرش
تهدید تکراری و افشاگری جنجالی

پس از باخت آبی‌ها به فولاد، باشگاه استقلال در اعتراض به عملکرد داور این تیم در بازی مقابل فولاد بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده: «آنچه میلیون‌ها علاقه‌مند به فوتبال پای تصاویر بی‌کیفیت مشاهده کردند، یک داوری عصبی بود که تسلطی بر بازی نداشت و سوت‌های یک طرفه‌اش باعث برهم خوردن تعادل بازی شد. باشگاه استقلال روز شنبه (امروز) در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران اعتراض جدی خود را بابت وضعیت داوری‌ها اعلام می‌کند و در صورت تداوم این اشتباهات و برخوردهای دوگانه نسبت به استقلال، از ادامه رقابت‌های لیگ برتر انصراف خواهد داد.» اعتراض استقلالی‌ها به داوری پس از مسابقه، موضوعی است که در جای خود می‌تواند درست باشد اما «کناره‌گیری از لیگ برتر» تهدیدی است که این روزها به کلیدواژه اعتراض برای تیم‌های مختلف برای هر اتفاقی تبدیل شده است. تهدیدی که لوث شده و هیچ وقت عملی نمی‌شود. استقلالی‌ها در بخشی از بیانیه خود به بی کیفیت بودن تصاویر اشاره کرده‌اند. همان گونه که سعید آذری مدیرعامل فولاد از تصویربرداری گلایه کرده. با این حال خود آبی‌ها هم بخوبی می‌دانند که بخشی از این شکست متوجه خودشان است. چرا که سعید رمضانی سرپرست این تیم گفت: «قطعاً با غلامی صحبت می‌کنیم و درباره‌اش تصمیم می‌گیریم، چرا بازیکن باید خیلی راحت با اعتراض اخراج شود؟» همچنین خبر رسیده مجیدی تصمیم دارد چند بازیکن تیمش را هم نیمکت‌نشین کند. البته سعید رمضانی سرپرست استقلال در صحبت با ورزش سه ادعایی جنجالی مطرح کرده و گفته : «متأسفانه شب قبل از بازی پیام ها و وویس هایی به مجیدی دادند که مراقب باشد که این اتفاقات در جریان بازی رخ می‌دهد و ما از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7378/18/546624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها