قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مشترک یاران با شرکتی ایرانی امضا شد

وزیر نفت: تسلیم نمی‌شویم




گروه اقتصادی/توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میدان نفتی «یاران» که یکی از میادین مشترک در غرب کارون است، روز گذشته در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به شرکتی ایران سپرده شد. شرکتی به‌ نام «توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا» که سال 95 یعنی در دوره برجام، توافقنامه‌ای اصولی (HOA) برای مطالعه میدان با شرکت ملی نفت امضا کرده بود. آن زمان، هدف از امضای توافقنامه، بهره‌مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بیان می‌شد و روز گذشته نیز مسئولان وزارت نفت بر این مسأله تأکید داشتند.
ظرفیت‌سازی در تولید ضروری است
«اگرچه اکنون بواسطه تحریم‌های ظالمانه، تولید نفت ما کاهش یافته است؛ اما همیشه اینگونه نمی‌ماند. باید ظرفیت را بالا ببریم تا هر زمان نیاز شد، با قدرت تمام وارد بازار شویم و سهم‌مان را احیا کنیم. ما قرار نیست تسلیم شویم و قرارداد توسعه میدان یاران هم در همین مسیرعملیاتی می‎شود.» وزیر نفت این مطلب را در آیین امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران بیان کرد و پیام این قرارداد در شرایط کنونی را چنین ترسیم کرد: «پیام قرارداد این است که ما سرپا ایستاده‌ایم و تسلیم نمی‌شویم. امروز روز خوبی برای صنعت نفت ایران است، زیرا قرارداد تکمیل توسعه یک میدان مشترک نفتی امضا ‎شد.» بیژن زنگنه در مراسم امضای این قرارداد که به‌صورت پخش زنده انجام شد، گفت که ما از این مشکلات پیش‌تر هم دیده‌ایم و ان‌شاءالله از آنها عبور می‌کنیم. اما لازم است برای روزی که نیاز شود دوباره وارد بازار شویم، ظرفیت کافی داشته باشیم. همان‌طور که پس از تحریم پیشین نیز دنیا از اینکه صنعت نفت ایران در کمتر از چهار ماه به حداکثر تولید خود بازگشت متعجب شد.
وزیر نفت ادامه داد: «مردم شرایط سختی را می‌گذرانند و کرونا و تحریم فشار زیادی بر آنان وارد می‌کند. در صنعت نفت سعی می‌کنیم تا حد امکان برای کاهش این فشارها تلاش کنیم؛ بخشی از این طریق است که دستور داده شده مواد اولیه شوینده‌ها وضدعفونی کننده‌ها که توسط پتروشیمی‎ها و پالایشگاه‎ها تولید می‎شود، در اولویت تولید و تأمین باشد. بخش دیگر، کمک به اشتغال و زندگی مردم است. مردم قرار است زندگی و کار کنند و از کار خود نان حلال به‌دست آورند. به همین منظور با وجود مواجهه صنعت نفت با کمبود منابع، در تلاشیم جریان اشتغال و کار مولد را زنده نگه‌ داریم.»
هر چه نو باشد، مخالف دارد
یاران جنوبی پیش از این ازسوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) توسعه داده شده است و یاران شمالی نیز از سوی نفت و گاز پرشیا که این دو بخش تجمیع شدند و قرارداد آن به‌صورت یکپارچه در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت نفت و گاز پرشیا امضا می‌شود. زنگنه با تأکید بر اینکه هیچ یک از قراردادها در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی بدون مشارکت طرف ایرانی امضا نمی‌شود، گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی، الگویی تکامل یافته بیع متقابل سنتی ماست که البته الان می‌گوییم سنتی؛ زمانی قرارداد نوینی بود که عده‌ای مخالفش بودند. هر چه نو باشد، عده‌ای مخالف آن هستند. عده‌ای هم با بیع متقابل مخالف بودند و تا پای جان هم بر سر مخالفت‌شان ایستاده بودند، اما بعد که الگوی جدید قراردادهای نفتی مطرح شد، گفتند همان بیع متقابل خوب است، خب شما که روزی با بیع متقابل هم مخالف بودید.
وی با بیان اینکه در قرارداد توسعه میدان یاران مانند دیگر قراردادهای الگوی جدید قراردادهای نفتی، بهره‌برداری نیز لحاظ شده و پرداخت پاداش منوط به تولید است، گفت: پاداش در این قرارداد کمتر از ۲.۵ دلار برای هر بشکه است که به ازای هر بشکه تولید اضافی تعلق می‌گیرد. به عبارتی، دولت ۴۰ دلار درآمد دارد و پیمانکار ۲.۵ دلار. بخل نیست. اگر پیمانکار بتواند بر مقدار تولید اضافه کند، باید سود ببرد. زمان قرارداد هم
۱۰ ساله است که می‌تواند تمدید شود. در این قرارداد، همه منابع سرمایه‌ای را باید شرکت نفت و گاز پرشیا تأمین کند و سپس پس از آغاز بهره‌برداری، اصل و پاداش خود را از محل اضافه تولید دریافت خواهد کرد.
مصوبه ۶ میلیارد دلاری شورای اقتصاد
آنطور که وزیر نفت می‌گوید، در صنعت نفت از همه انواع قراردادها استفاده می‌شود.                
ادامه در صفحه 8

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/7/548052/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها