سفیر ایران در پکن:

برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین یک نقشه راه است



سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین درباره هجمه‌ها علیه برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های چین و ایران گفت: بیشتر این هجمه‌ها نشأت گرفته از کانال‌های خاص و معاندینی است که دوست ندارند روابط ایران با کشورهای بزرگی مانند چین رشد پیدا کند و انتظاری جز مخالفت امریکا هم با این برنامه نداشتیم.
«محمد کشاورززاده» در گفت‌وگو با ایرنا، هجمه‌ها علیه برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین را «مضحک و خنده‌دار» خواند و افزود: کشورهایی مانند امریکا که تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ما اعمال می‌کنند و حتی پول‌های ما در کشورهای دیگری مانند ژاپن و کره جنوبی را بلوکه کرده و اجازه نمی‌دهند از آن پول‌ها برای تأمین دارو یا مواد غذایی استفاده کنیم، اکنون «دایه مهربان‌تر از مادر» شده‌اند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند که «مضحک و خنده‌دار» است. او طرح  «ادعاهای مضحک و خنده‌دار» را نوعی توهین به شعور جمعی مردم ایران دانست و گفت: ادعاهایی مانند «واگذاری برخی جزایر به چینی‌ها یا استقرار نیروهای نظامی چین در ایران» در قالب برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین، «مضحک،  خنده‌دار و نوعی تبلیغات منفی» است. سفیر ایران در چین با انتقاد از برخی از کانال‌های رسانه‌ای داخل ایران هم که چنین مواردی را بازنشر می‌دهند، گفت: این ادعاها، دروغ‌هایی است که هیچ پایه و اساسی ندارد و به طور یقین اگر بتوانیم این سند را به جلو ببریم و نهایی شود، حتماً تأثیرات مثبتی در روابط ما با کشورهای دنیا خواهد داشت.
سفیر ایران در چین گفت: برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین در واقع. یک برنامه جامع میان دو کشور و «نقشه راه روابط پکن و تهران» است این برنامه چیزی با عنوان  «معاهده یا قرارداد» نیست بلکه در واقع نوعی تفاهم میان دو کشور برای توسعه زمینه‌های همکاری دوجانبه است. کشاورززاده اظهار کرد: نقشه راهی که برای روابط با چین تنظیم می‌کنیم، چراغی است که مسیر روشن را نشان خواهد داد در چارچوب این برنامه صرفاً واردکننده کالا نخواهیم نبود، توسعه زیرساخت‌های کشور از بعد زمینی،  هوایی و فضایی می‌تواند شامل این برنامه ۲۵ ساله شود.
وی افزود: این برنامه نتیجه یک کار مشترک و کارشناسی شده است و نظرات مقامات عالی کشور هم در این زمینه کسب شده است.
کشاورز زاده افزود: جزء به جزء این برنامه در وزارتخانه‌های مختلف و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است و اگر گوشه‌ای از آن خلاف منافع کشور باشد، قطعاً قابل پذیرش نخواهد بود. او گفت: فکر می‌کنم بتوانیم با کشورهای دیگری هم برنامه‌ای مانند برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین برای همکاری طراحی کنیم.
سفیر ایران در چین به تاریخچه شکل‌گیری برنامه جامع همکاری‌های چین و ایران اشاره کرد و گفت: در سفر سال ۲۰۱۶  میلادی رئیس جمهوری چین به ایران، روابط دو کشور به سطح «روابط جامع مشارکت راهبردی» ارتقا یافت و در همان سفر نیز برنامه ۲۵ ساله جامع همکاری‌های ایران و چین مطرح شد. کشاورززاده تصریح کرد: به دنبال طرح این مسأله، مدتی بخش‌های مختلف روی این برنامه کار کردند تا اینکه در سال ۱۳۹۷ در سفر «علی لاریجانی» رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به پکن و در ملاقات با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین این برنامه مجدداً مطرح شد و متعاقب آن در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه تقدیم طرف چینی شد و مواردی که قرار است در این برنامه کار شود، مورد بررسی قرار گرفت. سفیر ایران در چین ادامه داد: سال گذشته که روابط تجاری تهران - پکن به بالای ۲۳ میلیارد دلار رسید، صادرات ما بر واردات از چین پیشی گرفت و اکنون چین به عنوان یک کشور واردکننده کالای ایرانی می‌تواند در آینده و اقتصاد ما مثمر باشد و نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی ما داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/3/548141/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها