کدخدایی: منعی برای پخش مشروح مذاکرات شورای نگهبان وجود ندارد




انتخابات میاندوره‌ای مجلس برای 4 حوزه انتخابیه که نمایندگان‌شان فوت یا رد اعتبار شده‌اند با انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم گفت: به خاطر شرایط کرونا تصمیم گرفته شده مرحله دوم انتخابات در شهریورماه برگزار شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد، ان‌شاءلله انتخابات مرحله دوم در زمان اعلام شده برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران در پاسخ به هجمه به شورای نگهبان درخصوص رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی دارد و براساس قوانین و مقررات بررسی را انجام می‌دهد، رسیدگی به اعتبارنامه هم مرحله دیگری است که اینها هیچ کدام ارتباطی با یکدیگر ندارد. نمایندگان مجلس براساس قانون داخلی خود مجلس اعتبارنامه‌ها را در مواردی که مسائل جدیدی دارند، می‌توانند بررسی کنند و این کار در مجلس‌های گذشته هم اتفاق افتاده است. ۱۹ مورد هم قبلاً مواردی داشتیم که در شورای نگهبان تأیید شده اما مجلس به اعتبارنامه آنها رأی لازم را نداد. از این رو اتفاق خاصی نیست که صورت گرفته باشد.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا امکان پخش مستقیم مشروح مذاکرات شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت کاندیداها وجود دارد یا خیر، گفت: طبق قانون اطلاع‌رسانی درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها باید به خود کاندیداها اعلام شود و این رویه کاملاً منطقی است زیرا ممکن است افراد مشکلاتی داشته باشند و کسی از آن باخبر نباشد و در نتیجه اعلام نظر شورا به صورت علنی زمینه هتک حرمت او و خانواده او را فراهم کند که این خلاف شرع، قانون و اخلاق است. وی افزود: هیچ منعی برای پخش مشروح مذاکرات شورا در موضوع تصویب قوانین وجود ندارد اما در موضوع تأیید صلاحیت‌ها بعید است که چنین امکانی فراهم شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات شوراها با توجه به اینکه نظارت آن برعهده مجلس است و اینکه آیا شورای نگهبان ایده جدیدی برای برگزاری این انتخابات دارد یا خیر گفت: طبق اصل 99 قانون اساسی برگزاری انتخابات شوراها برعهده مجلس است که دوستان اصرار دارند این انتخابات را نیز شورای نگهبان برگزار کند که برای شورا مقدور نیست البته گفت وگوهایی مطرح شده است و پیشنهاداتی نیز برای برگزاری انتخابات شوراها ارائه شده است که باید پیش برویم و ببینیم در آینده چه می‌شود.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس تصویب و در شورای نگهبان از نظر شرع و مغایرت آن با قانون اساسی بررسی شود. درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد که البته تا الان به نظر قراردادی منعقد نشده است و اگر شد، حتماً به مجلس و شورای نگهبان ارائه خواهد شد.
او ادامه داد: به نظر من اصل این قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان در خصوص این مذاکرات تند بود که نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است. بنابراین هر موافقتنامه و قراردادی که با منافع ملی و مصالح عمومی کشور مرتبط باشد و مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس نباشد مورد نظر شورای نگهبان خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/2/548135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها