ژنرال ملودی




مانی جعفرزاده
موسیقیدان، آهنگساز و منتقد ایرانی
انیو موریکونه یک ملودی پرداز بسیار بزرگ است و شهرت او در جهان برخاسته از ملودی‌های اوست، به این دلیل که اصولاً قاطبه مردم موسیقی را با ملودی می‌شناسند و براذهان خود ثبت می‌کنند، بنابراین تنوع بسیاروسیع دامنه ملودی‌های «موریکونه» او را یک آهنگساز بسیار شاخص و ژنرال ملودی معرفی کرده است.
موریکونه به غیر از ملودی پردازی  بخش مهمی از شهرت خود را از موسیقی فیلم به‌دست آورده است و نزدیک به 6 دهه موسیقی فیلم ساخته که برخی از این آثار، فیلم‌های بسیار مهمی در تاریخ سینمای جهان هستند و همین امر موجب شد او درکنار دیگر فعالیت‌های خود شهرت دیگری هم کسب کند. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود اینکه موریکونه به غیر از آثاری که در موسیقی فیلم و موسیقی‌های ملودیک دارد، مجموعه‌ای شخصی در حوزه موسیقی معاصر جمع‌آوری کرده که شامل قطعاتی برای فلوت است؛ یک مجموعه بسیار بی‌نظیر و پیچیده که میزان تسلط و تکنیک این آهنگساز را بخوبی به نمایش گذاشته است و باید گفت موریکونه از جمله آهنگسازانی است که جهان بسیار پهناوری را در موسیقی پوشش داده و ذهن بسیار وسیعی داشته است و همان‌طور که پیش‌تر گفتم  تأکید می‌کنم موسیقی فیلم‌های شناخته شده جهان و دامنه بسیار وسیع ملودی‌هایی که در فیلم‌های مختلف از آن بهره برده او را به یک آهنگساز بزرگ درجهان معرفی کرده است. موسیقی فیلم‌های او از «وسترن‌های اسپاگتی» شروع می‌شود و در ادامه به موسیقی فیلم‌های «سرجیو لئونه» کارگردان بزرگ ایتالیایی می‌پیوندد و به‌همین سبب او را ایجادکننده ژانر وسترن اسپاگتی می‌شناسند. آخرین موسیقی فیلم که او ساخته است برای فیلم تارانتینو بوده که موفق به جایزه اسکارشد. این آهنگساز بزرگ با طیف بسیار وسیعی از کارگردانان دنیا همکاری داشته است، به‌عنوان مثال وقتی موسیقی بسیار درخشان فیلم «پارادیزو» را به یاد می‌آورید نمی‌توانید نام کارگردان این اثر «جوزپه تورناتوره» را فراموش کنید. «پارادیزو» علاوه بر اینکه فیلمی بسیار زیباست کارگردان بسیار قابلی آن را ساخته و درکنار آن موسیقی درخشان انیوموریکونه که بی‌شک شنیده می‌شود مسلماً به شهرت آهنگساز کمک می‌کند. جالب است بدانید درموسیقی معاصر جهان آهنگساز بسیار بسیار بزرگی وجود دارد به‌نام «لاخِنمان» که یکی از سرسلسله‌های موسیقی جهان است. دریکی از مستر کلاس‌هایش یکی از دوستان ایرانی ما حضور داشت و دانشجویان از او سؤال می‌کنند آقای لاخنمان شما که قله موسیقی معاصر هستید آهنگساز مورد علاقه شما کیست؟ و او پاسخ می‌دهد «انیو موریکونه».
این موضوع را بدین جهت بیان کردم که دراین چند روز گذشته طیف گسترده‌ای از موسیقیدان‌های ایرانی به سوگواری این آهنگساز بزرگ نشسته‌اند و برخی دیگر از دوستان که خود را روشنفکر می‌دانند به تمسخر کردن موسیقیدانان ما برای انجام این کار پرداختند و من می‌خواستم یادآوری کنم لاخنمان هم سوگوار انیوموریکونه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/15/548084/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها