بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی


گشایش کارخانجات سیگار، توتون چپق و تنباکو
افتتاح  شرکت دخانیات

چهار ساعت و نیم  بعدازظهر روز گذشته موکب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولایتعهد، به محل کارخانجات دخانیات نزول اجلال فرمودند.از سه ساعت و نیم بعدازظهر برحسب دعوتی که وزارت مالیه به عمل آورده بود هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای ملی، افسران ارشد ارتش، معاونین و مدیران کل وزارتخانه‌ها، رؤسای ادارات، وزارت مالیه، رؤسای بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی، رئیس اتاق تجارت تهران و مدیران جراید در عمارت کارخانه حضور به هم رسانیدند. مدعوین در طرفین عمارت صف کشیده و هنگام ورود موکب، سلام شاهنشاهی نواخته شد و مراسم احترامات به عمل آمد.در همین موقع آقای بدر وزیر مالیه گزارش کارخانجات دخانیات را به عرض پیشگاه ملوکانه رسانید:
 ëگزارش کارخانه
«ساختمان کارخانه و اداره دخانیات از خرداد»  1315 شروع گردید. سطح کلیه اراضی 95389 متر مربع است که 48250 متر مربع آن زیر بنا می‌باشد دیواره کف و سقف بنا از بتون مسلح و در و پنجره از آهن ساخته شده است. محل اداره و کارخانه دارای دستگاه‌های تعدیل هوا می‌باشد.
 مجموع هزینه ساختمان به 26054000 ریال بالغ گردیده که هر متر مربع آن 510 ریال تمام شده و برای ساختمان معبرهای داخلی ولوله‌کشی کارخانه و پیاده‌رو خیابان عمومی 4946000 ریال مصرف شده است ماشین‌آلات کارخانه از آخرین و بهترین ساخت کشورهای مختلف و بهای آن با هزینه حمل و غیره 22565196 ریال شده است. کارخانه دخانیات در ظرف هشت ساعت کار روزانه مقدار دوازده میلیون و نیم سیگارت  و بیست و دو هزار کیلو توتون چپق و هشت هزارکیلو تنباکو تهیه
می‌نمایند.»
در پایان گزارش اعلیحضرت همایون شاهنشاهی  نوار سه رنگی را که در روی میزی قرار داده شده بود با قیچی بریدند و اجازه فرمودند که ماشین‌های کارخانه شروع به‌کار کند.  در همین موقع ماشین‌های کارخانجات دخانیات به کار افتاد.اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولایتعهد برای بازدید قسمت‌های مختلف کارخانه تشریف‌فرما شده و تمام قسمت‌های کارخانجات دخانیات را بازدید فرمودند و در هر قسمت آقای وزیر مالیه توضیحات لازم به عرض همایونی می‌رساند.کارخانجات دخانیات و مؤسسات نوین آن اسباب خرسندی خاطر خیر ملوکانه گردید و ساعت شش بعدازظهر با ابراز خوشوقتی از تأسیس کارخانجات بازگشت فرمودند.
روزنامه اطلاعات-  سه‌شنبه 6 مهر 1316

دستور معدوم کردن سگ‌های ولگرد

بخشنامه زیر از طرف وزارت داخله صادر و به‌ همه استانداران و فرمانداران ابلاغ شده است:
نظر به اینکه بروز مرض هاری به‌واسطه وجود سگ‌های ولگرد و یا سگ‌های خانگی است که در اثر بی‌علاقگی صاحبان آنها مانند سگ‌های بی‌صاحب در گذرها و به‌ ترتیب بدی تغذیه و زندگی می‌کنند.
حادثه پیدا شدن سگ‌ هار و مجروح کردن عده زیادی از اهالی و همچنین واقعه نهاوند که جمعی را سگ‌هار گزیده ثابت می‌دارد که باید مجدداً‌ اقدام مؤثری نسبت به اعدام سگ‌های ولگرد و هار و طرز مراقبت سگ‌های خانگی به‌عمل آید. لذا برحسب پیشنهاد مؤسسه پاستور ایران موارد ذیل از طرف شهرداری‌ها باید بموقع  به اجرا در آید:
1-‌ صاحبان سگ‌ها مجاز نیستند سگ خود را درگذر‌ها و کوچه آزاد بگذارند و نباید بدون قلاده و زنجیر در معابر عمومی همراه بیاورند.
2-‌ در ظرف مدت معینی (10 روز) صاحبان سگ‌ها را مکلف سازند که برای سگ‌های خودشان گردنبند و زنجیر تهیه کرده روی گردنبند چنانکه در غالب نقاط دنیا معمول است صفحه فلزی نصب کرده که روی آن نام صاحب سگ نقش شده باشد.
3-‌ پس از انقضای مدت معینه که در بند 2 ذکر شده باید تمام سگ‌هایی که مالک آنها معلوم نبوده و بدون گرد‌نبند در گذرها ولگردی می‌کنند در حکم سگ ولگرد شناخته و فوراً اعدام شوند.
4-‌ هرگاه در یکی از نقاط سگ‌ هار یا حیوان دیگری که مظنون به‌هاری باشد دیده شود فوراً آن حیوان را اعدام و لاشه آن را با مقدار زیادی آهک در گودالی زیر خاک نمایند و همه حیوانات دیگری که حیوان‌ هار آنها را گزیده است معدوم نمایند.
5-‌ اشخاصی که به‌واسطه گزیدن حیوان هار مجروح می‌شوند بدون فوت وقت برای معالجه به‌طهران بفرستند.لازم است مقرر فرمایند شهرداری‌های تابعه مفاد این بخشنامه را با وسایل موجوده و مساعدت مأموران شهربانی و امنیه فوراً عملی و اجرا کرده وصول این بخشنامه را نیز اعلام دارند و در خاتمه تذکر داده می‌شود که در صورت عدم رعایت مدلول دستور صادره اداره شهرداری ناگزیر خواهد بود طبق تعلیمات وزارتی عمل نماید.
روزنامه کوشش- پنجشنبه 9 دی 1316


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/16/548091/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها